حرکةالنضال؛ از فعالیت تا محکومیت

14001209000046 Test PhotoN

فرایند رسیدگی به پرونده سرکرده گروهک تروریستی موسوم به «حرکة النضال العربی لتحریر الاحواز» در دادگاه انقلاب اسلامی، در حالی طی می‌شود که همزمان پرونده‌های دیگر اعضای این گروهک نیز در کشورهای دانمارک و هلند در حال رسیدگی است.

 

در هفته‌های گذشته، فرایند رسیدگی به پرونده «حبیب فرج الله چعب» معروف به «حبیب اسیود» سرکرده گروهک تروریستی موسوم به «حرکة النضال العربی لتحریر الاحواز» یا همان «جنبش مبارزه عربی برای آزادی احواز» در دادگاه انقلاب اسلامی، در حالی طی می شود که همزمان پرونده های دیگر اعضای برجسته و سرکرده پیشین این گروهک نیز در کشورهای دانمارک و هلند در حال رسیدگی است و برخی از آنها نیز منجر به صدور حکم علیه آنان شده است.

 

پیشینه شکل گیری این گروهک به سرکردگی حبیب نبگان به سال ۱۳۷۸ باز می گردد. اما این گروهک در چهارم بهمن ماه سال ۱۳۸۴ با انجام چندین عملیات هماهنگ بمب گذاری در اهواز، اعلام موجودیت کرد. فرمانداری اهواز، سازمان مسکن و شهرسازی، سازمان برنامه و بودجه و بانک سامان اهداف این عملیات ها بودند که در نتیجه آن صدها نفر از هموطنان عزیزمان شهید و مجروح شدند. پس از این عملیات ها، برخی از اعضای این گروهک دستگیر و محاکمه و به اعدام محکوم شدند، اما سرکردگان آن از ایران متواری شدند.

 

کشتار مسلحانه، سرقت مسلحانه، تخریب اموال عمومی، بمب گذاری در اماکن عمومی، بمب گذاری در اداره محیط زیست، بمب گذاری در خطوط انتقال نفت همچون محور انتقال نفت آبادان به اهواز و ماهشهر، بمب گذاری در فرمانداری دزفول و آبادان، حمل و نگهداری سلاح گرم، ترور و ایجاد رعب و وحشت میان شهروندان و نیز جاسوسی برای سرویس های اطلاعاتی عربستان سعودی، موساد و سیا و نیز اقدام علیه امنیت ملی کشور از دیگر اتهامات این گروهک به شمار می رود که آخرین اقدام تروریستی این گروهک حمله مسلحانه و تیراندازی به سوی شرکت کنندگان در مراسم رژه ۳۱ شهریور سال ۱۳۹۷ بود که بیش از صدها نفر از هموطنان عزیزمان در این حمله ناجوانمرادنه شهید و یا مجروح شدند.

 14001209000037 Test NewPhotoFree

 تصویر صفحه اول روزنامه همشهری درباره حمله تروریستی ۳۱ شهریور ۱۳۹۷ اهواز

 

اعضای این گروهک پس از متواری شدن از ایران، در کشورهای دانمارک، هلند و سوئد سکونت یافتند و تابعیت این کشورها را نیز دریافت کردند و از سال ۱۳۸۴ (۲۰۰۵) به بعد از این کشورها اقدامات تروریستی خود علیه شهروندان ایرانی را دنبال می کردند. این گروهک همچنین با ایجاد پایگاه خبری، شبکه تلویزیونی و نیز فعالیت در شبکه های اجتماعی با پشتیبانی رسانه های مطرح غربی – عربی از جمله شبکه های تلویزیونی و ماهواره ای العربیه، ایران اینترنشنال، BBC  و VOA ، با پروپاگاندای سیاه علیه ایران، شهروندان عرب خوزستانی را برای انجام فعالیت های خرابکارانه تحریک می کردند.

 14001209000038 Test NewPhotoFree

 تصویر صفحه سایت شبکه تلویزیونی و ماهواره ای احوازنا که در دانمارک و هلند توقیف شده، ولی در صفحه خود دلیل توقف را فنی اعلام کرده است.

 

شبکه موسوم به «احوازنا» این گروهک با حمایت مالی عربستان سعودی به مبلغ دو میلیون یورو در دانمارک راه اندازی شد؛ به گونه ای که به طور شبانه روزی، عملیات روانی گوناگونی را به منظور تاثیرگذاری بر افکار عمومی هموطنان عرب خوزستانی در دستور کار قرار داده بود. اما در پی بروز شکاف میان گروهک حرکه النضال در سال ۲۰۱۵ و تقسیم شدن آن به دو گروه دانمارک و هلند، نسخه هلندی این شبکه نیز راه اندازی شد و از شهر ریزویک پخش شد. اما پس از مدتی شبکه احوازنا که از رینگستد دانمارک پخش می شد به دلیل حمایت از تروریسم توقیف شد و مجوز بخش هلندی آن نیز به همان دلیل لغو شد.

 

سرکردگان این گروهک چه کسانی هستند؟

 14001209000039 Test NewPhotoFree

 تصویر وسط حبیب نبگان؛ سمت چپ ناصر نبگان؛ سمت راست یعقوب نیسی

 

«حبیب نبگان» معروف به «حبیب جبر» سرکرده اصلی گروهک حرکة النضال و از بنیانگذاران آن به شمار می رود. وی در سال ۱۳۸۴ پس از انجام مجموعه عملیات های تروریستی در اهواز، به همراه دیگر همدستانش از ایران گریخت. او ابتدا به امارات عربی متحده رفت و سپس به سوریه و از آنجا به دانمارک رفت و با دریافت تابعیت این کشور در شهر رینگستد مستقر شد و از آنجا با امکاناتی که توسط برخی کشورهای غربی و عربی در اختیار او قرار گرفت، دفتر این گروهک را راه اندازی کرده و به مدیریت اقدامات تروریستی و جدایی طلبانه این گروهک مبادرت ورزید.

 

«یعقوب نیسی» معروف به «یعقوب حر التستری» داماد حبیب نبگان، سخنگو و مسئول رسانه ای این گروهک است. وی نیز در شهر رینگستد در کنار نبگان مسئولیت ارتباطات با رسانه های مختلف به ویژه رسانه های اپوزیسیون و معاند با کشور ما را بر عهده داشت.

 

«ناصر نبگان» یا «ناصر جبر» با نام مستعار «تمیم فاروق بیگ» برادر حبیب نبگان است. وی نیز تابعیت دانمارک را دارد و در کنار سایر عناصر گروهک از آن کشور به فعالیت های ضد ایرانی و تروریستی و جدایی طلبانه مشغول بود.

 14001209000wPhotoFree

تصویر حبیب فرج الله چعب

 

«حبیب فرج الله چعب» معروف به «حبیب اسیود» جانشین حبیب نبگان بود که پس از دستگیری نبگان توسط نیروهای امنیتی دانمارک، سرکردگی این گروهک را بر عهده داشت. وی با داشتن تابعیت کشور سوئد، با انتشار فیلم اعترافاتش پس از دستگیری توسط نیروهای امنیتی ایران، مسئولیت اقدامات تروریستی این گروه را از سال ۱۳۸۴ تاکنون برعهده گرفت.

 14001209000041 Test NewPhotoFree

تصویر عیسی سواری

 

«عیسی سواری» معروف به «عیسی مهدی فاخر» از دیگر اعضای این گروهک به شمار می رود که تابعیت کشور هلند را دارد و در این کشور سکونت دارد. او از مجریان شبکه تلویزیونی و ماهواره ای «احوازنا» است که در برنامه های خود هموطنان عرب خوزستانی ما را به انجام اقدامات تروریستی و خرابکارانه تحریک می کرد.

 14001209000042 Test NewPhotoFree

تصویر احمد نیسی

 

احمد نیسی معروف به «احمد مولی» نیز دیگر سرکرده این گروهک و از بنیانگذاران آن شمار به می رود که تابعیت هلند را به دست آورده بود و در شهر لاهه سکونت داشت. با بروز اختلافات میان او و حبیب نبگان، از گروهک جدا شد و از سال ۲۰۱۵ (۱۳۹۴)، گروهک جدیدی را با همان نام «حرکة النضال العربی لتحریر الاحواز» در هلند به رهبری خود بنیان نهاد.

 

بروز شکاف در گروهک

 

14001209000043 Test NewPhotoFree

تصویر لوگوی گروهک تروریستی موسوم به حرکه النضال لتحریر الاحواز

 

پس از بروز اختلافات میان سرکردگان گروهک حرکة النضال، این گروهک به دو شاخه دانمارک و هلند تقسیم شدند. مشاجره ها و اختلافات میان احمد نیسی و حبیب نبگان بر سر روابط گروهک با ریاض و دریافت حمایت های مالی و نیز سازماندهی سایرگروهک ها بوده است.

 

یکی از علل بروز شکاف میان سرکردگان حرکة النضال این بوده که حمایت و دلارهای عربستان برای شاخه دانمارک (حرکه النضال) به سرکردگی حبیب نبگان، همواره بسیار جذاب بوده، اما احمد نیسی و همدستانش بهره کمتری از آن داشتند و به تدریج به این باور می‌رسند که حمایت عربستان به نفع آنها نیست چون عربستان تلاش می کرد روابطش با گروهک را با محوریت حبیب نبگان دنبال کند و این امر احمد نیسی را آزار می داد.

 

علت دیگر این است که عربستان می کوشید تا همه گروهک های تجزیه طلب عربی خوزستانی را تحت رهبری حبیب نبگان سازماندهی کند و از او چهره ای برجسته بسازد و او را رهبر تجزیه طلبان خوزستان کند؛ به همین دلیل سعودی ها او را کانال اصلی توزیع حمایت های میلیون دلاری خود در بین سایر گروهک های تجزیه طلب و تروریستی قرار داده بودند. به گونه ای که در این اواخر کار به جایی رسیده بود که عربستان حمایت مالی خود از گروهک های تجزیه طلب ایرانی غیر عربی را نیز از طریق حرکه النضال و حبیب نبگان انجام می داده است.

 

به طور مثال، عربستان سعودی، به منظور تقویت گروه‌های ضد جمهوری اسلامی، قبل از دستگیری حبیب نبگان به وی ۵ میلیون دلار پرداخت می کند، و یک میلیون و ۲۰۰ هزار دلار به «صالح کامرانی» سرکرده گروهک تروریستی و جدایی طلب شمال غرب کشور موسوم به «حزب مرکزی آذربایجان» پرداخت می کند تا او شبکه ضدایرانی «ANT» را راه اندازی کند. سعودی ها همچنین ۲ میلیون دلار از طریق نبگان به گروهک تروریستی جیش الظلم (جیش العدل) پرداخت کرد.

 

از این رو بود که اختلاف بر سر حمایت های مالی سعودی ها از گروهک از یک سو، و تلاش های عربستان برای همدست کردن گروهک های مخالف ایران تحت سرکردگی حبیب نبگان از سویی دیگر، سبب شد تا احمد نیسی این موضوع را برنتابد و در هلند شاخه جدیدی از گروهک را به سرکردگی خویش ایجاد کند.

 

این افراد به چه سرنوشتی دچار شدند؟

 

حبیب نبگان به همراه برادرش ناصر و یعقوب نیسی، به اتهام اقدامات تروریستی در فوریه سال ۲۰۲۰ (بهمن ماه ۱۳۹۸) توسط نیروهای امنیتی دانمارک بازداشت شدند و دادگاه روسکیلد دانمارک در ۱۵ بهمن ماه گذشته، آنها را به جرم برنامه ریزی برای انجام اقدامات تروریستی و حمایت از تروریسم، به ۱۲ سال زندان محکوم کرد؛ و گفته می شود یکی از آنها که احتمالا حبیب نبگان باشد در معرض سلب تابعیت قرار دارد.

 

حبیب فرج الله چعب، در آبان ماه ۱۳۹۹ توسط نیروهای امنیتی ایران دستگیر شد و هم اکنون در ایران در حال گذراندن مراحل رسیدگی به پرونده خود در دادگاه انقلاب اسلامی است. پس از دستگیری حبیب اسیود، «سعید حمیدان» سرکردگی گروهک حرکه النضال دانمارک را برعهده گرفت و با توجه به اینکه وی تابعیت سوئد را دارد، هم اکنون از این کشور، گروهک را سرکردگی می کند.

 

عیسی مهدی فاخر نیز در هلند همزمان (فوریه ۲۰۲۰) با سایر همدستانش که در دانمارک دستگیر شدند، توسط نیروهای امنیتی هلندی به اتهام اقدامات ترویستی بازداشت شد و در آبان ماه گذشته توسط دادگاه شهر نوتردام هلند به جرم برنامه ریزی برای اقدامات تروریستی و حمایت از تروریسم به چهار سال و نیم زندان محکوم شد و هم اکنون در حال گذراندن دوران محکومیت خویش در زندان است.

 

اما احمد نیسی، سرنوشت متفاوتی داشت. در پی بالا گرفتن اختلافات میان او و حبیب نبگان، در ۸ نوامبر ۲۰۱۷ (۱۷ آبان ۱۳۹۶) در مقابل منزلش توسط فرد ناشناسی با شلیک سه گلوله به قتل رسید. با وجود آنکه برخی از نزدیکان احمد نیسی، ایران را متهم کردند، اما پلیس هلند رسما اعلام کرد که نمی تواند این امر را تایید کند. این در حالی بود که سفارت ایران در هلند با صدور بیانیه ای ضمن محکوم کردن قتل نیسی و ابراز تاسف از این حادثه، اعلام کرد تا روشن شدن ابعاد آن با مقامات هلندی در تماس و هماهنگی کامل خواهد بود.  بعد از احمد نیسی، «حاتم صدام» سرکردگی گروهک حرکه النضال هلند را از داخل این کشور برعهده دارد.

 

رسانه‌های دانمارکی و هلندی درباره این گروهک و اعضای آن چه نوشتند؟

 14001209000044 Test NewPhotoFree

 تصویر سایت خبرگزاری دانمارک

 

خبرگزاری دانمارک، با انتشار گزارش مشروحی با استناد به بخش هایی از فایل شنود سرویس اطلاعاتی دانمارک از دفتر حبیب نبگان در شهر رینگستد و چت های عناصر این گروهک با یکدیگر، پرده از اقدامات این گروهک تروریستی بر علیه امنیت ملی ایران برداشت. در این گزارش آمده است که مستندات دادگاه روسکیلد نشان می دهد که چگونه هر دو شاخه هلند و دانمارک گروهک حرکة النضال به منظور برهم زدن امنیت ملی ایران، به مجموعه اقداماتی از جمله بمب گذاری در محل عبور و مرور، استفاده از خمپاره انداز، سلاح های اتوماتیک و گروگان گیری دست زده اند. این گزارش با اشاره به مستندات دادگاه، فایل های شنود و چت های واتساپی، به ابعاد مختلف اقدامات تروریستی این گروهک و اعضای آن علیه امنیت شهروندان ایرانی می پردازد و پرونده این افراد را سیاه توصیف می کند.

 

این گزارش همچنین موضع وزارت خارجه دانمارک را در این باره از زبان سخنگوی آن «اوا فلیوهولم» (Eva Flyvholm) چنین بیان می دارد: «اینکه گروهی از افراد در کشور ما، با حمایت یک سرویس اطلاعاتی بیگانه (عربستان سعودی) بر علیه کشور دیگری (ایران) برای تروریسم برنامه ریزی کرده و از آن حمایت کنند؛ برای دانمارک پذیرفتنی نیست».

 14001209000045 Test NewPhotoFree

 تصویر سایت رادیو هلند

 

رادیو هلند نیز در گزارش مشروحی که توسط برنامه تحقیقاتی آرگوس «Argos» این رادیو تهیه شده بود به برخی از جزییات اقدامات عناصر این گروهک و ارتباط آنها با سرویس اطلاعاتی عربستان پرداخته است. این گزارش با اشاره به حمله تروریستی و تیراندازی گروهک حرکة النضال به مردم اهواز در مراسم رژه نظامی ۳۱ شهریور ۱۳۹۷، به ارتباطات ریاض با سران این گروهک و بازداشت برخی از اعضای این گروهک در هلند و دانمارک می پردازد.

 

این گزارش می نویسد: «چند فعال سیاسی مخالف ایران که ساکن هلند و دانمارک هستند، در فعالیت‌های تروریستی علیه ایران دخیلند. «عیسی سواری» به ظاهر یک فعال سیاسی و خبرنگار است و مدتی تحت حفاظت پلیس هلند قرار داشت. وی همراه با عده ای دیگر، به اتهام دست داشتن در فعالیت‌های تروریستی که از سوی سازمان های امنیتی ریاض هدایت می شدند، دستگیر شده و محاکمه شدند. اوایل سال جاری همزمان با دستگیری عیسی سواری در هلند، پلیس دانمارک نیز سه نفر، از جمله حبیب جبر را دستگیر کرد».

 

در این گزارش همچنین آمده است: «اسناد دادگاه دانمارک حاکی از آن است که این گروه حداقل ۲ میلیون ۶۰۰ هزار یورو از سرویس اطلاعاتی عربستان برای کارهای مختلفی از جمله خرید اسلحه دریافت کرده است. عادل سویدی یکی از عناصر گروه هلندی می‌گوید: «ما در سال ۲۰۱۲ با عربستان صحبت کردیم تا بدانیم آنها چه می خواهند و آنها بدانند ما چه می‌خواهیم. آنها با ایران مشکل دارند و می‌گویند می‌توانیم در کنار هم با ایران مبارزه کنیم. معروف‌ترین آنها عاید الشمری بود که به عنوان روزنامه نگار به ما نزدیک شد، ولی عامل سعودی‌ها بود. او می خواست که برایشان افرادی را پیدا کنیم نه فقط از اهواز، بلکه از بلوچستان، ترکمنستان، آذربایجان و کردستان. این مرد بسیار خطرناک است. وقتی احمد نیسی کشته شد ما تمام اطلاعات را از جمله درباره الشمری به پلیس و دولت هلند دادیم». او در پاسخ به اینکه آیا ایستگاه تلویزیونی احوازنا در ریزویک هلند هم پولش را از طرف سعودیها گرفته است؟ پاسخ داد، «بله چون تلویزیون پول لازم دارد، الشمری هم موقع افتتاح استودیو به آنجا رفته بود».

 

این گزارش می افزاید: «یک هفته پس از حمله در اهواز، تلویزیون احوازنا مصاحبه عیسی فاخر با حبیب جبر را پخش می‌کند که در آن از این خشونت دفاع می شود. در این برنامه عنوان می شود که حمله کنندگان، قهرمانان جدایی طلب و جوانان شجاع اهواز و افراد ما بودند. این برنامه یکی از مستندات مقامات دانمارکی برای لغو مجوز تلویزیون احوازنا در آن کشور بود. در تصمیم شورای رادیو و تلویزیون دانمارک در ۲۰ فوریه سال‌جاری آمده است که تلویزیون احوازنا با نمایش برنامه هایی که تروریسم را هم مستقیم و غیرمستقیم ترویج می‌کند، قانون را به شدت نقض کرده است.

 

تحلیل

 

بر اساس آنچه گذشت می بینیم که با وجود آنکه گروهک حرکة النضال در طول سال های گذشته از آغوش غربی ها و با حمایت سعودی ها بر علیه جمهوری اسلامی و شهروندان آن دست به اقدامات تروریستی می زدند، اما همان غربی ها نیز بر اساس کنوانسیون های بین المللی مبارزه با تروریسم، عملکردهای این گروهک و اعضای آن را برنتابیدند، به گونه ای که عناصر این گروهک را بازداشت کرده و محاکمه کردند. این محاکمه ها تحت عنوان اقدامات تروریستی یک گروه از خاک یک کشور میزبان بر علیه یک کشور ثالث انجام شده است.

 

در چنین شرایطی که کشورهای دانمارک، هلند و سوئد اقدامات اعضای این گروهک را از خاک خود بر علیه کشورهای دیگر برنتابیدند، این پرسش مطرح می شود که، جمهوری اسلامی چگونه می تواند اقدامات مخرب و خونبار تروریستی این گروهک را علیه شهروندان و زیرساخت های عمومی و دولتی خود تحمل کند؟ از سوی دیگر، اگر جمهوری اسلامی در مبارزه با این گروهک های تجزیه طلب و تروریستی، یا محاکمه آنها غرض ورزی داشته باشد، آیا کشورهای دانمارک و هلند نیز با تجزیه طلب های ایرانی غرض ورزی دارند که آنها را به جرم اقدامات تروریستی محاکمه می کنند؟

 

محکومیت عناصر گروهک حرکة النضال توسط دادگاه های دانمارک و هلند نشان می دهد که تروریسم تحت هر عنوانی، منفور و محکوم است؛ و تروریست خوب و بد وجود ندارد! اما این بدان معنا نیست که تناقض آشکار دانمارکی ها و هلندی ها را در مواجهه با تروریست نادیده بگیریم. آنها از یک سو پناهگاه تروریست ها هستند و از سوی دیگر آنها را محاکمه و محکوم می کنند. این در حالی است که ایران سال هاست که نسبت به این گروهک ها و اقدامات تروریستی آنها در حق شهروندان ایرانی به کشورهای میزبان هشدار داده، ولی متاسفانه نه تنها هیچ اقدام جدی از سوی این کشورها در زمینه مقابله با این گروهک ها و استرداد این مجرمین بر اساس معاهدات بین المللی، انجام نگرفته، بلکه این تروریست ها سال هاست که با امنیت کامل و آزادانه از کشورهایی مانند سوئد، دانمارک و هلند اقدامات تروریستی خود علیه ایران را دنبال می کردند.

 

مطالبه ملت ایران

 

حال، مردم ایران به عنوان یک مطالبه بر حق، از قوه قضائیه می خواهند که عناصر این گروهک تروریستی را که سبب شهید و مجروح شدن صد ها نفر از هموطنانمان بی گناهمان شده اند و تبعات سنگین امنیتی و اقتصادی را بر کشور عزیزمان وارد نموده اند را به اشد مجازات محکوم نماید.

 

از سوی دیگر با توجه به اعترافات حبیب اسیود و جزییات پرونده های دادگاه سرکردگان گروهک حرکة النضال که از سوی رسانه های رسمی دانمارک و هلند منتشر شده است، مردم ایران، از وزارت خارجه می خواهند، شکایتشان را از این گروهک در مراجع و محاکم بین المللی طرح و پیگیری نماید.

 

همچنین ملت ایران خواهان این است که کل گروهک حرکة النضال به عنوان یک سازمان تروریستی شناخته شود و نام آن در لیست سازمان های تروریستی بین المللی و اتحادیه اروپا قرار بگیرد.

 

و نیز با توجه به احکام بازداشت بین المللی صادر شده توسط اینترپل برای عناصر این گروهک، و به منظور محاکمه و مجازات این تروریست ها، مردم ایران از وزارت خارجه و دستگاه های مسئول می خواهند تا استرداد این مجرمان را بر اساس کنوانسیون های بین المللی از کشورهای میزبان آنها، مطالبه و محقق کنند.


دی 1402
شنبه 1 شنبه 2 شنبه 3 شنبه 4 شنبه 5 شنبه جمعه
1
2
3
5
6
7
8
9
10
11
12
14
15
16
17
18
19
21
22
23
28
29