این گربه محض رضای خدا ماهی نمی‌گیرد

Moghtada

عبید زاکانی در منظومه‌ی موش و گربه‌اش احوالات گربه‌ای را روایت می‌کند که پس از چندی شکار موش‌ها به مسجد رفت و توبه کرد از خوردن موش‌ها.

موشی در پشت منبر پنهان بود و شاهد گریه و زاری و توبه‌ی گربه ؛ آنچنان تعجب کرده بود و هیجان زده شده بود که خبر را داغ داغ به رئیس قوم موش‌ها رساند که گربه‌ی درنده دیروز ، عابد و زاهد شده است و از شکار موش توبه کرده است.
خبر توبه‌ی گربه در جماعت موش‌ها بسی شادی و خرسندی ایشان را در پی داشت.
موش‌ها تصمیم گرفتند به پاس تشکر از گربه چندین طَبَق غذا و نوشیدنی برای گربه تازه مسلمان شده ببرند!

گربه که در مسجد معتکف شده بود تا چشمش به جماعت موش‌ها افتاد طاقت از کف بداد و رو به آسمان کرد که خدایا فکر نمی‌کردم سفره نعمت‌ات را اینچنین بگسترانی، توبه‌ی امروز را می‌شکنم و به فردا می‌اندازم. سپس به سمت جماعت موش‌ها حمله کرد.

عبید از زبان موش‌ها داستان را اینچنین روایت می‌کند که:

سالي يکدانه ميگرفت از ما

حال حرصش شده فراوانا

اين زمان پنج پنج ميگيرد

چون شده تائب و مسلمانا

رفتار‌های این روزهای عربستان را نمی‌شود توبه نام گذاشت که اگر توبه باشد هم از همان جنس توبه گربه است در منظومه عبید زاکانی؛ ولی می‌توان گفت سعودی‌ها تاکتیک جدیدی را در سیاست خارجه‌ی خود به کار می‌گیرند. دعوت از مقتدی صدر برای سفر به عربستان و استقبال محمد بن سلمان از او در کنار برخورد گرمی که عادل الجبیر با وزیر خارجه ایران در حاشیه یک اجلاس داشته است در طول سالهای اخیر بی سابقه بوده است.

سعودی‌ها هم خود مستقیما در قتل عام مردم منطقه خصوصا شیعیان نقش داشته اند و هم غیر مستقیم از گروهک‌های تروریستی ریز و درشت منطقه حمایت کرده‌اند.

مقتدی صدر که خود را یک رهبر شیعی می‌داند با چه توجیهی به دیدار قاتل مردم یمن و بحرین و العوامیه رفته است؟ فاجعه‌ای که در یمن نظامیان عربستانی رقم زده‌اند با کدامین توبه قابل تطهیر است؟ در بحرین چند جوان شیعه در زیر چکمه‌های سعودی شهید شده‌اند؟ وضعیت امروز شیعیان عربستان چگونه است؟ لبخند امروز عربستان به مقتدی صدر و ظریف اگر ناشی از چرخش مواضع نسبت به شیعیان است، قبل از لبخند به ایشان باید در یمن و بحرین و قطیف را نشان بدهد؛ که اگر اینچنین نباشد که نیست، یک تاکتیک جدید است برای چند دستگی جدید در میان جبهه‌ی مقابل سعودی.

تروریست در منطقه اگر مادری داشته باشد قطعا آن سعودی است و آمریکایی‌ها به عنوان پدر این طفل نامشروع رحمی مستعد‌تر برای ارتکاب فعل حرام از سعودی‌ها پیدا نمی‌کردند. القاعده در دامان همین مادر پرورش یافت و داعش والنصره از همین مادر تغذیه می‌شدند. خطاست که لبخند سعودی را باور کنیم و خطاست در زمینی بازی کنیم که چشم مردم ستمدیده یمن و بحرین و ... را ناامید می‌کند از پشتیبانان خود.

سعودی‌ها هنوز نه عذرخواهی خاصی  بابت فاجعه منا از ایرانیان کرده اند و نه از منظر حقوقی جوابگوی ایران بوده‌اند، لذاست رفتار امروزشان را بیشتر از یک تاکتیک مقطعی نباید دانست.

بعید ندانیم که چرخش سعودی‌ها برای ایجاد رابطه با گروه‌های شیعه همچون مقتدی صدر می‌تواند یک زنگ خطر باشد که بخواهند با بذل و بخشش پول نفتی خود چند گروه شیعی را به خود نزدیک کنند و کم‌کم اختلافات این گروه‌ها را با هم تبدیل به نزاع‌های خیابانی و جنگ شهری کنند و حالا که عراق از شر داعش رهایی یافته است فتنه‌ای دیگر از جنس درگیری گروه‌های شیعه رقم بخورد.

این گربه محض رضای خدا ماهی نمی‌گیرد! اگر امروز لبخند می‌زند، خنجری از پشت آماده دارد که به وقتش نشان خواهد داد!

Hoseinzadeh


فروردین 1403
شنبه 1 شنبه 2 شنبه 3 شنبه 4 شنبه 5 شنبه جمعه
1
2
3
4
5
8
9
10
11
12
16
17
18
19
20
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31