رييس جمهور:آيت‌الله طالقاني تجسم شجاعت و معرفت بود

Ahmadi Taleghani

مراسم بزرگداشت مرحوم آيت‌الله طالقاني با حضور رييس‌جمهور در دفترانجمن آثار و مفاخر فرهنگي كشور برگزار شد.

 

آيت الله طـالـقـاني در دفـاع از حـق شجـاع بـود

 

به گزارش گروه دريافت خبر خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا)، دكتر محمود احمدي‌نژاد طي سخناني در اين مراسم، مرحوم آيت‌الله طالقاني را در دفاع از حق شجاع دانست.

 

رييس‌جمهور با اشاره به اين‌كه انسان مهمترين موضوع آفرينش است، گفت: انسان تجلي اسماء و صفات خداوند است.

 

وي با بيان اين‌كه انسان‌هايي كه حقيقت خود را بشناسند و در مسير كمال حركت كنند لحظه اي فرا مي‌رسد كه از مرز زمان و مكان عبور مي‌كنند و جاودانه والگو مي‌شوند، گفت: ويژگي‌هايي در آن‌ها بروز مي‌كند كه آن‌ها را نسبت به ساير انسان‌ها ممتاز مي‌كند. مرحوم طالقاني نيز از مرز زمان و مكان عبور كرد و آن‌قدر بزرگ شد كه تمام عالم را فرا گرفت.

 

رييس‌جمهور با اشاره به وصف زيبايي كه امام از آيت‌الله طالقاني داشتند، اظهار داشت: انسان وقتي بزرگ مي‌شود قدرتهاي مادي در برابر آن كوچك مي‌شوند و قدرت طاغوت را به حساب نمي آورند. آيت‌الله طالقاني نيز داراي شجاعت بي نظيري بودند و در واقع ايشان در دفاع از حق شجاع بودند.

 

احمدي‌نژاد با بيان اين‌كه انسان وقتي بزرگ مي‌شود رنگ و بوي خدايي مي‌گيرد و عاشق انسان‌ها مي‌شود، گفت: مرحوم آيت‌الله طالقاني رحمت بود و عشق او و مردم به يكديگر دو طرفه بود. در اين 32 سال از مرحوم آيت‌الله طالقاني كم صحبت شده ولي با اين وجود اگر هم مراسمي در مورد آيت‌الله طالقاني برگزار شود در آنجا غوغا مي‌شود.

 

رييس‌جمهور با تاكيد بر اين‌كه مرحوم طالقاني به مسائل مادي اهميت نمي دادند، گفت: در مجلس خبرگان رهبري در هنگام حضور روي زمين مي نشستند كه اگر بر روي صندلي بنشينند به آن عادت مي‌كنند و كسي كه به آن نيز عادت كند چه كارهايي كه براي حفظ آن و يا بدست آوردن آن مي‌كند.

 

وي با تاكيد بر اين‌كه مرحوم آيت‌الله طالقاني در دفاع از حق شجاع بودند، گفت: انساني كه بزرگ باشد كلامش بسيار موثر است و آيت‌الله طالقاني نيز اين‌گونه بودند و آيت‌الله طالقاني نيز با آن تن صدايي كه داشتند وقتي صحبت مي‌كردند اين‌گونه بود كه گويي ولی خدا دارد با آدم حرف مي‌زند، فطرت آدم دارد با انسان صحبت مي‌كند، خود انسان با خود انسان صحبت مي‌كند و در واقع رابطه اي برقرار مي‌شد كه تا آخر صحبت هاي مرحوم آيت‌الله طالقاني را انسان گوش مي داد و به چيز ديگري فكر نمي‌كرد.

 

احمدي‌نژاد با بيان اين‌كه آيت‌الله طالقاني در دفاع از حق و عدالت قاطع بود، گفت:‌ آزادي و آزادگي و آزاد انديشي هديه الهي است و تمام پيامبران آمدند انسان را آزاد كنند و انسان بزرگ شود و عظمت پيدا كند. مرحوم طالقاني نيز عميقاً به آزادي اعتقاد داشت.

 

رييس‌جمهور با بيان اين‌كه در آينده‌اي نزديك در مورد آزادي صحبت خواهد كرد، گفت: آن انتخابي ارزش دارد كه آزادانه انتخاب شود، لا اكراه في الدين. حقيقت انسان در انتخاب آزاد شكل مي‌گيرد و شكوفايي انسان در انتخاب هاي پي در پي محقق مي‌شود، خدايي شدن انسان در پي انتخاب آزاد است.

 

احمدي‌نژاد با اشاره به مقوله انتقاد پذيري گفت: كسي كه منتقد به آزادي نباشد انتقاد پذير نيست و از انتقاد وحشت دارد، البته در مورد اين موضوع (انتقاد) برخي از حريم ها بايد رعايت شود.

 

رييس‌جمهور با بيان اين‌كه آيت‌الله طالقاني تجسم شجاعت و معرفت بودند، گفت:‌ ايشان آن‌قدر شخصيت بزرگواري بودند كه وقتي از دنيا رفتند مردم شعار مي دادند نايب پيغمبرمان جايتان خالي است. ايشان دلسوز مردم بودند، به خدا اگر آيت‌الله طالقاني و امثال ايشان در 10- 15 سال ديگر زنده مي ماندند محال بود در اين كشور جريان اشرافيت دوباره خود را زنده كند. آن زبان و قاطعيت اجازه نمي داد.

 

احمدي‌نژاد در بخش ديگري از سخنان خود در مورد انجمن آثار و مفاخر فرهنگي كشور صحبت كرد و گفت: ‌ايران سرزمين مفاخر و انسان‌هاي بزرگ است كه يكي از برجستگان آن مرحوم آيت‌الله طالقاني است، يكي از ستارگان آن اين بزرگوار هستند، اين سرزمين سرشار از درهاي گران‌بها و درخشان هستند.

 

احمدي‌نژاد با بيان اين‌كه باور من اين است كه خداوند در طول تاريخ ملت ايران را براي انجام ماموريت هاي بزرگ صيقل داده است، افزود: هر استاني مي رويم وقتي كمي كاوش مي‌كنيم مي بينيم كه چه شخصيت هاي بزرگ و چه انسان‌هاي عظيمي در ايران زندگي مي‌كردند.

 

رييس‌جمهور با بيان اين‌كه معرفي مفاخر يعني معرفي الگوها، پيش قراولان و نهادينه كردن فرهنگ نخبه پروري و بزرگ زايي در يك سرزمين، گفت: ما بايد تلاش كنيم و اين بزرگان را معرفي كنيم، بايد تمام داشته هاي ملت را به نسل هاي آتي معرفي كنيم و كار اين انجمن با بركت است.

 

احمدي‌نژاد با بيان اين‌كه نسل هاي متوالي بايد با عظمت ايران آشنا شوند، گفت: مفاخر تجلي عظمت يك كشور و فرهنگ آن هستند و اگر ما بخواهيم فردي چون آيت‌الله طالقاني را معرفي كنيم بايد 50 سال كار كنيم، من معقتدم روزي مي آيد كه ارزيابي و اثر گذاري ملت‌ها در عرصه بين‌المللي متناسب با داشته هاي فرهنگي آن‌ها خواهد بود. بشر رشد كرده است و ديگر تفنگ و اسلحه مهم نيست، اين انديشه و فرهنگ است كه مورد توجه است و آن روز، روز ملت ايران است.

 

احمدي‌نژاد افزود: ترديد ندارم كه سرنوشت آينده بشر به دست انسان‌هاي متعال و فرهنگ متعالي رقم مي‌خورد و در ترازوي سنجش آينده عشق و وفاداري و فرهنگ است كه سنگين خواهد بود.

 

نام آيت‌الله طالقاني با قرآن گره خورده است

 

همچنين وزير فرهنگ و ارشاد اسلامي طي سخناني دراين مراسم گفت: علاقه مردم به مرحوم طالقاني به خاطر شخصيت معنوي ايشان بود.

 

سيدمحمد حسيني اظهار كرد: نام مرحوم طالقاني با قرآن گره خورده است، قبل از انقلاب كسان زيادي بودند كه اهل مبارزه بودند، اما نتوانستند راه خود را ادامه دهند، اين‌كه انسان زندان و تبعيد را تحمل كند و مقاوم باشد بسيار ارزشمند است و آيت‌الله طالقاني چنين شخصيتي بود.

Hoseini

حسيني با بيان اين‌كه «امام(ره) آيت‌الله طالقاني را مجاهد نستوه مي‌دانستند» در مورد تلاش برخي براي جدا كردن آيت‌الله طالقاني از امام(ره) گفت: وقتي عده‌اي براي جدا شدن آيت‌الله طالقاني از امام تلاش مي‌كردند، آيت‌الله طالقاني در يك سخنراني تاريخي در فيضيه گفت من از امام روحيه مي‌گيرم و هر جا احساس دلتنگي و خستگي داشته باشم، به سراغ امام مي‌روم اين پاسخ شخصيتي بود كه سابقه سال‌ها مبارزه داشت و صاحب تفسير قرآن بود.

 

حسيني در ادامه صحبت‌هاي خود درباره ويژگي‌هاي آيت‌الله طالقاني گفت: امام خميني (ره) مي‌فرمودند، آيت‌الله طالقاني در راه مستقيم بود و انحراف به چپ يا راست نداشت و مقام معظم رهبري نيز در اولين ديداري كه قبل از انقلاب در دادگاهي با ايشان داشتند آيت‌الله طالقاني را فردي با اعتماد به نفس و متكي به خدا عنوان مي‌كرد.

 

وزير فرهنگ و ارشاد اسلامي با اشاره به فعاليت‌هاي قرآني آيت‌الله طالقاني گفت: مرحوم طالقاني مي‌گفتند "من بيش از آن‌كه در كسوت سياست‌مدار باشم يك شاگرد كوچك قرآن و معلم قرآن هستم، مهم‌ترين قدرتي كه مي‌تواند ملت ايران و همه ملت‌ها را عليه ظلم و استكبار برانگيزد سرچشمه قرآن است".

 

حسيني خاطرنشان كرد: اگر عقب‌گردي داشته‌ايم به خاطر دوري از قرآن بوده و اگر رشدي كرديم به دليل بازگشت به قرآن است. قرآن بايد در همه شئون جايگاه خود را داشته باشد.

 

در اين مراسم همچنين حجت‌الاسلام والمسلمين محمدجواد ادبي رييس انجمن آثار و مفاخر فرهنگي ايران با قدرداني از حضور محمود احمدي‌نژاد به عنوان رييس هيات امناي انجمن آثار و مفاخر فرهنگي ايران اظهار كرد: انجمن آثار و مفاخر فرهنگي ايران مهمترين متولي پرداختن به پاسداشت مفاخر اين مرز و بوم است.

 

وي افزود: در يك سال اخير هفت بزرگداشت برگزار كرده‌ايم و تا پايان سال شش بزرگداشت ديگر نيز خواهيم داشت. امروز بيش از 14 استان داراي انجمن آثار و مفاخر فرهنگي هستند و در بسياري از موارد از مفاخر خود در استان‌ها تجليل مي‌شود.

 

ادبي هم‌چنين گفت: تلاش مي‌كنيم از مفاخر اين مرز و بوم چه كساني كه رفته‌اند و چه بزرگاني كه امروز در كشور ما كم نيستند بر اساس منويات مقام معظم رهبري قدرداني كنيم.

 

وي در پايان خاطرنشان كرد: اميدواريم انجمن آثار و مفاخر فرهنگي ايران بتواند انتقال فرهنگ، مفاهيم، تجربيات، معلومات و نگاه‌هاي فرهنگي را به خوبي انجام دهد و در اين زمينه موفق شود.

 

آيت الله طالقاني هيچ گاه دنبال پول و ثروت نبود

 

در اين مراسم سيد مهدي طالقاني نيز در سخناني اظهار كرد: ساده زيستي مرحوم آيت‌الله طالقاني از ويژگي‌هاي ايشان بود.

 

وي با بيان اين‌كه «هيچ گاه پدرم دنبال پول و ثروت نبود» افزود: چند ماه قبل از انقلاب كه پدرم از زندان آزاد شده بود، خانه ما به پايگاه انقلاب تبديل شده بود و پول‌هايي را از طرف مردم جمع مي‌كرديم تا بتوانيم حقوق اعتصاب كنندگان را بدهيم كه بعدها برخي آقازاده‌ها آمدند و گفتند پدر ما اين پول‌ها را تامين كرده است كه اين خبرها نبود و مردم خود پول مي‌دادند و بعد از فوت پدر هر چه پول در حساب ايشان بود به حساب 100 امام واريز شد.

 

وي با تاكيد بر ساده زيستي مرحوم آيت‌الله طالقاني گفت: چقدر خوب است كه الگوي ساده زيستي را حفظ كنيم و بايد دقت كرد كه اين ساده زيستي در همه جامعه و بين مسوولان حفظ شود، بحث من فقط دولت نيست، همه مسوولان، چراكه مردم زياد به مسوولان توجه مي‌كنند.

Mahditaleghani

وي خاطرنشان كرد: بايد سعه صدر داشته باشيم و اين موضوعات نيز كار فرهنگي مي‌خواهد، خود مسوولان بايد بيشتر دقت كنند.

 

سيدمهدي طالقاني با اشاره به فعاليت‌هاي قرآني پدرش، گفت: مرحوم آيت‌الله طالقاني كمبود توجه به قرآن را در سطح جامعه احساس مي‌كردند و مي‌گفتند كه قرآن بايد از آسمان به زمين آورده شود و در سطح جامعه پياده شود.

 

وي خاطرنشان كرد: يكي ديگر از ويژگي‌هاي مرحوم طالقاني انتقادپذيري ايشان بود.ايشان مي‌فرمود من در زندانم و دسترسي به منابع ندارم و ممكن است اشتباه كنم دوستان اگر چيزي مي‌دانند و مي‌بينند به من خبر دهند؛ نظر ايشان اين بود كه ما يك ديد داريم و اگر با چند نفر ديگر صحبت كنيم، ديد آن‌ها نيز به ما كمك خواهد كرد.

 

فرزند مرحوم آيت‌الله طالقاني تاكيد كرد: متاسفانه ما هرگز نديديم كه يكي از مسوولان بيايد و بگويد كه من در فلان مورد اشتباه كردم. چه اشكالي دارد به اشتباه‌شان اعتراف كنند، ما بايد انتقاد پذيري را الگوي خود قرار دهيم.

 

وي ادامه داد: صراحت لهجه آيت‌الله طالقاني ويژگي ديگر ايشان بود، وقتي مي‌ديد كسي كار اشتباهي مي‌كند اول با او گفت‌وگو مي‌كرد تا قانع شود، اگر زير بار نمي‌رفت به او تذكر مي‌داد و اگر كسي گوش نمي‌داد به طور علني آن را مطرح مي‌كرد و بقيه به اين كار اعتراض مي‌كردند، اما آيت‌الله طالقاني مي‌گفت وقتي كسي گوش نمي‌دهد چه كار بايد كرد. ايشان اگر به نظر جمعي مي‌رسيد آن را مي‌پذيرفت.

 

سيدمهدي طالقاني در پايان گفت: اميدوارم مسوولان به اين الگوها بيانديشند و اگر آن‌ها را درست ديدند به آن‌ها عمل كنند. در پايان از آقاي احمدي‌نژاد تشكر مي‌كنم؛ چرا كه ايشان اولين رييس جمهوري است كه وقتي براي مراسم بزرگداشت مرحوم آيت‌الله طالقاني دعوتشان كرديم پذيرفتند.


مطالب پربازدید سایت

دبیرکل بنیاد هابیلیان در دیدار با خانواده شهید کامیاب مطرح کرد:

مجازات منافقین را در محاکم بین المللی نیز دنبال خواهیم کرد

جدیدترین مطالب

دبیرکل بنیاد هابیلیان در دیدار با خانواده شهید کامیاب مطرح کرد:

مجازات منافقین را در محاکم بین المللی نیز دنبال خواهیم کرد

بنیاد هابیلیان (خانواده شهدای ترور کشور)

باز هم تروریسم و باز هم کاپشن صورتی

حمله تروریستی به سه نقطه شهرستان چابهار و راسک

تعداد شهدای حمله تروریستی به راسک و چابهاربه 16 نفر رسید

سعید کریمی از مجروحان حمله تروریستی راسک و چابهار عیادت کرد

وضعیت مجروحان حمله تروریستی چابهار و راسک

محمود عباس‌زاده مشکینی عضو کمیسیون امنیت ملی

ورود کمیسیون امنیت ملی به حمله تروریستی راسک و چابهار

معاون امنیتی و انتظامی وزیر کشور:

عناصر تروریستی راسک و چابهار ملیت غیر ایرانی دارند

مطالب پربازدید بخش خبر

شهادت یک نوزاد در حمله تروریست‌ها

حمله تروریست‌ها در ایام نوروز

حمله تروریستی به سه نقطه شهرستان چابهار و راسک

تعداد شهدای حمله تروریستی به راسک و چابهاربه 16 نفر رسید

فروردین 1403
شنبه 1 شنبه 2 شنبه 3 شنبه 4 شنبه 5 شنبه جمعه
1
2
3
4
5
8
9
10
11
12
16
17
18
19
20
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31

دانلود فیلم های تروریستی ایران و جهان