روز ولادت حضرت زهرا علیهاالسلام روز حیات زن

Fateme Jpg

میلاد حضرت زهرا علیهاالسلام ، روز تابیدن آفتاب عفاف و تقوا، از افق وجود آن بانوی گرامی است. بانویی که چشمه حیا و عفت بر عالم وجودش جاری است. روز ولادت حضرت زهرا علیهاالسلام روزی است که برنامه رشد و تعالی انسان، چه زن و چه مرد، امضا شد. فاطمه بانویی بود که با عمری کوتاه برترین سرمشق رشد و بهترین اسوه رستگاری انسان‏ها شد. این مهر افتخار برای همیشه بر پیشانی جامعه زنان باقی ماند که تمام کمالات انسانی در یک زن به تجلی آمد. روزی که بنابر فرمایش رهبر کبیر انقلاب حضرت امام خمینی رحمت الله علیه روز حیات زن و روز پایه گذاری افتخار و نقش او در جامعه گردید. روزی که پیامبر بزرگ اسلام حضرت محمد صلی‏الله‏علیه‏و‏آله دست زن را گرفت و از منجلاب عادات جاهلیت نجات بخشید و تاریخ اسلام گواه احترامات بی‏حد رسول خدا صلی‏الله‏علیه‏و‏آله به این مولود شریف است، تا نشان دهد که زن، بزرگی ویژه‏ای در جامعه دارد که اگر برتر از مرد نباشد کمتر از مرد نیست.

روز زن، روز نور گرفتن از درخشان‏ترین خورشید هدایت است، روز آموختن باغبانی گل‏های خوشبوی یاس و نرگس، روز جاری کردن زلال‏ترین مهر فاطمی در جای جای بوستان پرغنچه خانه‏ها و روز باز کردن دریچه دل به سوی آسمان آبی و روز پوشیدن زیباترین جامه عفت و حیا بر تن مرواریدهای دریای معرفت است.

عالم صدف است و فاطمه گوهر اوست

گیتی عرض است و فاطمه جوهر اوست

در قدر و شرافتش همین بس که ز خلق

احمد ید راست و مرتضی شوهر اوست

اسوه زنان در رفتار خانوادگی

حضور زن در خانه، تربیت فرزند و همراهی با همسر به معنای به کارگیری از نقش‏های حساس جامعه نیست، بلکه به معنای حضور زن در کلیدی‏ترین پست جامعه است؛ نقشی که آینده جامعه را رقم می‏زند و راه را بر سعادت یا شقاوت جامعه می‏گشاید. امام خمینی رحمت الله علیه می‏فرمایند: زن یکتا موجودی است که می‏تواند از دامن خود افرادی به جامعه تحویل دهد، که از برکاتش یک جامعه، بلکه جامعه‏ها، به استقامت و ارزش‏های والای انسانی کشیده شوند و می‏تواند به عکس آنها باشد. بهترین زنان عالم، فاطمه زهرا علیهاالسلام الگوی انسان‏های شیفته کمال و به ویژه زنان پویای راه سعادت است. فاطمه علیهاالسلام نمونه‏ای کامل و گویا برای زنانی است که در پی زندگی راستین و حرکت در مسیر درست آنند. افزون بر کمالاتی چون عبادت خا لصانه، ایثار و معرفت بی‏پایان، در مقام همسری و تربیت فرزندان، محیط خانه او مهر تربیت بهترین اولیا خدا بود. فاطمه بهترین شریک زندگی و مادری نمونه برای علی و فرزندانش بود. امیرالمؤمنین علی علیه‏السلام درباره حضرت زهرا علیهاالسلام فرموده‏اند:

«یک‏بار این زن در طول دوران زندگی زناشویی مرا به خشم نیاورد، یک‏بار از دستور من سرپیچی نکرد.» فاطمه علیهاالسلام با آن عظمت و جلالت در محیط خانه یک همسر است، همسری با وفا و نمونه برای زنان در رفتار خانوادگی است. امام مهدی(عجل الله تعالی فرجه الشریف) در نامه‏ای به یکی از یارانش نوشته‏اند: «دختر پیامبر خدا، فاطمه زهرا علیهاالسلام ، برای من سرمشق و الگوی نیکویی است.» پس چه نیکوست ما نیز به پیروی از این میهمان دل‏های منتظر، مقتدا و سرمشق خود را فاطمه علیهاالسلام قرار دهیم که نیکوترین پیشوا است.

حرف عشق را معناست زهرا

جهان را منشا میناست زهرا

نمی‏گیرد خزان باغ علی را

که رود سبز اعطیناست زهرا

زهرا علیهاالسلام جلوه تمام هویت انسانی

فاطمه علیهاالسلام آن یگانه بانویی که دیده روزگار به بزرگی و علو قدر و کرامت و فضیلت او هرگز به خود ندیده، وجودش یکی از بزرگ‏ترین معجزات است. بانویی که آیات کتاب خداوند و روایات پیامبر و ائمه هدی، بیانگر منزلت و مرتبت اوست و خداوند و برگزیدگان خداوند ستاینده اویند. او که خداوند به نص وحی، مقام عصمت او را در آیات تطهیر بیان کرده و ساحت مقدس وی را از هر آلایشی منزه و مبرا داشته است. سوره مبارکه کوثر، وجود شریف او را خیر کثیر و برکت و نعمت جاویدان خوانده است. زندگی فاطمه علیهاالسلام از آغاز تا انجام، نمونه وسرمشق است و برای انسان‏های فضیلت جو و حق طلب، زهرا علیهاالسلام انسان کامل و اسوه تمام فضائل است.

فاطمه علیهاالسلام با وجودش به اثبات رسانید که زن موجودی است عظیم القدر و ملکوتی و آن‏چنان به قله عظمت و کمال عروج می‏کند که دیده عقل دیده وران را خیره می‏سازد و به حیرت و تعجب وامی‏دارد. فاطمه علیهاالسلام معنی متعالی و حقیقت والایی است که در واژه‏ها و کلمات در نمی‏گنجد و در قید عبارت در نمی‏آید. او حقیقت بلندی است که هنوز با همه گستردگی از ترسیم شخصیت او قلم‏ها و زبان‏ها عاجزند. شاعر دراین باره می‏گوید:

به زیورها بیارایند وقتی خوبرویان را

تو زیبا رو چنان خوبی که زیورها بیارایی

امام خمینی رحمت الله علیه در این باره می‏فرمایند: «یک زن به دنیا آمد که نمونه انسان است، یک زن به دنیا آمد که تمام هویت انسانی در او جلوه‏گر است».

حضور در مبارزات و ایستادگی در مقابل ظلم

یکی از بارزترین مصادیق حضور سیاسی و اجتماعی حضرت صدیقه کبری علیهاالسلام ، فاطمه زهرا علیهاالسلام ، خطبه حساس و تأثیرگذار ایشان در جمع مردم مدینه است. خطبه‏ای که مشمول حیاتی‏ترین مسائل اصولی اسلام از توحید و نبوت و امامت است. این خطبه که در نهایت زیبایی و در اوج فصاحت و بلاغت از ناحیه مبارک آن حضرت صادر شد، تمامی اندیشمندان و ادبیان جهان را انگشت به دهان نمود، نمونه دخالت، توجه و عنایت به امور سیاسی و حساسیت به چگونگی روند امور جامعه است. امام خمینی رحمت الله علیه در سایه سار نهضتی اسلامی و بینان‏گذاری انقلابی بر پایه اصول و موازین اسلامی، به بیدارسازی بانوان و آگاهی زنان از نقش حساس خود در روند امر جامعه پرداخت و ایشان حضور حضرت زهرا علیهاالسلام در صحنه‏های سیاسی اجتماعی را الگوی زنان ایرانی می‏داند و مشارکت زنان در شکل‏گیری انقلاب را تأثیر الگویی از زندگانی حضرت فاطمه علیهاالسلام معرفی می‏کنند. ایشان با اشاره به خطبه قرّای حضرت در جمع مردم مدینه می‏فرمایند:

«زنی در مقابل جباری ایستاد که اگر مردها نفس می‏کشیدند، همه را می‏کشتند و نترسید و ایستاد و محکوم کرد حکومت را... زن یک همچو مقامی باید داشته باشد. زن‏های عصر ما بحمداللّه‏ شبیه به همان‏ها هستند، ایستادند در مقابل جبار با مشت گره کرده، بچه‏ها در آغوششان و به نهضت کمک کردند».

الگوپذیری از سخاوت فاطمی

آیه نهم سوره مبارکه حد سخن از بزرگی و سخاوت بانویی است که عصاره زیبایی‏های عالم است. او که عظمت جور و سخایش، تحسین خدای تبارک و تعالی را برمی‏انگیزد. فرشته وحی را بر قلب پیامبرش نازل می‏کند تا رضایت خود و شفا و تحسین خود را به گوش پیامبر و جهانیان برساند. همان‏طور که در یکی از آیات سوره دهر به وسعت کرامت و بخشش او اشاره می‏کند، می‏فرماید: «آنان که برای رضای خدا به رغم نیازی که خود دارند، خوراکشان را به نادار و بی‏سرپرست و دربند می‏بخشند. پاسخگویی به نیازهای مردم و روحیه ایثار و گذشت همواره باید در بین افراد جامعه حاکم باشد و نور ایمان و عشق الهی به اندازه‏ای در قلب آنان خانه کرده باشد که اموال و دارایی‏های خود را در خدمت افراد مستمند و فقیر قرار دهند». امام خمینی رحمت الله علیه نیز در بیانی با اشاره به داستان ایثار فاطمه علیهاالسلام افراد جامعه را به ایجاد روحیه سخاوت و بخشش دعوت می‏کنند و می‏فرمایند:

آن احسان (زهرا علیهاالسلام ) بر مستمندان که وقتی پیرمرد مستمندی را پیامبر (صلی‏الله‏علیه‏و‏آله وسلم) به در خانه امیرالمؤمنین علیه‏السلام فرستاد و گفت: برو حاجتت را از آنها بخواه. فاطمه زهرا (علیهاالسلام) یک پوستی را که حسن و حسین بر روی آن می‏خوابیدند و به عنوان زیرانداز فرزندان خود در خانه داشت و چیزی جز آن نداشت، برداشت و داد به این سائل و گفت: «این را ببر بفروش و از پول آن استفاده کن». این شخصیت جامع الاطراف فاطمه زهرا علیهاالسلام است. این الگو است. الگوی زن مسلمان این است».

الگوی کامل در کلام بنیان‏گذار انقلاب

زهرا علیهاالسلام ماندگارترین بانوی تاریخ، گوهر گنج کبریایی و شمیم ساحت پاک آل کسا است. فاطمه، جلوه جمال الهی و تفسیر جلال خدا و سرمنشأ رحمت و عنایت است. او پرورش‏یافته دامان مادری چون خدیجه... چون حضرت ختمی مرتب، از بزرگترین آیات الهی بود که وجودی آسمانی و نفسی جسمانی داشت. چه عظمتی از او فراتر و چه ثمره‏ای از او پر بارتر. هم اوست که با فضیلت‏ترین زن تاریخ و والاترین بانوی خلقت است و همانا بهترین الگو و اسوه زنان سراسر جهان است. پیر فرزانه انقلاب درباره شخصیت والای فاطمه علیهاالسلام می‏فرماید: «زنان مسلمان در زندگی شخصی، اجتماعی و خانوادگی خود باید زندگی فاطمه زهرا علیهاالسلام را از جهت خردمندی، فرزانگی و عقل و معرفت، الگو و سرمشق خود قرار دهند و از بعد عبادت، مجاهد، حضور در صحنه، تصمیم‏گیری‏های عظیم اجتماعی، خانه داری، همسر داری و تربیت فرزندان صالح از زهرای اطهر علیهاالسلام پیروی کنند؛ زیرا زندگی آن بانوی بزرگ اسلام نشان می‏دهد که زن مسلمان برای ورود در صحنه سیاست و سپردن کار و تلاش و نیز ایفای نقش فعال در جامعه همراه با تحصیل، عبادت، همسرداری و تربیت فرزندان می‏تواند پیرو فاطمه زهرا علیهاالسلام باشد و دخت گرامی پیامبر عظیم الشأن الهی را الگوی خود قرار دهد».

به راستی فاطمه الگوی جامع و کاملی برای تمامی انسان‏ها از زن و مرد است؛ زیرا در انسانیت و در تمام جوانب زندگی به اوج و کمال رسیده بود. هرگز کاری او را از وظایف دیگرش باز نمی‏داشت. این‏گونه نبود که عبادت، او را از اداره منزل باز دارد و تربیت و سازندگی‏اش مانع رسیدن به فرزندان و همسرانش شود. همان گونه که بهترین همسر بود. بهترین مادر نیز بود. هم بهترین یاور ستمدیدگان و درماندگان و هم بهترین مدافع حریم ولایت بود و در صحنه‏های اجتماعی و سیاسی، حضور داشت.


دی 1402
شنبه 1 شنبه 2 شنبه 3 شنبه 4 شنبه 5 شنبه جمعه
1
2
3
5
6
7
8
9
10
11
12
14
15
16
17
18
19
21
22
23
28
29