تحجر رسانه ای در فرقه رجوی

Amoozesh Terror

معمولاً هر 3 تا 5 سال شیوه های نگارش و نوشتار در زبان رسانه ای تغییر می کند و الگوهای نوشتاری جدیدی به مطبوعات و رسانه های دیداری و شنیداری تزریق می شود و طبیعتاً روزنامه ها، هفته نامه ها و سایر رسانه های مکتوب به همراه خبرگزاری ها، سایت های خبری و رادیو و تلویزیون با تغییرات کلی و جزیی – به دلیل عقب نماندن از جذابیت های رسانه ای – از چنین تغییراتی استقبال می کنند.

 

چند سالی است که نگارش بیانه ها و یادداشت ها از طویل نویسی های اوائل دهه 60 شمسی فاصله گرفته و به سلیس نویسی و کوتاه نویسی رسیده است. در این میان تنها نویسندگان توانا می توانند از قدرت قلم خود برای اقناع مخاطب استفاده کرده و با خلاصه نویسی، جان کلام را به خوبی به خواننده منتقل کنند.

 

در نگارش مطبوعاتی و رسانه ای باید به گلایه ها و نارضایتی های تمام مردم از طویل و بی اثر نویسی رسانه ها توجه کرد. در حال حاضر دو دسته مطبوعات در عرصه رسانه ای وجود دارد؛ آن ها که قدیمی ترند و تنها قدیمی بودن را عامل اصالت خود می دانند و در مقابل هر نوع ابداع و خلاقیت رسانه ای مقاومت می کنند تا خلاقیت های رسانه در نوع چاپ و قطع روزنامه و نگارش سرمقاله و یادداشت و تهیه خبر و گزارش، اصالت را از آن ها دور نکند! و دسته دوم آن دسته از رسانه ها هستند که با حفظ تئوری های اولیه نگارش و اصول و چارچوب حرفه ای بودن، از هر نوع خلاقیتی دفاع می کنند و آن را عامل توسعه و اقبال خوانندگان و به دنبال آن جذب تبلیغات بیشتر و تداوم حیات روزنامه می دانند. نگاهی به روزنامه های امروز در دنیا نشان می دهد که آن دسته از مطبوعات که در برابر اصلاح و تئوری های جدید مقاومت کردند، کم کم از قافله توسعه رسانه ای نیز عقب ماندند.

 

در مقابل بحث فنی که گفته شد، مباحث محتوایی عامل دوم اعتماد سازی و اقبال عمومی به رسانه ها و نشریات است؛ یعنی در کنار توسعه تکنیکی و فنی کار، باید به اعتماد سازی و انتقال صحیح اخبار نیز به عنوان یکی از ابزارهای پیشرفت رسانه ای دقت و عنایت داشت و در این راستا از بعد محتوایی توسعه رسانه نیز غافل نشد.

 

از ویژگی های نگارش یک یادداشت یا سرمقاله توجه به نکاتی ریز و کلیدی است:

 

1. در نگارش باید دقت شود که برای انتقال یک موضوع نباید در هم و بر هم نوشت و باید دقت کرد که نبض کلام در شاخ و برگ دادن مطلب نیست. اطلاعیه مطبوعاتی باید به عنوان اصلی روشن (متنی کوتاه و ساده) نگارش شود تا خواننده را با خود همراه کند. اگر نتوان چنین متنی را درک کرد، هیچ کس دیگر مخصوصاً مخاطبان اصلی که پیام برای آن ها نگارش شده، این شانس را نخواهد داشت که آن را درک کند.

 

2. اطلاعیه را نباید با طرح مسائلی خارج از واقعیت های این جهانی شروع کرد. همواره باید سعی شود توجه خوانندگان را بلافاصله با استفاده از یک موضوع جدید، یک مطلب منحصر به فرد و یا چرخشی نو اما منصفانه به واقعیت های قدیمی، به خود جلب کرد.

 

3. چیزی را که نسبت به آن اطمینان کامل وجود ندارد نباید نوشت. باید درستی موضوع یا شخصی را که نسبت به طرح آن در اطلاعیه، علاقه شدید وجود دارد، تشخیص داد و اطلاعیه را نیز بر همین مبنا منتشر کرد.

 

عقب گرد منافقین در دنیای رسانه

 

اگر به سال ها قبل و زمانی که منافقین نشریه مجاهد را منتشر می کردند برگردیم و مطالب منتشر شده در آن را در مقایسه با آن چه امروز در سایت های این فرقه منتشر می شود مرور کنیم، به این نتیجه می رسیم که کارکرد رسانه ای منافقین پس رفت شایان ذکری داشته است. لحن و شیوه بیان منافقین برای انتشار اخبار و رویدادها همان شیوه و بیان اواخر دهه 50 است، یعنی قریب 30 سال است که هیچ تغییری نکرده است. در بحث فرم و شکل، ادبیات به کار رفته و طویل نویسی همچنان در نوشتارهای این فرقه ادامه دارد. گزارش نویسی ها طولانی و فاقد نتیجه گیری مشخص است. هیجان کاذب – به جای تعقل – همچنان عنصر اول نوشته های این فرقه است. روی آوردن به انتشار اینترنتی اخبار و ایجاد سایت هم مسلماً از روی ناگزیری صورت گرفت، زیرا انتشار کاغذی اخبار در عراق و انتقال آن به ایران در مقطع کنونی برای منافقین ممکن نیست و مثل همه موارد دیگر، منافقین در حالت عادی تغییرات را نمی پذیرند و زمانی حاضر به اعمال تغییرات می شوند که ناچار باشند و درست به همین دلیل است که هنوز شیوه های قدیمی و فرسوده در تنظیم و تولید محتوایی اخبار را حفظ کرده اند.

 

با نگاهی اجمالی به محتوای نوشتارهای دهه 60 در نشریات این فرقه، به خوبی می توان به یکسان بودن محتوای آن با نوشته های امروزشان پی برد. انتشار اخبار دروغ و بزرگ نمایی – که زیر پا گذاشتن اصل اول حرفه ای در انتشار اخبار و حرفه خبرنگاری است – اصل اول منافقین برای تهییج افکار عمومی است و این رویه – بدون استثنا – در تمام نوشته های منافقین وجود دارد.

 

تحمیل اندیشه و خواسته های خود به عنوان خواست و اندیشه تمام مردم ایران از دیگر مسائل موجود در این فرقه می باشد که سرآمد تمام فعالیت های رسانه ای گذشته و حال منافقین بوده است، به گونه ای که منافقین رسیدن به آرمان ها و مطلوب های خود را رسیدن مردم ایران به آرمان ها و مطلوب هایشان می دانند.

 

اطلاعیه ها و نوشته های سرکرده منافقین چه زمانی که در ایران بود و چه زمانی که از فرانسه صادر می شد و چه حالا که از کنج دخمه ای در ناکجا آباد صادر می شود، به شدت دچار ضعف ساختاری و محتوایی است، به گونه ای که فاقد بسیاری از اصول و اطلاعات اولیه از روزگار حال حاضر ایران و جریانات موجود در کشور می باشد.

 

ضعف در تحلیل یکی دیگر از نارسایی های بزرگ رسانه ای منافقین است. تقریباً تمام تحلیل های منافقین باید به این جا ختم شود که پیروزی نهایی از آن منافقین است و شکست مربوط به حکومت ایران (حتی اگر مثل امروز شرایط منافقین بسیار زار و ناامید کننده باشد).

 

بی شک اگر خلع سلاح منافقین توسط آمریکایی ها در میان نبود و رویه تروریسم عریان منافقین همچنان ادامه می داشت، اطلاعیه های منافقین در مورد حمله به مردم شهرها و روستاها همچنان ادامه داشت و بزرگ نمایی انتشار این اخبار نیز همچنان چاشنی این انتشار بود.

 

اگر چه منافقین چند سالی است که به انتشار اخبار و اطلاعات خود از طریق دنیای مجازی روی آورده اند اما همان گونه که گفته شد، جای هیچ گونه تردیدی نیست که اگر اجبار تغییر شرایط در کار نبود منافقین همان شیوه های عصر حجری را برای انتشار اخبار و اطلاعات خود دنبال می کردند، یعنی همان روشی که امروز برای فرم و شکل و نوع ساخت اخبار و نوشته های خود حفظ کرده اند.


دی 1402
شنبه 1 شنبه 2 شنبه 3 شنبه 4 شنبه 5 شنبه جمعه
1
2
3
5
6
7
8
9
10
11
12
14
15
16
17
18
19
21
22
23
28
29