تروریسم، راهبرد غرب علیه انقلاب اسلامی

Sdft6952

پیروزی انقلاب اسلامی ایران، آغاز مرحله جدیدی از شکل­دهی به نظم جهانی با گزاره­های رهایی­بخش دینی در تقابل با رویکردهای تمدنی غرب بود. انقلاب اسلامی هرگونه استیلا و حاکمیت استکبارجهانی بر جامعه انسانی را غیرمشروع می­دانست و این تقابل تمدنی موجب جدال جدی کشورهای استکباری با انقلاب نوپای جمهوری اسلامی ایران شد. جبهه استکبار در بخشی از هدف نهایی براندازی از راهبرد تروریسم برای تضعیف ساختارهای حاکمیتی جمهوری اسلامی بهره جست. رشد گروهک­های تروریستی در چارچوب نظام معنایی تقابل امنیتی غرب با جمهوری اسلامی ایران معنایابی می­شود. از این منظر منشا تهدیدها و محورهای ناامنی خارج از مرزهای جمهوری اسلامی ایران طرح­ریزی می­شود و سپس با عنایت به بسترهای محیطی رشد پیدا می­کند.

اتخاد راهبرد تروریسم علیه انقلاب اسلامی ماحصل تحلیل چند گزاره غیرانسانی در سیاست‌گذاری امنیتی کشورهای غربی بود. آنان مدعی بودند که رشد و نمو گروهک‌های تروریستی در محیط‌های قومی موجب جذب منابع انسانی و سپس گسترش تشکیلات مرکزگریز خواهد شد و در روند مشروعیت‌بخشی دروغین در جوامع قومی حاضر ژئوپلیتیک جمهوری اسلامی، ایده «خودمختاری» و سپس «جدایی­طلبی» شکل خواهد گرفت. این اقدام در برخی از مناطق با همسویی کشورهای همسایه جنبه عملی یافت.

از سوی دیگر آنان ارتقای ضریب تقابل گروهک­های تروریستی با حاکمیت و خشونت فزاینده تروریست­ها در قبال شهروندان ایرانی را بستر مناسب بحران مقبولیت تلقی می­کردند. از منظر سیاست‌گذاران غربی گسترش پدیده «خشونت» از سوی اعضای گروهک­های تروریستی موجب کاهش محبوبیت نظام اسلامی به دلیل فقدان تامین امنیت- به مثابه کانونی­ترین وظیفه دولت- است. از همین رو گروهک­های تروریستی در اشکال مختلف اقدام به سیطره خشونت نمودند؛ برای نمونه می­توان به بمب­گذاری در اماکن عمومی و ترور هدفمند و کور شهروندان ایرانی به دلیل حمایت از نظام اسلامی اشاره نمود. برآیند عملی دستور اتخاذ خشونت تمام عیار علیه ایرانیان شهادت بیش از 17 هزار نفر در اقدامات گروهک­های تروریستی است. از سوی دیگر خواهان معضل‌آفرینی برای چشم‌انداز زیست سیاسی نظام اسلامی با تکنیک « بی­آینده سازی» نمودند.

بخش دیگر از خشونت گروهک­های تروریستی بعد نرم‌افزارانه دارد. آنان با خشونت کلامی، ترور جایگاه و شخصیت نیروهای انقلابی اصیل و پایبند به جمهوری اسلامی را در دستور کار قرار دادند. این اقدام عملیات روانی برنامه‌ریزی شده با هدف سلب امنیت روانی و اجتماعی از جامعه انقلابی صورت می­گیرد. نمونه بارز این اقدامات غیراخلاقی در قبال شهید آیت­الله بهشتی در دهه شصت با هدایت­گری منافقین صورت گرفت. حضرت امام خمینی (ره) پیرامون ترور شخصیت این شهید فرمودند: «ایشان را من بیست سال بیشتر می‌شناختم. مراتب فضل ایشان و مراتب تفکر ایشان و مراتب تعهد ایشان بر من معلوم بود و آنچه که من راجع به ایشان متأثر هستم، شهادت ایشان در مقابل او ناچیز است و آن مظلومیت ایشان در این کشور بود. مخالفین انقلاب، افرادی [را] که بیشتر متعهدند، مؤثرتر در انقلاب‌اند، آنها را بیشتر مورد هدف قرار داده‌اند. ایشان مورد هدف اجانب و وابستگان به آنها در طول زندگی بود. تهمت­ها؛ تهمت­های ناگوار به ایشان می‌زدند! از آقای بهشتی اینها می‌خواستند موجود ستمکار دیکتاتور معرفی کنند، در صورتی که من بیش از بیست سال ایشان را می‌شناختم و بر خلاف آنچه این بی‌انصاف­ها در سرتاسر کشور تبلیغ کردند و «مرگ بر بهشتی» گفتند، من‌ او را یک فرد متعهد، مجتهد، متدین، علاقه‌مند به ملت، علاقه‌مند به اسلام و به درد بخور برای جامعه خودمان می‌دانستم.»

اوج خشونت سخت و نرم گروهک­های تروریستی در دهه 60 برای مقابله با خیزش مردمی به وقوع پیوست. بنابراین سنخ­شناسی تهدیدهای گروهک­ها از مرحله تکوین تا اقدامات تروریستی موید حمایت تمام عیار کشورهای استکباری در راس آن آمریکا و رژیم اشغالگر قدس است.

این اقدامات نظام استکبار با عاملیت گروهک­های تروریستی مخصوصا گروهک منافقین محکوم به شکست شد. پنداشت غیرواقعی از افکار عمومی، فقدان گزاره­ها و اقدامات حمایت‌آمیز مردم از گروهک­ها و رفتارهای حمایت­آمیز مردم در قالب «بسیج بیست میلیونی» در برابر تهدیدات در قبال جمهوری اسلامی از مولفه‌های اصلی ناکامی ضدانقلاب محسوب می­شود. بنابراین در ادوار تاریخی راهبرد ضدتروریسم جمهوری اسلامی ایران در مقابل جریان تروریست دولتی و گروهک­های تروریستی منطبق بر مردم­باوری نظام اسلامی بوده است.

 

 


دی 1402
شنبه 1 شنبه 2 شنبه 3 شنبه 4 شنبه 5 شنبه جمعه
1
2
3
5
6
7
8
9
10
11
12
14
15
16
17
18
19
21
22
23
28
29