ترور دانشمندان هسته‌ای ایران، مصداق بارز تروریسم دولتی است

Boylپروفسور فرانسیس بویل، استاد برجسته حقوق بین الملل دانشگاه الینویز و دارای مدرک دکترای حقوق از دانشگاه هاروارد است. وی منتقد جدی رژیم صهیونیستی و از مخالفین شناخته شده سیاست های جنگ طلبانه آمریکا به خصوص «جنگ با تروریسم» است.

پروفسور بویل معتقد است گروهک تروریستی منافقین، عامل ترور بیش از ۱۲ هزار نفر از شهروندان ایرانی، از سوی سازمان سیا و رژیم صهیونیستی حمایت می شود و خروج آن از فهرست تروریستی آمریکا، نتیجه فشار سازمان های صهیونیستی فعال در ایالات متحده بر دولت این کشور بوده است. این حقوقدان برجسته، همچنین معتقد است ترور دانشمندان هسته ای ایران، مصداق بارز تروریسم دولتی آمریکا و اسرائیل می باشد و عنوان می کند که با توجه به توافق صورت گرفته در خصوص پرونده هسته ای ایران، این فرصت به وجود آمده تا پیام «ایران، قربانی تروریسم» را به افکار عمومی جهان مخابره کرد. آنچه در ادامه می آید، مصاحبه تلفنی خبرنگار ما با دکتر بویل درباره موضوعات روز حوزه تروریسم است که در آستانه برگزاری دومین کنگره بین المللی ۱۷۰۰۰ شهید ترور در معرض دید مخاطبین قرار می گیرد.

همان‌طور که می‌دانید ایالات‌متحده ادعا می­کند که در حال جنگ علیه تروریسم است، با این حال، گروه­های تروریستی آزادانه در این کشور فعالیت می‌کنند. علت وجود چنین تناقضی در سیاست های آمریکا چیست؟

موضع گیری آمریکا در قبال تروریسم، کاملاً ریاکارانه است. آمریکا همواره تعاریف موجود درباره تروریسم را به نحو دلخواه خود دستکاری نموده، تا دشمنان خود را تروریست بنامد و اقدامات تروریستی هم­پیمانانش را نادیده بگیرد. البته، خلأ تعریف جامع درباره تروریسم در قوانین بین المللی، دست آمریکا را در رفتار دوگانه درباره تروریسم، بیشتر باز می گذارد. بر کسی پوشیده نیست که امروزه اسرائیل یکی از بزرگ‌ترین دولت‌های تروریستی جهان است. با این حال، به علت حمایت های آمریکا، تاکنون هیچ اقدامی علیه اسرائیل در شورای امنیت سازمان ملل به تصویب نرسیده است. یک سال پیش اسرائیل دو هزار و دویست فلسطینی کاملاً بی‌دفاع را در غزه قتل‌عام کرد، در حالی که مثل همیشه حمایت همه جانبه آمریکا را در کنار خود می دید.

اجازه بدهید در مورد آنچه امروز در سوریه می­گذرد گفتگو کنیم، جایی که ایالات‌متحده در تلاش برای سرنگونی دولت سوریه، تمام گروه­های تروریستی را مسلح و تجهیز می­کند. این به‌وضوح نقض منشور سازمان ملل متحد و همچنین حکم دیوان بین‌المللی دادگستری در مورد قضیه بسیار مشهور نیکاراگوئه است که در آن دولت ریگان به حمایت گروه­های تروریستی علیه نیکاراگوئه پرداخت و نیکاراگوئه پرونده را به دادگاه جهانی ارجاع داد و دولت ریگان را محکوم کرد. من کتابی به نام «از بین بردن لیبی و نظم جهانی» نوشته­ام که در پایان آن با تجزیه ‌و تحلیل سیاست­های دولت اوباما در قبال سوریه، اشاره‌کرده‌ام که اگر به عقب برگردیم و حکم دادگاه را در پرونده نیکاراگوئه بخوانیم، آن حکم دقیقاً درباره سوریه هم صدق می کند و تنها کافی است نام نیکاراگوئه را برداریم و سوریه را به جای آن بگذاریم. این سیاست مسلماً غیرقانونی و قابل سرزنش است. در مورد گروه داعش، همه نشانه­ها من را به این نتیجه می رساند که ایالات‌متحده این افراد را مستقر کرده و آن‌ها در جایگاه بازوی سازمان­های اطلاعاتی آمریکا برای به انجام رساندن اهداف ایالات‌متحده در خاورمیانه، عمل می­کنند.

می توانید عوامل خارجی در شکل‌گیری گروه‌های تروریستی بین‌المللی مانند داعش را نام ببرید؟

ماجرا این بود که اوباما قصد داشت به بهانه استفاده دولت سوریه از سلاح­های شیمیایی، به این کشور حمله کند، اما در آخرین لحظه پارلمان بریتانیا از حمایت از او صرف نظر کرد؛ اوباما خواستار جلب حمایت غربی ها بود، اما خواسته اش محقق نشد. همچنین پوتین یک ناوگان دریایی مشتمل بر حدود ده کشتی را در خارج از سواحل سوریه مستقر نمود برای این که به اوباما پیام دهد حمله به سوریه را حمله به خود تلقی می کند؛ از سوی دیگر، گفته می شد چین هم یک فروند کشتی به منطقه اعزام کرده است. بنابراین، در آن مرحله اوباما تصمیم گرفت به جای دخالت نظامی مستقیم در سوریه، گروه داعش را تحت نظارت سازمان سیا در سوریه ایجاد کند. در حال حاضر می­توان گفت سوریه به مناطق مرکزی خود عقب نشینی کرده است. آن‌ها کنترل چیزی در حدود سه‌چهارم از کشور و یا بیشتر را از دست‌داده‌اند و بسیار محتمل است که دولت بشار اسد یک نسل‌کشی آشکار توسط داعش را علیه مسیحیان و یهودیان سوریه شاهد باشد.

نظر شما در مورد حضور گروه‌های تروریستی ایرانی، ازجمله گروه موسوم به سازمان مجاهدین خلق، در ایالات‌متحده و نقش آن‌ها در سیاست‌های ضد ایرانی چیست؟

قطعاً آن‌ها از سوی سازمان سیا و اسرائیل حمایت می‌شوند. هیچ تردیدی در این باره وجود ندارد. مشخص است که مواضع آن‌ها بسیار نزدیک به موساد است. همه به تازگی دیدند که صهیونیست‌ها در ایالات‌متحده چه قدر تلاش کردند سازمان مجاهدین خلق از فهرست تروریستی خارج شود. حذف سازمان مجاهدین خلق از لیست گروه‌های تروریستی واقعاً نشان داد که موضع گیری دولت آمریکا در قبال تروریسم تا چه اندازه ریاکارانه است.

همان‌طور که می‌دانید دومین کنگره بین‌المللی با موضوع تروریسم و قربانیان تروریسم در ایران در ۳۱ آگوست برگزار خواهد شد که بر روی تروریست­ها و قربانیان تروریسم در ایران متمرکزشده است. پیشنهاد شما در مورد بهتر برگزار کردن این کنگره بین الملی به منظور ایجاد یک تصویر خوب از ایران، به‌عنوان قربانی بزرگ تروریسم چیست؟ چگونه می‌توانیم این کار را به بهترین شکل در این کنگره بین‌المللی انجام دهیم؟

متأسفم که نمی‌توانم در این کنگره حضور یابم. از من برای شرکت در کنگره دعوت کرده بودند، اما به خاطر برنامه فشرده تدریس، حضور در آن را نپذیرفتم. در خصوص برگزاری کنگره، یک نکته به ذهن من می رسد و آن این که با توجه به توافق صورت گرفته بین جمهوری اسلامی و ایالات‌متحده، این فرصت برای ایران به وجود آمده تا در این کنگره از ایالات‌متحده و اسرائیل در مقام بانیان تروریسم علیه خود، به افکار عمومی جهان شکایت کند. همه می دانند سریال ترورهای دانشمندان هسته­ای ایران توسط ایالات‌متحده و اسرائیل اجرا شده است. خوب، این مصداق بارز تروریسم دولتی است و باید متوقف شود. اگر ایالات‌متحده خواهان یک رابطه سازنده با جمهوری اسلامی است، هدفی که فکر می‌کنم دولت اوباما در پی آن است، راهی جز این وجود ندارد.  بنابراین، در مجموع، فضای بین المللی را برای برپایی کنگره مطلوب می دانم.


مطالب پربازدید سایت

شهادت یک نوزاد در حمله تروریست‌ها

حمله تروریست‌ها در ایام نوروز

جدیدترین مطالب

شهادت یک نوزاد در حمله تروریست‌ها

حمله تروریست‌ها در ایام نوروز

احمد عطایی مدیر انتشارات قدر ولایت

باید اعترافات و اسناد جنایات منافقین منتشر شود

دادگاه منافقین اقدامی در مسیر عدالت؛

روایت خانواده‌های شهدای ترور از جنایت‌های فرقه نفاق

مطالب پربازدید بخش گفتگو

رئیس بنیاد تاریخ‌پژوهی و دانشنامه انقلاب اسلامی

ماهیت فرقه منافقین با اسلام در تضاد است

علی بابایی کارنامه نماینده مردم ساری در مجلس شورای اسلامی

منافقین باید تاوان جنایات خود را به اندازه شأن ملت ایران پرداخت کنند

مصاحبه رادیویی دبیرکل بنیاد هابیلیان در سالگرد حادثه تروریستی شاهچراغ (ع)

ریشه واقعه شاهچراغ به قدرت های استکباری برمی گردد

دی 1402
شنبه 1 شنبه 2 شنبه 3 شنبه 4 شنبه 5 شنبه جمعه
1
2
3
5
6
7
8
9
10
11
12
14
15
16
17
18
19
21
22
23
28
29

دانلود فیلم های تروریستی ایران و جهان