فرانسوی‌ها قربانی رفتار دوگانه پاریس در قبال تروریسم

Terorismkhoobobad

چه تفاوتی میان گروهک منافقین که دستش به خون 17000 شهروند ایرانی آلوده است با گروهک داعش که قاتل هزاران شهروند فرانسوی، سوری، عراقی،‌یمنی، نیجریه ای، لیبیایی و غیره است وجود دارد.

در نخستین ساعات امروز جمعه بیست و پنجم تیر ( 15 جولای) یک حمله تروریستی در شهر نیس فرانسه، جمع کثیری از مردم این شهر اروپایی را به خاک و خون کشید. منابع خبری از کشته و زخمی شدن قریب 200 نفر در این حادثه خبر داده اند. آنگونه که از تصاویر و فیلم های منتشره در همان لحظات اولیه حادثه بر می آید، یک کامیون با سرعت و حرکت های زیگزاگ به تجمع مردمی در شهر نیس به مناسبت جشن روز ملی فرانسه، یورش برده و تا حدود 2 کیلومتر مردمی را که مشغول تماشای اتش بازی بوده اند زیر گرفته است. البته گزارش ها حکایت از تیراندازی به سمت مردم در چند مرحله و کشته شدن چند نفر به دست پلیس به عنوان عوامل این حادثه نیز دارد. حادثه ای تلخ که نشان از توحش تروریسم دارد. تروریسمی که هر روز بیگناهانی را به کام مرگ می کشد و زندگی، این هدیه الهی را از آنان باز می ستاند. تروریسمی که در گستره ای از افغانستان و پاکستان تا عراق و سوریه و لبنان و ایران و ... هر روز فعال است و حوادث فرانسه نشان می دهد به سمت گسترش این گستره در عرصه جهانی حرکت می کند.

در باره حادثه تروریستی اخیر در شهر نیس فرانسه چند نکته قابل توجه است:

1- این حادثه نشان می دهد که جامعه غرب و خصوصا جامعه فرانسه از بحران هویت و شکاف های طبقاتی و نسلی در رنج است. اکثر کسانی که به اینگونه حرکت های تهاجمی علیه مردم بیگناه دست می زنند، کسانی اند که به گفته اولیویه روآ فیلسوف فرانسوی از تبار افریقایی و اسلامی خود دور افتاده و در جامعه ای که در آن زندگی می کنند نیز پذیرشی ندارند و تحقیر می شوند. احساسی که نتیجه و نشاندهنده حاکمیت تبعیض شدید در جوامع غربی و خصوصا کشورهای اروپایی است.

2- پدیده داعش که با شعار تاسیس یک خلافت اسلامی در عراق و سوریه فعال شده است با توجه به همین احساس حقارت و بی هویتی و سرخوردگی ها توانسته است از جوامع مختلف یارگیری کند و در واقع به نوعی منادی احساس هویت و قدرت به این افراد تحقیر شده است.

3- همانطور که از موضعگیری شتاب آلود گذشته مسئولان سیاسی و رسانه های غربی دیده شده است که ادبیاتی را استخدام می کنند که نوعی اسلام هراسی و اسلام ستیزی را تداعی می کند ( فرانسوا اولاند دیشب نیز در واکنش به این حادثه نیز شتابزده از واژه" تروریسم اسلامی" استفاده کرد)، این نوع موضعگیری مطلوب جریان های تروریستی و خصوصا داعش است که نیاز به یارگیری بیشتر در جوامع مختلف دارند. همانطور که ابوبکر البغدادی سرکرده داعش، قبلا نیز از مسلمانان اروپا با توجه نگاه تحقیر بار و زندگی ذلت بار مسلمانان در غرب، برای خروج از اروپا و پیوستن به دولت به اصطلاح اسلامی عراق و شام دعوت کرده بود.

4- این حادثه می تواند مواضع راستگرایان در فرانسه و در دراز مدت در کل اتحادیه اروپا را تقویت کند و فرانسه را به سمت تصویب قوانین ضد مهاجرت سوق دهد که این امر می تواند موجب افزایش تعارض در اتحادیه اروپا شده و به گسیختگی و فروپاشی اتحادیه سرعت بخشد. به ویژه که دولت انگلیس که به علت خروج از اتحادیه اروپا از سوی دولت های اتحادیه مورد انتقاد شدید است، می تواند دامن زننده این روند باشد.

5- این اقدام نشان داد که تروریسم، در صدد رساندن این پیام به غرب است که امنیت را در جوامع غربی به راحتی می تواند به چالش بکشد و آنها حتی در خانه های خود نیز در امنیت بسر نخواهند برد و تروریست ها می توانند با هر وسیله ای حتی ساده ترین وسیله امنیت این جوامع را ازبین ببرند. پس این جوامع باید منتظر تکرار حوادثی این چنین باشند. این موضوع چالش بزرگی برای نیروهای امنیتی اروپا و خصوصا فرانسه است. همانطور که یک مقام امنیتی فرانسه هم قبلا به این موضوع اشاره کرده بود که داعش در برابر شکست های خود در عراق سوریه ساکت نخواهد نشست و عملیات مخفی را در کشورهای مختلف و خصوصا اروپا در سر دارند.

6- شکست های داعش در عراق و سوریه موجب شده که داعش لانه امن (عراق و سوریه) را دیگر امن نمی داند و بخشی از ظرفیت های مالی و ساختارهای فرماندهی و رسانه ای خود را به کشورهای دیگر در اروپا و افریقا و برخی کشورهای منطقه که از حامیان آن بوده منتقل کرده اند تانقش "زنبور های پراکنده" را بازی کنند. با توجه به این تردیدی نیست که باید شاهد تکرار حوادث نیس در این کشورها باشیم.

7- دولت فرانسه مانند بسیاری از دولت های غربی ( با شدت و حدت متفاوت) در تعریف، ایجاد، پشتیبانی و مدیریت پدیده تروریسم نقش داشته و از این پدیده علیه جوامع مختلف استفاده کرده است. پدیده القاعده و داعش را علیه دولت های قانونی سوریه و عراق فعال کرده و حمایت کرده اند و هنوز نیز می کنند. اکنون این پدیده که در عرصه های میدانی شکست خورده برای استمرار بقای خود گسترش پدیده ترور را در جهان برگزیده است. دولت فرانسه و دولت های غربی می بایست یکبار و برای همیشه سیاست رفتار دو جانبه را رها کنند و آشکارا و حقیقتا علیه پدیده تروریسم برنامه ریزی و اقدام کنند و اجازه ندهند که شهروندان بیگناه در جوامع مختلف از جمله در کشور خودشان هزینه سیاست ها غلط دولتمردانشان را با جان خود و محروم شدن از زندگی، بپردازند.

8- این حوادث در زمانی رخ می دهد که کشور فرانسه میزبان گروهک منافقین به عنوان یکی از خطرناکترین گروه تروریستی در جهان است و اسناد جنایات متعدد این گروه تروریستی در ایران و عراق رسما در سازمان ملل متحد نیز منتشر شده است. نیروهای امنیتی فرانسه نیز چند سال پیش با حمله به خانه تیمی این گروه در فرانسه مقادیر زیادی اسلحه و تجهیزات ساخت بمب، همراه اسناد مهمی کشف کردند اما دولت فرانسه به دلیل اینکه این گروه علیه ایران فعال بود، از آن چشم پوشید و افراد دستگیر شده در این عملیات را که از قضا یکی از آنها رهبر این گروه تروریستی بود را نیز آزاد کرد.

9- در تجمع گروهک تروریستی منافقین در فرانسه حضور شخصیت های سیاسی از کشورهای مختلف غربی و عربی نشان دهنده حمایت این کشورها از این گروه تروریستی است و حضور شخصت امنیتی موثر دولت وهابی عربستان یعنی، ترکی فیصل در این تجمع تروریستی در فرانسه و ایراد سخنان ضد ایرانی و درخواست انجام عملیات تروریستی از این گروه علیه ایران که با سکوت دولت فرانسه همراه بوده است، نشان می دهد که دولت فرانسه همچنان به سیاست ریاکارانه خود ادامه می دهد و البته هزینه آن را شهروندان بیگناه فرانسه مانند حادثه شهر نیس باید بپردازند. خاصه که ترکی فیصل و دولت وهابی عربستان، پدر معنوی تروریسم تکفیری هستند .

واقعا چه تفاوتی میان گروهک منافقین که دستش به خون 17000 شهروند ایرانی آلوده است با گروهک داعش که قاتل هزاران شهروند فرانسوی، سوری، عراقی،‌یمنی، نیجریه ای، لیبیایی و... محسوب می شود، وجود دارد. چرا باید فرانسه میان این گروههای تروریستی تفاوت قائل شود. چگونه است که در بیانیه وزارت خارجه فرانسه که در اعتراض ایران به میزبانی پاریس از تروریست های منافقین صادر شد از این گروهک به عنوان خشونت طلب یاد می کند نه تروریست.

10- در نهایت همانگونه که رهبری آینده نگر انقلاب اسلامی و بسیاری از تحلیگران پیشتر اعلام خطر کرده بودند، پدیده تروریسم در سوریه و عراق و کشورهای منطقه محدود و محصور نخواهد ماند، بلکه این پدیده بالضروره به سمت پدیدآورندگان و پشتیبانان خود باز خواهد گشت و امنیت آنان را با چالشی سخت مواجه خواهند ساخت.15 جولای شهر نیس نشانه ای از این حقیقت پیش روی است کما اینکه 13 نوامبر پاریس نشانه ای بود. دولتمردان غربی و خصوصا دولتمردان فرانسه تا دیر نشده باید اقدامی بکنند. البته اقدامی که در راستای منفعت جامعه آنها باشد و نه منفعت فردی ایشان که با تحمیل هزینه آن بر مردمشان همراه است.


دی 1402
شنبه 1 شنبه 2 شنبه 3 شنبه 4 شنبه 5 شنبه جمعه
1
2
3
5
6
7
8
9
10
11
12
14
15
16
17
18
19
21
22
23
28
29