تحلیلی بر مصاحبه شبکه CBS آمریکا با رئیس جمهور

166351795127713900

حجت الاسلام سیدابراهیم رئیسی، رئیس جمهور کشورمان که برای حضور در اجلاس مجمع عمومی سازمان ملل متحد راهی نیویورک شده است در نخستین روز حضور خود در نیویورک در یک برنامه تلویزیونی، به پرسش های شبکه آمریکایی CBS پاسخ داد. بخشی از پرسش ها و پاسخ های مطرح شده پیرامون تروریسم و گروه های تروریستی بوده است.

مجری این شبکه در یکی از پرسش های خود، بدون درک و شناخت روشن از اینکه افراد مورد اشاره تروریست هایی بوده اند که در دهه 60 هزاران نفر از شهروندان و مسؤولان را در کوچه و بازار با بمب گذاری و سلاح گرم به خاک و خون کشیدند به پرسشی پیرامون تعداد تروریست های مجازات شده در کشورمان و واکنش رئیس جمهور پرداخت. پاسخ رئیس جمهور به پرسش هایی از این دست را باید از موضع دفاع از حقوق خانواده شهدا و قربانیان ترور کشور ارزیابی و تحلیل کرد. گروهک تروریستی نفاق بیش از 17000 تن از مردم ما از جمله کسبه، دانش آموزان و دانشجویان، کارگران و زنان و مردان بی دفاع را در طول دهه 60 و سال های پس از آن در شهرهای مختلف کشور به قتل رسانید. رئیس جمهور نیز به درستی به این موضوع اشاره کرد و آن تروریست ها را مستحق محاکمه دانست.

آقای رئیسی، نه تنها بر ضرورت محاکمه تروریست ها تأکید نمود بلکه نسبت به پناه دادن به این تروریست ها از سوی آمریکا و کشورهای اروپایی که اتفاقا روزگاری در لیست تروریستی همین کشورها قرار داشتند اعتراض موجهی را بیان کرد. واقعیت این است که تروریست های منافقین که به گواه تاریخ و حتی گزارش های بین المللی، در دهه 60 هزاران شهروند ایرانی را قتل عام کردند در همان سال ها به ویژه در بحبوحه جنگ صدام دیکتاتور عراق علیه ایران، به طور رسمی در کشورهای اروپایی و آمریکا دفتر و امکانات متعدد در اختیار گرفتند و از آنجا طراحی ها و برنامه ریزی های مربوط به ترورها و خرابکاری های داخل کشور را انجام می دادند.

اروپا و آمریکا باید به دلیل حمایت از گروهک های تروریستی از جمله منافقین مورد بازخواست قرار بگیرند. منافقین حتی در طول سفر تمامی رؤسای جمهور کشورمان به مقر سازمان ملل و از جمله سفر حال حاضر آقای رئیسی، همواره آزادانه با مجوز مقامات آمریکایی به تجمع و شعاردهی علیه کشورمان اقدام می کرده اند. اینکه ایالات متحده با آگاهی از ماهیت تروریست این گروه همچنان به اعضای آن، اجازه چنین فعالیت های آزادانه در خاک خود علیه ایران می دهد، چیزی جز رفتار دوگانه در قبال تروریسم نیست. بنابراین مطالبه رئیس جمهور مبنی بر ضرورت پاسخگویی این کشورها در حمایت از تروریست های ضد ایرانی، مطالبه خانواده بزرگ شهدا و قربانیان ترور کشور است که از زبان رئیس جمهور بیان گردیده است.

کشورهای غربی به خوبی آگاه هستند که منافقین در سال های ابتدایی دهه 60، پیشگامان اولیه عملیات های انتحاری در خاورمیانه بوده اند. منافقین در این سال ها با اجرای حداقل 10 عملیات انتحاری ده ها شهروند ایرانی در شهرهای مختلف کشور را به خاک و خون کشیدند. ترورهای انتحاری، آدم ربایی ها و شیوه شکنجه هایی که توسط این گروه تروریستی در کشور انجام می شد در حالی صورت می گرفت که هنوز هیچ یک از گروه های تروریستی و افراط گرای دیگردر خاورمیانه، دست به چنین اقداماتی نزده بودند. منافقین طراحان و واضعان بسیاری از روش های پیچیده و وحشیانه شکنجه و ترور در آن سال ها بوده اند. آنچه در دهه 60 رخ داد، واکنش طبیعی هر دستگاه قضایی و حقوقی به عملیات های ترور و قتلی بود که یک گروه تروریستی مرتکب می گردد؛ از این رو همانگونه که رئیس جمهور اشاره نمود هرکسی که مستقیما در ترور و ریختن خون شهروندان ایرانی نقش ایفا کرده است باید محاکمه و مجازات شود و این یک رویه حقوقی در سرتاسر دنیاست.

به همین جهت، خانواده شهدای ترور، همیشه از مقامات کشور از جمله رئیس جمهور، خواسته است تا صدای قربانیان و خانواده های آنان در جهان برای مطالبه پیگرد تروریست ها جهت محاکمه و مجازات آنها باشد.

رئیس جمهور در این مصاحبه تلویزیونی به درستی تأکید کرد که: «هر کس که در ایران مرتکب جرم و جنایتی شده در دادگاه‌های رسمی مورد محاکمه قرار گرفته و به کیفر اعمال خود رسیده است و هر کدام از افرادی که مرتکب ترور و جنایت شده و در خانه مردم مواد منفجره انداختند نیز در دادگاه محاکمه شده و دادگاه هم به پرونده آنها برابر قانون رسیدگی کرده است. اصلاً بحث عدد مطرح نیست هر کسی که در ایران چه آن روزها و چه امروز مرتکب جنایت شود یا کسی را بکشد یا اقدامات تروریستی انجام دهد مستحق رسیدگی است و وظیفه دادگاه هم رسیدگی به این مسائل هست.»

 آنچه اهمیت دارد این است که تروریست هایی که دستشان به خون هزاران شهروند ایرانی آغشته است و در جنگ تحمیلی مرتکب خیانت جنگی به کشور شدند و در کنار دیکتاتور آدم کش عراق قرار گرفتند بدون توجه به پروپاگاندای تروریست ها و حامیان آنها مورد تعقیب قرار بگیرند و دولت جمهوری اسلامی ایران به عنوان حامی و حافظ منافع شهروندان خود، صدای رسای آنها در دنیا باشد.


فروردین 1403
شنبه 1 شنبه 2 شنبه 3 شنبه 4 شنبه 5 شنبه جمعه
1
2
3
4
5
8
9
10
11
12
16
17
18
19
20
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31