عملیات «مرصاد» مشت محکمی بر دهان منافقین زد

1385929 940

پنجم مرداد یادآور ایستادگی رزمندگان اسلام در مقابل دشمن ناجوانمرد و عملیات غرورآفرین مرصاد است که مشت محکمی بر دهان منافقین و مجاهدین خلق زد.

 

«حمید پارسا» رزمنده دفاع مقدس در گفت‌وگو با خبرنگار دفاع‌پرس اظهار داشت: ارتش حزب بعث عراق قصد داشت به همراه منافقین، اواخر شهریور سال 1367 عملیات سراسری و گسترده‌ای را انجام دهد تا به اصطلاح خود ضربه نهایی را به نظام مقدس جمهوری اسلامی ایران وارد کند. نیروهای بعثی و منافقین در حال برنامه‌ریزی و آموزش بودند که امام خمینی (ره) قطعنامه 598 را پذیرفتند.

 

«علی کرمی» دیگر رزمنده دفاع مقدس در گفت‌وگو با خبرنگار دفاع‌پرس در البرز اضافه کرد: پس از پذیرش قطعنامه 598 توسط جمهوری اسلامی ایران که در تاریخ 27 تیر سال 1367 صورت گرفت، ارتش بعث عراق تقریباً خلع سلاح شد.

 

پارسا ادامه داد: استراتژی منافقین براندازی نظام جمهوری اسلامی ایران از درون بود لذا به این نتیجه رسیدند برای اینکه بتوانند در حاکمیت آینده پس از جنگ با ایران سهمی داشته باشند باید وارد جنگ شوند. بنابراین ارتش بعث با تمام توان وارد عمل شد و بخش اعظمی از منطقه سر پل ذهاب را به تصرف خود درآورد.

 

وی افزود: نیروهای سازماندهی شده در قالب ارتش مجاهدین خلق به سه دسته تقسیم شدند که یکی از آن‌ها نیروهایی بودند که از ابتدا با ورود مسعود رجوی وارد عراق شدند و در تأسیس ارتش آزادی‌بخش منافقین و عملیات‌ها حضور داشتند. عده محدودی نیز تحت تأثیر جو و فشارهای روحی و روانی منافقین قرار گرفتند و به جمع آن‌ها پیوستند. این افراد در قالب 25 تیپ ساماندهی شدند که در هر تیپ حدود 200 نیرو فعالیت می‌کرد.

 

کرمی با بیان اینکه پس از اشغال مهران، صدام در تاریخ هشتم تیر سال 1367 برای منافقین سخنرانی کرد و منافقین شعار دادند که «امروز مهران، فردا تهران»، افزود: ارتش حزب بعث عراق و منافقین در تاریخ سوم مرداد سال 1367 مجدداً حمله خود را با هدف تصرف تهران در کمتر از یک هفته، از منطقه کرمانشاه آغاز کردند.

 

پارسا عنوان کرد: هواپیماها و توپخانه عراق با بمباران‌های هوایی و شیمیایی منطقه را برای حرکت نیروهای منافق آماده می‌کردند تا جایی که حتی به کودکان نیز رحم نمی‌کردند. نیروهای دشمن به سمت تنگه چارزبر که بعدها به تنگه مرصاد تغییر نام پیدا کرد، حرکت کردند؛ جایی که یگان‌های حاضر در منطقه در اردوگاه‌هایی که در جوار این تنگه عقبه داشتند، مستقر بودند. شب‌هنگام که به این تنگه رسیدند، رزمندگان اسلام با پرتاب نارنجک به سمت آن‌ها، منافقین را در آن تنگه زمین‌گیر کردند.

 

کرمی با اشاره به قرارگیری تمامی سلاح‌ها، تجهیزات و نیروهای دشمن در یک ستون، پشت تنگه چارزبر تا منطقه حسن‌آباد و اسلام‌آباد، عنوان کرد: پس از 48 ساعت که دشمن موفق به انجام هیچ کاری نشد، در تاریخ پنجم مرداد سال 1367 عملیات بزرگی به نام مرصاد با هماهنگی نیروهای هوانیروز از جمله شهید صیاد شیرازی که محور اصلی یگان‌های ارتش بود، آغاز شد.

 

وی افزود: رزمندگان به‌واسطه بالگردها و نیروی هوایی ارتش موفق شدند ستون زرهی دشمن را در منطقه چارزبر و حسن‌آباد تا اسلام‌آباد مورد هدف قرار دهند و تعداد زیادی از خودروهای آن‌ها را منهدم کنند. یگان‌های سپاه نیز از سه محور وارد عمل شدند و تعداد زیادی از نفرات دشمن را در این منطقه به هلاکت رساندند و تعدادی را نیز اسیر کردند.

 

این رزمنده دفاع مقدس ادامه داد: تعدادی از منافقین نیز به سمت ارتفاعات حرکت و از منطقه فرار کردند. به یاد دارم که پس از یک ماه، رزمندگان کرمانشاه مأموریت پیدا کردند که منافقین متواری را در ارتفاعات پیدا کنند و آن‌ها را به سزای عمل خود برسانند. به حول و قوه الهی این عملیات به نحو احسن انجام شد و در کمتر از 48 ساعت عملیات مرصاد به پایان رسید.

 

به گزارش دفاع‌پرس، پنجم مرداد یادآور عملیات غرورآفرین مرصاد است که مشت محکمی بر دهان منافقین زد. ریشه «مرصاد»  در زبان عربی، کمین کردن و کمین گذاشتن است که این عملیات نیز با یک استراتژی نظامی و کاملاً بر اساس کمین و حمله طراحی شده بود. منافقین در یک جلسه 24 ساعته، دکترین این عملیات را طراحی کرده و گفته بودند که جمع‌بندی نهایی را در میدان آزادی تهران انجام خواهند داد که رزمندگان اسلام توطئه‌های آن‌ها را نقش بر آب کردند.


مطالب پربازدید سایت

شهادت یک نوزاد در حمله تروریست‌ها

حمله تروریست‌ها در ایام نوروز

جدیدترین مطالب

شهادت یک نوزاد در حمله تروریست‌ها

حمله تروریست‌ها در ایام نوروز

احمد عطایی مدیر انتشارات قدر ولایت

باید اعترافات و اسناد جنایات منافقین منتشر شود

دادگاه منافقین اقدامی در مسیر عدالت؛

روایت خانواده‌های شهدای ترور از جنایت‌های فرقه نفاق

دی 1402
شنبه 1 شنبه 2 شنبه 3 شنبه 4 شنبه 5 شنبه جمعه
1
2
3
5
6
7
8
9
10
11
12
14
15
16
17
18
19
21
22
23
28
29

دانلود فیلم های تروریستی ایران و جهان