دو نظریه تروریسم و فداکاری در ایران (17)

Terorism


اولین ترورها

 

تیمسار سرلشکر ولی الله قرنی

 

ارشدترین افسر اطلاعاتی که با درجه سرلشکری در صف انقلابیون مسلمان بود ، وی با سرعت و دقت و در مقام ریاست ارتش و عضویت در شورای انقلاب اسلامی راز و رمز بحران های خلق الساعه منطقه ای ، مثل کردستان و طرح انحلال ارتش و کوتاه کردن زمان خدمت سربازی را درک کرد و با قدرت در برابر آن ایستاد .

و البته به جرم همین ایستادگی در برابر موج تجزیه طلبی جدید ، مهندس بازرگان او را بر کنار و از گروه های تجزیه طلب تفقد کرد و هیچ تردیدی نیست که حضور شهید قرنی با اطلاعات گسترده و بالای نظامی می توانست فرصت های بسیاری را در اختیار انقلاب و رهبری آن قرار دهد و اتفاقاً این عملیات عملیات تروریستی توسط شخص اکبر گودرزی صورت گرفت که نشان دهنده اهمیت آن است .

 

آیت الله استاد شهید مرتضی مطهری

 

نقش استاد مطهری در حفظ اصالت اندیشه اسلامی و انقلاب اسلامی قطعاً بی بدیل است . او به خوبی می توانست رازگشای بسیاری از معماهای انقلاب و سؤالات نوین در حوزه اندیشه و عمل انقلاب باشد .

بعید به نظر می رسد که باورهای کودکانه اعضای فرقان از دین و منطق فهم آن و تعارض نه چندان روشن و محسوس و علنی آن با استاد مطهری دلیل انتخاب آنها بوده باشد . خاصه آن که استاد مطهری رئیس شورای انقلاب نیز بوده است و عملاً سکاندار بخش اعظم از مدیریت انقلابی کشور نیز بوده است .

انتخاب ترور شهید مطهری و قرنی نشان می دهد که چگونه ایالات متحده توسط عامل خود ، یعنی فرقان ، توانست انقلاب اسلامی را به طوی جدی در دو جبهه دفاع و اندیشه کند و بی فرمانده نماید و تئوری برژینسکی و کرین برینتون را تا حدود زیادی به مرحله اجرا در آورد .

 

آیت الله دکتر مفتح

 

در خصوص ترور آیت الله مفتح که اتفاقاً چهره ای به ظاهر کمتر سیاسی است ، سؤال های بسیار مطرح است . دکتر مفتح سازمان دهنده اولین و گسترده ترین تظاهرات مردمی در تهران بوده است .

اندیشه هماهنگی اندیشه حوزه و دانشگاه از باورها و تلاش های او بوده است ، چیزی که به آسانی برای فرقانی های جوان چندان قابل درک نمی توانست باشد که به خاطر آن دست به ترور بزنند .

 

آیت الله قاضی طباطبایی

 

امام جمعه تبریز و شخصیت مؤثر در رهبری آذربایجان در مسیر انقلاب و امام خمینی که نقش بسیار مهمی در یک پارچه سازی قدرت سیاسی و مذهبی در آذربایجان داشت . حذف چهره شهید قاضی ، زمانی آشکار شد که آذربایجان گرفتار فتنه حزب خلق مسلمان و بحران های مربوط به مرجعیت آیت الله شریعتمداری شد .

 

مهدی عراقی

 

حاج مهدی عراقی سازمان دهنده بسیاری از حوادث انقلابی بود . او در ترور ابوالحسین هژیر ، نخست وزیر و وزیر دربار ، سرلشکر رزم آرا ، نخست وزیر حامی شرکت نفت انگلیس ، حسن علی منصور ، امضا کننده لایجه کاپیتولاسیون نقش مؤثری داشت .

و در سازماندهی امور سیاسی و انقلابی نزدیک ترین شخصیت غیر روحانی به امام خمینی بوده است . عراقی در جامعه بازار و مردم نفوذی جدی و عمیق داشت ، نفوذی که جانشینان سیاسی وی هیچگاه نتوانستند به اندکی از آن دست یابند .

انتخاب عراقی نیز از سر فراست سیاسی و هوشمندی اطلاعاتی بود که به نظر می رسد این انتخاب در وسع درک گروه فرقان قطعاً نبوده است و هدایتگران آگاه تری در ورای تصمیم فرقان وجود داشته اند .

البته فرقان بعدها در اقداماتی آیت الله سید عبدالرحیم ربانی شیرازی را هدف قرار دادند که با مجروح شدن وی عملیات آنها به انجام رسید و ترور ششم تیر ماه 1360 آیت الله خامنه ای (رهبر معظم انقلاب) ، امام جمعه وقت تهران و نماینده امام در شورای عالی دفاع را نیز به عهده گرفتند که به نظر می رسد این ادعا برای گم کردن رد پا توسط مجاهدین خلق صورت گرفته باشد .

از نکات مهم بازکاوی شکل گیری پدیده فرقان و احتمال پیوندهای خارجی آن است ، برای آشنایی بیشتر با گروه فرقان لازم است اطلاعات بیشتری از عقاید و عملکرد آنها ارائه شود .

 

دو نظریه تروریسم و فداکاری در ایران (۱۶)


دی 1402
شنبه 1 شنبه 2 شنبه 3 شنبه 4 شنبه 5 شنبه جمعه
1
2
3
5
6
7
8
9
10
11
12
14
15
16
17
18
19
21
22
23
28
29