سران آل‌سعود بايد به‌عنوان «جنايتکار جنگی» محاکمه شوند

Masoolan Nezam

به گزارش پایگاه خبری‌تحلیلی هابیلیان(خانواده شهدای ترور کشور)، رفتار وحشيانه و غيرانساني آل‌سعود در به خاک و خون کشيدن مردم يمن بار ديگر اوج وحشي‌گري هيئت حاکمه عربستان را به نمايش گذاشت و نشان داد آنها در تجاوزگري به مردم بي‌دفاع يمن هيچ حد و مرزي را نمي‌شناسند و به هيچ يک از قواعد اوليه انساني پايبند نيستند، تأسف‌آور‌تر آنکه نهادهاي حقوق بشري و مجامع بين‌المللي که طي يک سال گذشته چشم بر جنايات آل‌سعود در منطقه بسته‌اند، همچنان با سکوت مرگبار خود، نظاره‌گر اين جنايت‌ها هستند، به گونه‌اي که در اوج اقدامات غيرانساني آل‌سعود گاهي به صدور يک بيانيه نيم‌بند و بي‌اثر در محکوميت اين جنايات بسنده کرده تا در عمل نشان دهد، در روابط بين‌الملل پول و قدرت تعيين‌کننده است نه مناسبات انساني و حقوق بشري ادعايي.

در پي اقدام جنايتکارانه آل‌سعود در بمباران مراسم سوگواري در يمن دبير شوراي عالي امنيت ملي کشورمان در بيانيه‌اي تأکيد کرد: امريکا با ارسال سلاح به عربستان در اين جنايت سهيم است و بايد پاسخگو باشد. دريابان شمخاني در اين بيانيه با تأکيد بر اينکه افکار عمومي غرب بايد بدانند که دولت‌هاي‌شان چه نقشي در تداوم اين جنگ دارند، تصريح کرده است: فروش تسليحات به عربستان و امارات، نقش محوري در تجاوز نظامي به يمن و کشتار مردم بي‌گناه يمن دارد که بايد از سوي غرب متوقف شود.

انتقاد از سکوت غرب درباره جنايت سعودي‌ها

دبير شوراي عالي امنيت ملي همچنين در مصاحبه اختصاصي با خبرگزاري صداوسيما با محکوميت شديد حملات هواپيماهاي سعودي به مردم غيرنظامي در يمن گفت: متأسفانه اين نخستين حمله نيست و شايد آخرين حمله‌اي نباشد که سعودي‌ها به مردم فقير، غيرنظامي، بي‌سلاح و بي‌دفاع يمن انجام مي‌دهند. وي افزود: بازرسان سازمان ملل اعلام کردند پس از ديدن اين صحنه که طي آن 700 نفر از مردم عادي در مراسم سوگواري در صنعا به خاک و خون کشيده شدند، بهت‌زده شده‌اند. شمخاني گفت: مراجع بين‌المللي پس از اينگونه اقدامات وحشيانه بهت‌زده مي‌شوند، اما اقدامي هم نمي‌کنند. وي با ابراز تأسف از جنايات سعودي‌ها در ماه محرم‌الحرام گفت: اين‌گونه اعمال، اقداماتي متوالي در منطقه عليه مسلمانان است، همچنان‌که امريکا ديرالزور در سوريه را هدف قرار مي‌دهد بعد عذرخواهي مي‌کند، رژيم صهيونيستي غزه را هدف قرار مي‌دهد و بدون عذرخواهي به جنايات و کودک‌کشي خود ادامه مي‌دهد و سعودي‌ها نيز مردم عادي را در مراسم سوگواري هدف قرار مي‌دهند. دبير شوراي عالي امنيت ملي تصريح کرد: سعودي‌ها در پي اين اقدام ابتدا جنايات‌شان را تکذيب کردند، ليکن وضوح اين اقدام به حدي است که قابل تکذيب نيست. وي اظهار داشت: سلاح‌هاي به کار رفته در اين عمليات تماماً غربي و به ويژه امريکايي است و به همين علت امريکا در اين جنايات شريک است. 

دبير شوراي عالي امنيت ملي با اشاره به اقدام هواپيماهاي سعودي در هدف قرار دادن مردم غيرنظامي در يمن تصريح کرد: سازمان ملل متحد تاکنون چندين بار تلاش کرد قطعنامه‌اي در محکوميت سعودي‌ها صادر کند، اما قدرت پول اين اجازه را از آنها گرفت.

شمخاني با اشاره به برخي حوادث تاريخي دفاع مقدس افزود: ابتداي جنگ تحميلي عليه ملت ايران، سلطنت‌طلب‌ها، ضدانقلاب فراري و دستگاه‌هاي اطلاعاتي غرب و شرق، اطلاعات نادرستي از توانمندي‌هاي کشورمان با محاسبات اشتباه به صدام ارائه کردند و او نيز بر اين اساس به ايران حمله کرد، اما سرنوشت صدام آن شد که همگان ديدند و امروز نيز براي نگهداري گور وي نيز بايد نگهبان بگذارند. وي با ابراز تأسف از تکرار اين روند در اقدامات دستگاه‌هاي اطلاعاتي غرب به ويژه امريکا افزود: براساس اطلاعاتي که از برخي جلسات‌شان داريم، گروهک تروريستي منافقين، اطلاعات غلط از توانمندي قدرت‌هاي منطقه‌اي به عربستان سعودي و حکام جوان و آماتورش منتقل مي‌کند. دبير شوراي عالي امنيت ملي هشدار داد: اگر حکام سعودي به عبرت تاريخي صدام نرسند، عواقب ناخوشايندي مي‌تواند براي‌شان داشته باشد. ‌

شمخاني با طرح اين پرسش که غيرت جهان اسلام و تعهد و مسئوليت سازمان‌هاي بين‌المللي کجاست، تصريح کرد: متأسفانه دبيرکل سازمان ملل و اتحاديه اروپا در اين شرايط قطعنامه‌هاي حقوق بشري عليه برخي کشورهاي منطقه صادر مي‌کنند و در عين حال کشتار و مجروح شدن 700 انسان بي‌گناه در يمن را نمي‌بينند. ‌دبير شوراي عالي امنيت ملي با تأکيد بر اينکه هرجا مظلومي وجود دارد، حتماً دفاع تبليغاتي، زباني، رسانه‌اي و سياسي از آن خواهيم کرد ابراز اميدواري کرد که فاجعه روز شنبه يمن تکرار نشود و سازمان‌هاي بين‌المللي به وظايفي که در ايجاد صلح دارند عمل کنند و کشورهاي فروشنده سلاح‌هاي مرگبار به سعودي‌ها اين کار را متوقف کنند. شمخاني همچنين از افکار عمومي غرب خواست در قبال سلاح‌هايي که در دولت‌هاي‌شان به برخي کشورها مي‌فروشند و منجر به بروز چنين جناياتي مي‌شوند، عکس‌العمل نشان دهند.

هرکس سکوت کند شريک آل‌سعود است

وزير دفاع و پشتيباني نيروهاي مسلح کشورمان نيز در اظهارنظري از حکام آل‌سعود به عنوان جنايتکار جنگي ياد کرد و بر محاکمه و مجازات سريع آنان تأکيد کرد.

به گزارش فارس، سردار حسين دهقان اظهار داشت: رژيم متعصب، مغرور و متجاوز آل‌سعود در تداوم اقدامات وحشيانه خود عليه مردم مظلوم و بي‌دفاع يمن مرتکب جنايت غيرقابل بخششي شده‌ و اين اقدام نبايد توسط دولت‌ها و ملت‌هاي جهان بي‌پاسخ بماند و هر کسي در مقابل اين اقدام وحشيانه سکوت کند در جنايت رژيم آل‌سعود شريک است. دهقان از حکام آل‌سعود به عنوان جنايتکار جنگي ياد کرد و بر محاکمه و مجازات سريع آنان تأکيد کرد.

انتقاد از سکوت مجامع جهاني

بهرام قاسمي، سخنگوي وزارت امور خارجه هم با محکوميت کشتار اخير مردم صنعا گفت: بيش از يک‌سال و نيم خشونت و کشتار و تجاوز عليه مردم مقاوم يمن همچنان با سکوت مجامع بين‌المللي همراه است. قاسمي ضمن ابراز انزجار از اين جنايت هولناک و ضدبشري، با خانواده قربانيان اين فاجعه غمبار ابراز همدردي کرد. وي‌ افزود: براي پايان دادن به بحران ساختگي يمن، راهي جز توقف خوي تجاوزگري متجاوزين ددمنش آل‌سعود و آغاز گفت‌وگوهاي جدي با مشارکت همه طرف‌هاي يمني متصور نيست.

سران آل‌سعود بايد محاکمه شوند

رئيس کميسيون امنيت ملي و سياست خارجي مجلس نيز ضمن محکوميت اقدام وحشيانه ارتش آل‌سعود در بمباران مردم بي‌دفاع يمن تأکيد کرد: سران آل‌سعود بايد به عنوان«جنايتکار جنگي» در يک دادگاه بين‌المللي محاکمه شوند. علاءالدين بروجردي در مصاحبه با خبرگزاري صداوسيما، ضمن محکوميت شديد حملات هواپيماهاي رژيم آل‌سعود به مردم غيرنظامي در يمن افزود: اين جنايت برخلاف همه مقررات بين‌المللي بوده و نشان‌دهنده از ميان رفتن همه معيارهاي انساني در امريکا و حاميان آنها در منطقه‌ است. وي تصريح کرد: صورتحساب اين جنايت جديد عربستان را بايد به حساب امريکا و هم‌پيمانان اين کشور در منطقه گذاشت و چنين جنايتي به سخره گرفتن همه معيارهاي حقوق‌بشري در جهان امروز است. رئيس کميسيون امنيت ملي و سياست خارجي مجلس شوراي اسلامي اظهار داشت: انتظار از همه آزادگان جهان اين است که يکصدا عليه اين جنايت جديد به پا خيزند و بدون ترديد مردم سلحشور يمن و ارتش اين کشور پاسخي فراموش ‌نشدني به عربستان خواهند داد.

***

پيام لاريجاني به رئيس مجلس نمايندگان يمن

رئيس مجلس شوراي اسلامي با صدور پيامي خطاب به رئيس مجلس نمايندگان جمهوري يمن حمله جنگنده‌هاي متجاوز سعودي به سالن برگزاري مراسم سوگواري در صنعا را محکوم و با نمايندگان مردم يمن در مجلس اين کشور و خانواده‌هاي شهداي اين حملات ابراز همدردي کرد.

به گزارش خبرگزاري خانه ملت، در پيام دکتر علي لاريجاني به يحيي علي‌الراعي آمده است: بيش از يک سال و نيم از تجاوز نظامي و کشتار و خشونت و بي‌رحمي عليه مردم مظلوم و مقاوم يمن مي‌گذرد و بار ديگر جهان در شوک حملات جنگنده‌هاي متجاوز سعودي به سالن برگزاري مراسم سوگواري در صنعا که منجر به کشته و زخمي شدن صدها نفر غيرنظامي بي‌گناه و بي‌دفاع شد، قرار گرفت و اين در حالي است که برخي کشورهاي مدعي حقوق بشر و مجامع بين‌المللي همچنان به سکوت و بي‌تفاوتي خود ادامه مي‌دهند. وقت آن رسيده است که وجدان‌هاي آگاه بشري از خود بپرسند چگونه حاکمان يک کشور با برخورداري از حمايت امريکا و برخي مدعيان جهاني به خود اجازه مي‌دهند به بهانه‌هاي واهي و خودساخته زيرساخت‌هاي حياتي کشوري فقير را از هوا و زمين و دريا مورد حمله قرار دهند و با نقض فاحش مقررات حقوق بين‌المللي بزرگ‌ترين جنايات حقوق بشري را رقم بزنند. اينجانب ضمن محکوميت شديد اين جنايت عليه مردم يمن، با جنابعالي، نمايندگان مردم و خانواده‌هاي شهداي حملات اخير ابراز همدردي مي‌نمايم. جمهوري اسلامي ايران آمادگي دارد نسبت به انتقال مجروحين و مداواي آنان با هماهنگي سازمان بين‌المللي صليب‌سرخ و هلال احمر جمهوري يمن اقدامات فوري به عمل آورد.


دی 1402
شنبه 1 شنبه 2 شنبه 3 شنبه 4 شنبه 5 شنبه جمعه
1
2
3
5
6
7
8
9
10
11
12
14
15
16
17
18
19
21
22
23
28
29