شورای امنیت جنایات گروهک داعش در عراق را محکوم کرد

Shorae Amniyatشورای امنیت سازمان ملل در بیانیه ای از جامعه بین المللی درخواست کرد از دولت و مردم عراق حمایت کنند و هر آنچه درتوان دارند در مسیر کاهش درد و رنج شهروندان عراقی که تحت تاثیر درگیری ها قرار دارند، به کارگیرند.

به گزارش پایگاه الاع رسانی هابیلیان(خانواده شهدای ترور کشور) به نقل از  واحد مرکزی خبر از نیویورک، مارک لیال گرانت نماینده انگلیس و رئیس دوره ای شورای امنیت در ماه آگوست میلادی شامگاه پنجشنبه پس از نشست مشورتی غیرعلنی شورای امنیت درباره آخرین تحولات عراق که بیش از دو ساعت به طول انجامید، این بیانیه مطبوعاتی را ارائه کرد.

رئیس دوره ای شورای امنیت گفت: اعضای شورای امنیت حملات داعش در برخی نواحی عراق از جمله سنجار و تل افر را محکوم می کنند.

وی افزود: اعضای شورای امنیت بار دیگر درباره آوارگی صدها هزار عراقی در نتیجه حملات داعش که بسیاری از آنان را اقلیت های آسیب پذیر بویژه ایزدیان و مسیحیان تشکیل می دهند و به فوریت به کمک های انساندوستانه نیاز دارند، خشم عمیق خود را ابراز می دارند.

گرانت گفت: اعضای شورای امنیت به شدیدترین نحو ممکن شکنجه نظام مند افرادی از جامعه اقلیت ها و کسانی که از ایدئولوژی افراطی داعش و دیگر گروه های مسلح وابسته به او سرپیچی می کنند، به شدیدترین نحو ممکن محکوم می کنند.

وی افزود: اعضای شورای امنیت تاکید دارند حملات گسترده و یا نظام مند ضد هر جامعه غیرنظامی به دلیل پیشینیه قومی و یا تفکرات سیاسی، مذهبی و یا باورهایشان، جنایت ضد بشریت محسوب می شود و مسببان آن باید پاسخگو قرار گیرند.

رئیس دوره ای شورای امنیت در ادامه بیانیه مطبوعاتی گفت: همه طرف های درگیری از جمله داعش و گروه های وابسته به آن باید از قوانین بین المللی انساندوستانه از جمله مسئولیت در حفاظت از جمعیت غیرنظامی اطاعت کنند.

وی افزود: در این حال اعضای شورای امنیت از همه طرف های درگیری می خواهند به نقض حقوق بشر خاتمه دهند و از امکان دسترسی انساندوستانه برای کسانیکه از نواحی درگیری فرار کرده اند، اطمینان حاصل کنند.

گرانت در ادامه بیانیه مطبوعاتی تصریح کرد: اعضای شورای امنیت از تلاش های دولت عراق در ارتباط با مقام های منطقه ای و محلی و همکاری با سازمان ملل به منظور توجه فوری به نیازهای انساندوستانه برای کسانیکه در نتیجه درگیری های کنونی آواره شده اند و نیز مبارزه با تهدیدات تروریستی که همه مردم عراق با آن موجه اند، استقبال می کنند و به تشدید این قبیل اقدامات فرا می خوانند.

وی افزود: اعضای شورای امنیت از جامعه بین المللی نیز درخواست دارند تا از دولت و مردم عراق حمایت کرده و هر آنچه درتوان دارند در مسیر کاهش درد و رنج شهروندان عراقی که تحت تاثیر درگیری ها قرار گرفته اند، به کارگیرند.

در پایان بیانیه مطبوعاتی تاکید شده است: از رهبران عراق درخواست می شود هر چه سریعتر دولتی تشکیل دهند که همه بخش های جامعه را شامل شود که بتواند در یافتن راه حلی ماندگار و پایدار برای چالش ها فعلی کشور کمک کند.

نماینده عراق در سازمان ملل نیز در جمع خبرنگاران گفت: مذاکرات فشرده ای میان پایتخت های بغداد، واشنگتن، پاریس و لندن درباره تشکیل نشست امروز شورای امنیت درباره عراق صورت گرفته است.

محمد علی الحکیم وضعیت در شمال عراق را فاجعه بار نامید و گفت: مجلس عراق امروز از جامعه بین المللی به ویژه سازمان ملل و شورای امنیت درخواست کمک کرده است.

الحکیم تاکید کرد: بسیار مهم است که جامعه بین المللی در کنار دولت عراق دراین وضعیت بسیار خطرناک قرار دارد و همچنین زمانیکه دولت عراق درخواست کمک نظامی را مطرح می کند، پایتخت ها کمک در این زمینه را ارائه خواهند داد.

وی افزود: مذاکراتی بین بغداد و واشنگتن درباره تهاجم هوایی نظامی در صورت ضرورت انجام گرفته ولی هنوز اقدامی نشده است.

نماینده عراق در سازمان ملل گفت: در نامه های جداگانه ای که سه هفته پیش به دبیرکل سازمان ملل و رئیس شورای امنیت ارسال کردیم، احتمال نیاز عراق به کمک های لجستیکی و تجهیزات نظامی را مطرح و تاکید کردیم که دولت عراق خواهان این امر است و به اقتدار این کشور آسیبی وارد نخواهد شد.

وی افزود: به زودی قطعنامه ای به کمک انگلیس در شورای امنیت ضد داعش تصویب خواهد شد. الحکیم تاکید کرد:در زمان حاضر ازکشورهای همسایه خود درخواست کمک نکرده ایم.

معاون نماینده فرانسه در سازمان ملل نیز در جمع خبرنگاران گفت: نقض های شدید حقوق بشر و رفتارهای ضد بشری به ویژه درباره اقلیت ها در عراق صورت گرفته است و مسببان باید پاسخگوی اقدامات خود باشند.

الکسیس لمک افزود: ما از جامعه بین المللی می خواهیم به فوریت ضد تروریست ها در عراق بسیج شوند و وظیفه شورای امنیت است تا درباره تهدیدات ضد صلح و امنیت بین المللی اقدام کند.

آلکسیس گفت: فرانسه آماده است تا نقش خود را درباره مقابله با ترور و تخریب ایفا کند. وی افزود: از دولت عراق می خواهیم وضعیتی را از طریق روند سیاسی برای حل و فصل و رسیدگی به این بحران ها فراهم آورد، چرا که روند سیاسی تنها راه برای اطمینان حاصل کردن از ایجاد ثبات و امنیت برای مردم عراق است.

نماینده روسیه در سازمان ملل نیز درباره تصویب قطعنامه ای ضد داعش در شورای امنیت گفت: باید ببینیم متن قطعنامه چه می گوید و آنرا به طور بسیار سازنده مورد توجه قرار خواهیم داد.

ویتالی چورکین افزود: کشورهایی که طی ده سال گذشته از نزدیک درگیر امور عراق بودند باید بگویند که چه باید بشود.

چورکین گفت: ما از دولت عراق به صورت سیاسی، اخلاقی و مادی حمایت می کنیم.

وی درباره موضع روسیه در تصویب قطعنامه ای علیه داعش گفت: برخلاف همکاران غربی در شورای امنیت که موانعی را درباره اوکراین ایجاد می کنند، سعی داریم تا وضعیت را دشوارتر نکنیم چون ما با موضوعی بسیار جدی مواجه هستیم.

نشست فوری عصر پنجشنبه شورای امنیت درباره بحران عراق به درخواست فرانسه برگزار شد.

به گفته برخی دیپلمات ها در سازمان ملل تاکنون سه بیانیه جداگانه از سوی شورای امنیت درباره تحولات اخیر عراق تصویب شده است که این بیانیه ها می توانند پیش زمینه ای برای اقدامات بین المللی قاطع تر علیه داعش تلقی شود.


مطالب پربازدید سایت

شهادت یک نوزاد در حمله تروریست‌ها

حمله تروریست‌ها در ایام نوروز

جدیدترین مطالب

شهادت یک نوزاد در حمله تروریست‌ها

حمله تروریست‌ها در ایام نوروز

احمد عطایی مدیر انتشارات قدر ولایت

باید اعترافات و اسناد جنایات منافقین منتشر شود

دادگاه منافقین اقدامی در مسیر عدالت؛

روایت خانواده‌های شهدای ترور از جنایت‌های فرقه نفاق

مطالب پربازدید بخش خبر

دی 1402
شنبه 1 شنبه 2 شنبه 3 شنبه 4 شنبه 5 شنبه جمعه
1
2
3
5
6
7
8
9
10
11
12
14
15
16
17
18
19
21
22
23
28
29

دانلود فیلم های تروریستی ایران و جهان