غائله چهاردهم اسفند۱۳۵۹(75)

Bani  Sadr

گزارش اول :

از : کلانتری ....

به : ریاست محترم پلیس تهران

موضوع : درگیری مورخه 14/12/59

محترماً مقام عالی را آگاه می سازد حسب امریه صادره از ساعت 11 اینجانب سروان ... کلانتر ... به اتفاق سروان ... معاون انتظامی و عوامل کلانتری در راهروی شرقی کتابخانه دانشگاه تهران مستقر و مشغول انجام وظیفه بودیم . در خیابان شرقی کتابخانه دانشگاه تهران که در مجاورت منطقه مأموریت کلانتری ... بود .

پس از تشریف فرمایی ریاست جمهوری عده ای حدود 500 نفر که متشکل بودند شروع به تظاهرات نموده و شعارهای تند جهت دار بر علیه ریاست جمهوری می دادند و حتی مقابل ضلع شرقی کتابخانه توقف نموده رو در روی مأمورین گارد ریاست جمهوری که در بالکن کتابخانه انجام وظیفه می کردند نسبت به افراد گارد و شخص ریاست جمهوری اهانت و هتاکی کردند .

در این هنگام سرکار سرهنگ " ل " معاونت پلیس تهران به عوامل پلیس مستقر در ضلع شرقی دستور دادند با ملایمت و آرامش اقدام به متفرق نمودن آنها بنمایند . عوامل گردان امدادی و کلانتری های مستقر در کمال آرامش اقدام به متفرق نمودن آنها کرده ، عده مذکور در خیابان شرقی کتابخانه و جایگاه به حرکت در آمده و کماکان شعارهای زننده و موهن نسبت به شخص ریاست جمهوری و گارد مخصوص حفاظت ریاست جمهوری می دادند و مشخصاً قصد آنها اخلال در نظم و جلوگیری از سخنرانی ریاست جمهوری بود ، کما این که چندین بار سخنرانی ریاست جمهوری بدین لحاظ قطع شد .

گزارش دوم :

بسم الله الرحمن الرحیم

دفتر امام امت خمینی بت شکن

شورای عالی دفاع

نخست وزیر محترم جناب آقای رجائی

وزیر محترم کشور جناب آقای مهدوی کنی

دادستان کل کشور

دادستان کل انقلاب

دادستان انقلاب مرکز

لازم است به عنون مسئولانی که حاضر و ناظر در جریانات وقایع روز پنجشنبه 14/12/59 هنگام سخنرانی آقای بنی صدر ریاست جمهوری بودیم در حضور امت مسلمان و قهرمان ایران مشاهدات خود را بیان کنیم ، امید است که مسئولان قضائی و اجرایی مملکت در این لحظات حساس این اظهارات را که از روی صداقت و کمال اخلاص بیان می کنیم به دیده تحقیق بنگرید .

باشد که این بار این حرکات و جریانات که طراحان آن در کاخ سفید و مجریان آن ورشکستگان داخلی و زیر حمایت شخصیت های مستفرنگ می باشند ، راهی باشد برای اضمحلال ابدی آنان که با اسلام و اسلامیت و هر آنچه بوی اسلام دارد مبارزه می کند . و ما را باکی نیست ، چرا که پیرو مکتبی هستیم که پیامبر بزرگ ما حضرت رسول اکرم (ص) و دوازده گوهر تابناک امامت و نایب امام زمان (ع) خمینی بت شکن راه مبارزه با کفر و اهریمن را به ما آموخته اند .

دیدیم و گریستیم که چگونه خواهران متعهد و بیگناه ما را صرفاً به خاطر حجاب اسلامی داشتن ، افراد گروهک های آمریکایی و شبه نظامیان غیر مجاز مورد ضرب و شتم و اهانت قرار دادند و برادران پاسدار را چگونه مورد اهانت قرار دادند و برادران پاسدار را چگونه می خواستند لکه دار و آلوده جلوه نمایند .

و دیدیم به خاطر فرامین امام امت و رهنمودهای معظم له به خاطر این که مسئول بودیم و در مظان اتهام، دم بر نیاوردیم و سکوت کردیم و چگونه چشم های دریده شده و صورت های مجروح برادران گواهان صادقی بودند بر مظلومیت آنان، آنگاه که از داخل و خارج دانشگاه برادران و خواهران ما را بیگناه می گرفتند و می زدند و می بردند و هنوز هم ساکت بودیم.

و آن قدر زیاد مظلومیت آنان اوج گرفت تا ما را بر آن داشت نزدیکتر شویم و این بار این ما بودیم که چون در مقابل خواسته های نامشروع و ضد اسلامی این ضاربان از خدا بی خبر که شعار می دادند و از ما خواستار اهانت و ادای جملاتی رکیک به اصیل ترین شخصیت ها بودند که عزیزان امام و امت و گرامی ترین نهادهای انقلابی که حافظان اسلامند ، مقاومت کردیم مضروب شدیم و نه خودمان و نه اتومبیل هایمان از گزند حملات سبعانه آنان که زیر پوشش طرفداری از فردی حمله می کردند ، مصون نماند .

و چه حساب شده آنگاه که به طرفداری از همان افراد در باطن و ظاهراً با شعارهای انحرافی حتی پلیس را هم مورد ضرب و شتم قرار دادند ، فریاد زدیم و فریاد زدند خلق مستضعف و مسلمان ما که یادمان آورد هل من ینصرنی و اعضای محترم و کسی را نیافتیم که ما را یاری کند ، جز خداوند و خدای قادر متعال که نقشه های این خود فروختگان را نقش بر آب  می کند . آنگاه طوفان و بارانی از سنگ و آهن و چوب بر سر مردم بی دفاع و مسلمان که نمی خواستند و نمی خواهند زیر بار ملی گرایی و مصدق زدگی بروند فرود آمد .

این مجریان که از قبل حساب شده عمل می کردند و مردم قهرمان بی دفاع ما خیمه شب بازی مسخره این عروسکان را شب هنگام از تلویزیون دیدند و گریستند و آنگاه که پیام امام امت را شنیدند در جواب تلگرام آیت الله العظمی گلپایگانی ، احساس کردند که الاسلام یعلو و لا یعلی علیه ، برادران عزیز ما ضمن محکوم نمودن این اعمال مذبوحانه خواستار رسیدگی عاجلانه نه چون گذشته بلکه قاطع و بران چون اعمال مسلمانان مبارز می باشیم به این امید که هر چه زودتر ریشه های گندیده این جرثومه های فساد از زمین محو و نابود گردد .

معاون اداره امور اجتماعی شهربانی جمهوری اسلامی

سرپرست اداره مشاورت و بررسی شهربانی جمهوری اسلامی ایران

« فصل شانزدهم »

"  به دستگاه قضایی گفته ام که قضیه را تعقیب ، مجرمین و محرکین را

شناسایی و محاکمه کنند و نتیجه را به اینجانب اطلاع دهند ."

امام خمینی

رسیدگی قضایی

شروع رسیدگی :

دخالت قوه قضائیه در ماجرا با حضور آیت الله موسوی اردبیلی در محل بازداشت دستگیر شدگان روز چهارده اسفند آغاز شد . در اینجا پای صحبت آقای موسوی اردبیلی می نشینیم:

" من در آن تاریخ به امر حضرت امام سمت دادستانی کل کشور را داشتم ، پیش از ظهر روز پانزدهم همراه پلیس به دیدن دستیگر شدگان رفتم . دیدم گروهی را با وضع ناهنجار و سر و صورت کتک خورده و مجروح در آنجا بازداشت کرده اند و این دستگیری آنچنان ناشیانه یا مغرضانه بود که بدون انجام تشریفات قانونی عده ای را با اتومبیل آورده و در محلی که بازداشتگاه رسمی نبوده انداخته و رفته اند. حتی گزارش پلیس هم در این دستگیری نبوده است .

از دادستان تهران خواستم بازپرس را بفرستند تا با یک بازجویی ابتدایی دستگیر شدگان را شناسایی کرده و با اخذ ضمانت آزاد کند تا در موقع لزوم احضار شود .

از آنجا رفتم به دانشگاه به مسجد دانشگاه ، که محل تجمع متحصنین بود ، پس از سخنرانی مختصر به مطالب متحصنین گوش دادم و قول دادم که به قضیه رسیدگی می شود و رفتم . پس از رفتن من متحصنین نیز به تحصن خاتمه داده و متفرق شدند .

و این کار وسیله و بهانه ای شد که بنی صدر به من حمله کند که بلی آقای دادستان کل برای دیدن بازداشتی ها به کلانتری رفته و برای دیدن متحصنین به دانشگاه رفته است و به آنها قول داده است که به شکایت آنها برسد و این خود یک توطئه بر علیه من است . بعدها هم چندین بار این شکایت را تکرار کرد .

در همان روز حضرت امام امت به اینجانب دستور فرمودند که موضوع را شخصاً پیگیری کرده و به خدمت شان گزارش دهم . "

رسیدگی قضائی از تاریخ 16/12/59 شروع شد . بدواً شش نفر از قضات تحقیق به این کار گمارده شدند و روز دیگر شش نفر دیگر به این جمع پیوستند . دو نفر از آنان به علل مختلف کناره گیری کردند و ده نفر قاضی تحقیق تا اوایل خرداد ماه 60 به تحقیقات بسیار وسیع و دامنه داری دست زدند .

از شب چهارده اسفند موج عظیمی از التهاب و هیجان سرتاسر کشور را فرا گرفته بود . همه دست اندر کاران به نحوی قصد بهره برداری از این رویداد را داشتند ، هیجان چهارده اسفند حتی در نماز جمعه پانزده اسفند نیز تأثیر فراوان گذارده بود . همه ائمه جماعات بدون استثناء در خطبات نماز آن را مورد بررسی قرار داده و شدیداً حرکت دانشگاه را مورد نکوهش و ملامت شدید قرار داده بودند

تمام دولتمردان وسیاسیون از ابعاد و وجود گوناگون این حرکت را مورد بحث و نقد قرار دادند ، ولی همه این گفتارها و نوشتارها به تنهایی برای ساکت کردن جو نا آرام کافی نبود . دادگستری و قدرت قضایی در این میان نقش بسیار ظریفی را به عهده گرفت و آیت الله موسوی اردبیلی دادستان کل تصمیم گرفت مسائل مطروحه در دادگستری و اشکالات کار و جریان قضائی امر را رو در رو با مردم در میان بگذارد .

آیت الله موسوی اردبیلی اولین مصاحبه تلویزیونی خود را روز یکشنبه هفدهم اسفند ماه انجام داد ، ولی به جهت معاذیر فنی آن گفتار پخش نگردید . بلافاصله در شب هیجدهم در تلویزیون حضور یافته در مورد رسیدگی قضایی چنین بیان مطلب نمود:

.....


غائله چهاردهم اسفند۱۳۵۹(۷۴)


مطالب پربازدید سایت

شهادت یک نوزاد در حمله تروریست‌ها

حمله تروریست‌ها در ایام نوروز

جدیدترین مطالب

شهادت یک نوزاد در حمله تروریست‌ها

حمله تروریست‌ها در ایام نوروز

احمد عطایی مدیر انتشارات قدر ولایت

باید اعترافات و اسناد جنایات منافقین منتشر شود

دادگاه منافقین اقدامی در مسیر عدالت؛

روایت خانواده‌های شهدای ترور از جنایت‌های فرقه نفاق

دی 1402
شنبه 1 شنبه 2 شنبه 3 شنبه 4 شنبه 5 شنبه جمعه
1
2
3
5
6
7
8
9
10
11
12
14
15
16
17
18
19
21
22
23
28
29

دانلود فیلم های تروریستی ایران و جهان