تروریسم خوب، تروریسم بد!

Article

پدیده تروریسم ماهیتا در مقوله مفاهیم شر در عرصه سیاسی گنجانده می‌شود براین اساس تروریسم در هرجایی از دنیا محکوم است . باتوجه به بیانات اخیر مقام معظم رهبری اقدامات تروریستی چه در بوستون آمریکا و چه در افغانستان، پاکستان، سوریه و ... محکوم است، برپایه همین استدلال ونیز سیاست اعلامی خارجه جمهوری اسلامی اقدامات تروریستی در هر نقطه از دنیا محکوم است و سخنگوی وزارت امورخارجه هم برحسب وظیفه این اقدامات تروریستی را محکوم می‌کند .می توان گفت یکی از دلایلی که مفاهیم شر و منفی در دنیا ادامه می‌یابد برخورد دوگانه با این مفهوم در اسناد بین‌المللی است که تحت عنوان استانداردهای دوگانه یاد می‌شود و این برخورد دوگانه در شرایطی است که اقدامات تروریستی را درجایی از دنیا محکوم می‌کنند و برای مقابله با آن هزینه صرف می‌کنند و درجایی دیگر نه تنها این اقدامات را محکوم نمی‌کنند بلکه از این اقدامات حمایت نیز می‌کنند مصداق آن هم رفتارهای دوگانه غرب به ویژه آمریکا در مورد رفتارهای تروریستی انجام گرفته در خاورمیانه و یا کشورهای غربی است.

در حال حاضر برخی کشورهای غربی از برخی از گروه‌های تروریستی حمایت می‌کنند که دست این گروه‌ها به خون مردم بیگناه ایران آلوده است این گروه‌های تروریستی در کشورهای غربی جایگاه دارند، در کنگره آمریکا لابی دارند و به عنوان فعال سیاسی شناخته می‌شوند و برای اقدامات تروریستی خود نیز بودجه و اعتبار دریافت می‌کنند . لازم به ذکر است که پدیده تروریسم ریشه مفهومی در غرب دارد و در طول دوران استعمار به عنوان یک مفهوم در شرق مورد استفاده قرار می‌گرفته است، غربی‌ها از این مفهوم برای از بین بردن افراد آزاده و ضد استعماری استفاده می‌کردند تا استعمار ادامه یابد .

گفتنی است شیوه جدید تروریسم در اواخر دهه 70 میلادی و دهه 80 شکل گرفت که در این شکل گیری سه دستگاه اطلاعاتی سیای آمریکا، سازمان اطلاعات محرمانه ارتش پاکستان و سازمان اطلاعاتی کشورهای مرتجع منطقه از جمله عربستان و با توان مالی عربستان شروع به کار کردند که ماحصل فعالیت این سازمان‌ها شکل گیری گروه القاعده و سلفی با تاسیس بیش از 2500 مدرسه مذهبی و شبه نظامی در مرزهای افغانستان و پاکستان بود که این مدارس نیروهای تربیت شده خود را که به بیش از یکصد هزار نفر می‌رسد در دنیا پراکنده کرده است این تروریست‌ها اقداماتی تروریستی در عراق و سوریه، ... انجام می‌دهند که با انجام این اقدامات تروریستی روزانه بیش از صد مسلمان در نقاط مختلف جهان کشته می‌شوند البته این تروریست‌ها که توسط افراد سازمان سیا تربیت یافته اند هرچند سال یکبار، اقدامات موردی تروریستی در کشورهای غربی انجام می‌دهد که این اقدامات، قربانیان کمی هم دارد اما با تبیلغات گسترده‌ای پوشش داده می‌شود و موج رسانه‌ای گسترده‌ای ایجاد می‌کند و در نهایت این کشورهای غربی هستند که از این اقدامات بهره می‌برند .

فعالیت‌های تروریستی در کشورهای خاورمیانه برای ضربه زدن به جنبش‌های آزادیخواه و جنبش‌های خود اتکا در برابر قدرت‌های استعماری انجام می‌شود . در سازمان سیای آمریکا و کمیته فرهنگی این کشور تروریسم به دو دسته خوب و بد تقسیم می‌شود؛ تروریسم خوب تروریسمی است که در قلمرو استراتژی آمریکا انجام می‌گیرد و تروریسم بد در خارج از چارچوب استراتژیک غرب صورت می‌گیرد. باتوجه به این استدلال ترور دانشمندان ایرانی که برای سربلندی سرزمین ایران تلاش می‌کنند، مباح شمرده می‌شود و دستگاه‌های اطلاعاتی غربی درانجام این ترورها با افراد این گروهک‌ها همراهی و همکاری دارند. اما در عوض انفجار در جایی مانند بوستون نمونه تروریسم بد است که باید با شدت تمام با آن برخورد شود. تا چنین دوگانگی از بین نرود امکان حل ریشه‌ای تروریسم بین‌الملل هم ممکن نیست.


دی 1402
شنبه 1 شنبه 2 شنبه 3 شنبه 4 شنبه 5 شنبه جمعه
1
2
3
5
6
7
8
9
10
11
12
14
15
16
17
18
19
21
22
23
28
29