تروریسم منطقه‌ای و لزوم همکاری ترکیه و ایران

Ekhtiarii

حسین ذوالفقاری، معاون امنیتی و انتظامی وزارت کشور در دیدار  اخیر خود با  «محترم اینچه» قائم مقام وزارت کشور ترکیه اظهار کرد: ایران و ترکیه در زمینه مبارزه با تروریسم توفیقات خوبی داشتند. دو کشور به خوبی مقابل تهدیدات امنیتی عمل کرده‌ و پیشرفت‌های منطقه ای خوبی به‌دست آورده‌اند که اگر این روند ادامه یابد، ثبات و آرامش بیشتری در منطقه ایجاد خواهد شد. وی ضمن تأکید بر افزایش هماهنگی‌ها و همکاری‌های مرزی دو کشور تأکید کرد: علت اصلی موفقیت‌های ایران و ترکیه در مناطق مرزی، اداره درونی و خواست قطعی دو کشور در این زمینه است.

واقعیت آن است که جمهوری اسلامی ایران و ترکیه از وابستگی امنیتی در ژئوپلتیک خاورمیانه برخوردارند. به عبارتی امنیت ملی  آن ها به یکدیگر پیوند خورده است؛ لذا چنانچه خطر تروریستی یکی از این کشورها را تهدید کند، می تواند تبعاتی برای کشور دیگر به‌دنبال داشته باشد. در همین رابطه، در سال های اخیر تهران و آنکارا با پدیده گروه افراطی داعش مواجه بوده اند. پدیده ای که نه تنها امنیت کل منطقه خاورمیانه را با تهدید مواجه ساخته است، بلکه دیگر حوزه ها و مناطق جهان را نیز تحت تاثیر اقدامات تروریستی خود قرار داده است.

اقدامات مخرب و غیرانسانی تروریسم داعش نشان داده به هر میزان که اختلافات و واگرایی کشورهای منطقه و اسلامی بیشتر شود، به همان نسبت نیز بستر برای تخم افشانی گروه ها و جریان های تروریستی بیشتر خواهد شد. در واقع ظهور و قدرت یابی تروریسم داعش را باید از یکسو منبعث از اختلافات و منازعات منطقه برشمرد و از سوی دیگر ناشی از مداخلات و حمایت های قدرت های فرامنطقه ای قلمداد کرد که همواره بدنبال تضعیف کشورهای منطقه و متعاقبا تامین منافع خود در آن هستند.

کشورهای منطقه ای نظیر ایران و ترکیه بدلیل هم مرزی و اشتراکات مختلف تاریخی و فرهنگی و همچنین الزامات خاص ژئوپلتیکی می بایست در تنظیم سیاست ها و رفتارهای منطقه ای خود اهتمام بیشتری بخرج دهند و سعی نمایند تا حد امکان اختلافات خود را از طریق دیپلماسی و مذاکره حل و فصل نمایند. وجود مسائل مشترک امنیت ناشی از خطرات و تهدیدات تروریستی در سال های اخیر نشان داده است که دو کشور زمانی می توانند منافع حداکثری خود را در رابطه با امنیت تامین نمایند که بیشترین همکاری و هماهنگی را با هم داشته باشند. بطور قطع تفاوت در اهداف و اصول وجود دارد، اما این مساله نباید مانعی در توسعه مناسبات و همکاری های منطقه ای دو کشور بویژه در رابطه با تهدیدات امنیتی سازمان های تروریستی ایجاد کند.


فروردین 1403
شنبه 1 شنبه 2 شنبه 3 شنبه 4 شنبه 5 شنبه جمعه
1
2
3
4
5
8
9
10
11
12
16
17
18
19
20
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31