شیوه مهندسی افکار از سوی مسعود رجوی برای تاثیرگذاری بر اعضای سازمان منافقین

Kooshkiکوشکی (عضو هیأت‌علمی و استاد دانشگاه تهران) گفت: مهندسی افکار از سوی سازمان به طوری بود که اعضای سازمان استقلال شخصیتی خود را از دست داده‏ بودند و در حد یک ربات انسان‌نما، گوش به فرمان رهبری سازمان بودند.

به گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی هابیلیان به نقل از رسا، نشست سیاست‌گذاری فرهنگی با موضوع فعالیت سازمان منافقین (مجاهدین خلق) در مرکز تخصصی حوزه علمیه قم برگزار شد.

در این نشست محمد‌صادق کوشکی عضو هیأت‌علمی و استاد دانشگاه تهران گفت: فشار دیکتاتوری حکومت پهلوی به سبب افزایش درآمد نفتی در سال‌های ابتدایی دهه پنجاه، سبب اختناق شدید شد که عکس‌العمل در مقابل این اختناق خشونت و نقد مسلحانه از سوی برخی از گروه‏‌ها و توده‏‌ها بود.

وی در ادامه افزود: از‌ جمله‏ مهم‏‌ترین این گروه‏‌ها سازمان مجاهدین خلق بود که بزرگ‌ترین مبارزات مسلحانه را علیه حکومت پهلوی آغاز کردند.

وی ادامه داد: این ‏گروه بعد از شکست‏‌های گروه‎‏های مخالف حکومت پهلوی که مشی غیر‌مسلحانه داشتند و به صورت دموکراتیک مبارزه می‌‏کردند، مانند جبهه‌ملی و هم‌چنین به سبب تأثیر‌پذیری از مشی مسلحانه مارکسیست‏‌ها در نقاط مختلف جهان به‌‌وجود آمد.

این استاد دانشگاه خاطر‌نشان کرد: این گروه بعد از فروپاشی جبهه ملی از سوی بازماندگان این جبهه و مجاهدین تشکیل شد و از سال ۴۶ تا ۵۰ فعالیت فرهنگی خود را برای اعضاء آغاز کرد و با تنظیم سیر مطالعاتی و فکری که از کتب مارکسیست‏‌ها تهیه شده بود پرداخت که البته با پوششی از دین نیز همراه بود.

وی افزود: سازمان مجاهدین از سال ۵۰ وارد فاز عملیاتی شد ولی تا یک سال بعد بزرگ‌ترین مدیران خود را به سبب بازداشت یا کشته‌شدن از سوی ساواک از دست داد؛ بعد از این شکست کار فرهنگی تعطیل شد و از سال ۵۲ سازمان دیگر هیچ علاقه‌ای نسبت به دین نداشت و رسما خود را به‌عنوان یک گروه مارکسیستی معرفی کرد و به عملیات مسلحانه پرداخت.

کوشکی با اشاره به تحولات انقلابی آن روز خاطرنشان کرد: البته این سازمان در برخی موارد از سوی آیت‏‌الله طالقانی و هاشمی رفسنجانی مورد تأیید واقع شده بود و تنها کسی که سازمان را به هیچ‌وجه و درهیچ‌زمانی حتی تلویحا تأیید نکرد امام خمینی (ره) بود.

وی افزود: بعد از پیروزی انقلاب اسلامی سازمان مجاهدین خلق، انقلاب را در مقابل انقلاب مارکسیستی معرفی کرد و مبارزات خود را با انقلاب اسلامی از پیش گرفت.

عضو هیأت‌علمی دانشگاه تهران تصریح کرد: بعد از آزادی مسعود رجوی از زندان ساواک و رهایی از اعدام که به سبب همکاری با ساواک و لو‌دادن اعضای اصلی سازمان رخ داده بود؛ ریاست سازمان را به دست گرفت و فعالیت سازمان از دی۵۷ به اسم مجاهدین خلق شروع به کار کرد که در بین مردم به عنوان سازمان منافقین مشهور شد.

وی به تشریح روش مدیریت رجوی اشاره کرد و ابراز داشت: رجوی با تلفیق افکار مارکسیتی و فرق‌ه‏ا و با سلب آزادی ترویج دیگر افکار و رسانه‏‌ها به غیر از رسانه‌‏های سازمان و آموزه‏‌های آن به مدیریت اذهان اعضا پرداخت و خوراک فکری اعضا را منحصر در خود کرد و رهبری سازمان را یک رهبری الهام‌بخش معرفی کرد.

وی ادامه داد: از سال ۷۰ به بعد، اعضاء مقام رجوی را مقامی مافوق امامت و در واقع تلفیقی از مقام امامت و نبوت ترسیم می‌‏کردند و مبارزات خود را متکامل‌تر از انقلاب امام حسین‌ (ع) می‌‏دانستند و جهاد امام حسین (ع) امام علی (ع) را ناقص و دارای ایراد می‌‏دانستند.

کوشکی به تشریح مهندسی افکار از سوی رجوی پرداخت و خاطر‌نشان کرد: مهندسی افکار از سوی سازمان به‌طوری بود که اعضای سازمان استقلال شخصیتی خود را از دست داده‏ بودند و در حد یک ربات انسان‌نما گوش به فرمان رهبری سازمان بودند؛ این امر در حدی بود که اعضا در ملاقات با مادران و پدران خود به فرمان سازمان محترمانه و یا نفرت‌انگیز رفتار می‌‏کردند.

وی با اشاره به عملیات مرصاد خاطر‌نشان کرد: سازمان در عملیات فروغ جاویدان (مرصاد) که با ۳۰۰‌تیپ سعی در براندازی نظام اسلامی داشت و هیچ برنامه‏‌ای برای این عملیات وجود نداشت اما هیچ کدام از اعضاء به مسعود ایراد نگرفتند و سرا پا گوش به فرمان رجوی به این عملیات دست زدند.

وی ادامه داد: در سال ۷۷ دو خانم از اعضای سازمان موظف می‌‏شوند که بیت رهبری، دفتر ریاست جمهوری، ستاد سپاه، ارتش و ناجا را با خمپاره هدف قرار دهند و این اتفاق افتاد و در مرحله بعد که قرار بر حمله بود این دو دستگیر شدند و در بازجویی متوجه دروغ‌‏های سازمان شدند و مبارزات خود را علیه سازمان آغاز کردند.

این تحلیل‌گر فرهنگی و سیاسی افزود: مسعود رجوی برای کنترل بیشتر بر اعضاء روابط خانوادگی را ممنوع اعلام کرد و حتی کوکان را از مادران جدا کرد و آن‌ها را به آلمان بردند و به‌عنوان این‏‌که این‌ها از سوی رژیم ایران یتیم شده‌‏ا‌ند، اموالی را جمع‌آوری می‌‏کردند و در سازمان استفاده می‌‏کردند.

کوشکی در تحلیل این نوع فرهنگ‌سازی محصور سازمانی اظهار داشت: فرایند مرکزیت رهبری و بعد از آن رهبری کاریزماتیک و بعد کاریزماتیک افراطی و در ‌‌نهایت رهبری خدای‌گونه از مهم‏‌ترین سیاست‏‌‌های فرهنگی سازمان است.

وی به روش جذب سازمان اشاره کرد و گفت: برجسته‌سازی توانایی‏‌ها و موقعیت اعضا سبب جذب موفقیت سازمان بود؛ سازمان افرادی را که از عقده عدم توجه از سوی جامعه یا خانواده برخوردار بودند و غالبا یا از بانوانی که از زیبایی برخوردار نبودند و یا آقایانی که جایگاهی در جامعه نداشتند، انتخاب می‌‏کردند و با توجه ویژه به آن‌ها و به کار‌گیری از توانایی‏‌های آن‌ها و در ‌‌نهایت مسؤولیت‌دهی به آن‌ها را مدیون سازمان می‌‏کردند و در واقع علق‌ه‏ای بزرگ بر سازمان در دل آن‌ها شکل می‌‏گرفت.

وی در پایان خاطر نشان کرد: عنصر عمل‌گرایی از دیگر شیوه‏‌های تربیتی آن‌ها بود؛ هرکس باید طبق زمانبندی دقیق وظایف مشخص خود را عمل کند و در صورت موفقیت دارای مسؤولیت و در غیر این صورت تنبیه، شکنجه، اخراج و یا مرگ در انتظار آن‌ها بود؛ و همین روش عمل محور سبب فعالیت اعضا بود.


مطالب پربازدید سایت

شهادت یک نوزاد در حمله تروریست‌ها

حمله تروریست‌ها در ایام نوروز

جدیدترین مطالب

شهادت یک نوزاد در حمله تروریست‌ها

حمله تروریست‌ها در ایام نوروز

احمد عطایی مدیر انتشارات قدر ولایت

باید اعترافات و اسناد جنایات منافقین منتشر شود

دادگاه منافقین اقدامی در مسیر عدالت؛

روایت خانواده‌های شهدای ترور از جنایت‌های فرقه نفاق

مطالب پربازدید بخش خبر

دی 1402
شنبه 1 شنبه 2 شنبه 3 شنبه 4 شنبه 5 شنبه جمعه
1
2
3
5
6
7
8
9
10
11
12
14
15
16
17
18
19
21
22
23
28
29

دانلود فیلم های تروریستی ایران و جهان