خاورمیانه، عمق نفوذ امنیت اروپا

Khavarmiane

اروپایی ها این روزها درحالی درگیر سیاستهای مداخله جویانه دونالد ترامپ در غرب آسیا هستند که از طریق همراهی با آمریکا، عملا خود را در وضعیت دشواری قرار داده اند.

واقعیت این است که قاره سبز بشدت در برابر تروریسم آسیب پذیر است. گروه های تروریستی بارها نشان داده اند که اگر بخواهند، می‌توانند امنیت اروپا را به بازی گرفته و دولتهای اروپایی را گوشمالی بدهند.

دولتهای عرب حامی تروریسم هرچند در ظاهر دوست اروپایی ها هستند، اما هرگاه اروپا خواسته موضعی مستقل از آمریکا و اسراییل اتخاذ کند، ضربه خود را به پیکره امنیت اروپا وارد کرده اند‌ و دلارهایشان نصیب انتحاریون در خاک اروپا شده است.

اروپایی ها همچنین با پناه دادن به گروه های تروریستی که به زعم خود، سیاستهای تروریستی شان را کنار گذاشته اند، در عمل مار در آستین پرورش داده و ضریب امنیت خود را در نازل ترین سطح ممکن نگه داشته اند.

نمونه‌اش گروهک منافقین که سابقه خرابکاری در ورشو میزبان را داشته و قبلا در عراق نقشی تنش‌زا و خشونت گرا ایفا کرده است.

اروپا همچنین در درون خود از رادیکالیسمی رنج می برد که در قرن بیستم، دو جنگ جهانی را به دنیا تحمیل کرد. این گروه های تندرو که فعالیت سیاسی خود را تحت لوای نئونازیسم از سر گرفته اند، آماده اند به بهانه رشد اسلام گرایی، اروپا را به آتش بکشند.

این گروه ها یک قرن پیش به نام یهودستیزی تنش آفرینی کردند و حالا شعار اسلام ستیزی می دهند و در انتخابات اثرگذارند.

نتیجه همه این سیاستها، آسیب پذیری اروپا در برابر تروریستهای داخلی و خارجی است. در واقع اروپا مانند آمریکا مرزهایی به دور از تروریستها ندارد که با خیالی آسوده، سیاست های خود را دنبال کند. اروپایی ها قبلا تجربه ناآرامی در سوریه و برهم ریختگی امنیتی در خاک خود را داشته‌اند.

در چنین شرایطی، اروپا باید نگران امنیت خاورمیانه باشد. اگر بی ثباتی، جنگ و ناامنی دامن گیر این منطقه شده و بازیگران ثبات بخش تضعیف شوند، کل اروپا دچار ناامنی خواهد شد.

شاید به همین خاطر است که بهرام قاسمی سخنگوی وزارت خارجه پیش از ترک تهران به‌عنوان سفیر کشورمان در فرانسه، به اروپایی ها یادآوری کرد که امنیت شان در دست تهران است و اگر ایران در مبارزه با تروریسم حمایت نشود، کل اروپا و منطقه در آتش ناامنی خواهد سوخت.

تهران که در خط مقدم مبارزه با تروریسم است، پیش از این در افغانستان، عراق و سوریه نشان داده که قدرت مهار نیروهای تنش زا را دارد. با این حال اگر تهران در مبارزه با تروریسم و باندهای قاچاق مواد مخدر حمایت نشود، چاره ای جز رها کردن این مبارزه بی امان نداشته و این اتفاقی است که می تواند قاره سبز را تبدیل به قاره سرخ کند.

اروپا با درک عمق نفوذ امنیتی خود باید در کنار ایران قرار گرفته و با کنارگذاشتن بهانه تراشی ها، قدرت فهم این واقعیت که ایران عامل موازنه منطقه ای و مهار دولت های تروریستی است را داشته باشد.

اگر اروپا امنیت می‌خواهد، نگران سیل مهاجران است و از تروریسم و موادمخدر می ترسد، چاره ای جز حفظ قدرت ایران ندارد و این حقیقتی است که اروپا را مجبور می‌کند موضعی متفاوت از واشنگتن درقبال کشورمان اتخاذ کند.

این نکته را هر رهبر سیاسی در اروپا باید درک کند که حفظ امنیت، محصول مهندسی امنیتی در عمق نفوذ استراتژیک است. اگر سیاستمداران اروپایی به این مهم توجه کنند که خاورمیانه عمق نفوذ امنیتی آنهاست، آن وقت به‌جای حمایت از تروریست‌ها و بازیگران بی ثبات کننده منطقه، باید جایگاه خود را در کنار عوامل ثبات بخش مانند ایران یا حزب الله لبنان تعریف کرده و از تقلید کورکورانه از ایالات متحده دست بکشند.


دی 1402
شنبه 1 شنبه 2 شنبه 3 شنبه 4 شنبه 5 شنبه جمعه
1
2
3
5
6
7
8
9
10
11
12
14
15
16
17
18
19
21
22
23
28
29