ایران، بزرگترین قربانی خشونت و تروریسم

 

Parchamدر سی سال گذشته، مردم ایران، به کرّات قربانی صورت‌های مختلفی از جنایت و اقدامات تروریستی، بوده‌اند. ریشه‌ی اصلی این اقدامات ضدبشری، را عموماً در چند عامل خلاصه می‌کنند. داعیه‌ی تشکیل حکومت دینی (که در سال‌های پس از رنسانس، مطرود شده‌بود)، فعل سیاسی خارج از چارچوب نظام دو قطبی (پیش از فروپاشی شوروی) و نظام تک قطبی (تا چند سال گذشته) بر اساس گفتمان نه شرقی، نه غربی و نهایتاً عدم پایبندی به مناسبات نانوشته‌ی حاکم.

عمومی‌ترین تعریف تروریسم، اعمالی را شامل می‌شود که برای ایجاد ترس و وحشت با اهداف ایدئولوژیک و از روی عمد صورت می‌گیرند.

کشور ما، صورت‌های مختلفی از تروریسم، به معنای وسیع آن یعنی اقدامات خشونت‌بار منجر به ایجاد وحشت و عموماً همراه با قتل انسان‌ها، را تجربه کرده‌است، به صورت خلاصه:

ایران؛ قربانی تروریسم دولتی:

- ایران در سالهای گذشته، قربانی اعمالی از سوی ایالات متحده بوده که، از مصادیق تروریسم دولتی‌اند. در این خصوص می‌توان به شلیک به هواپیمای مسافربری ایران (جون 1988) که منجر به شهادت 290 نفر شد و حمله به سکو‌های نفتی در خلیج فارس (اکتبر 1988) اشاره کرد که در هر دوی این موارد، ایالات متحده توسط دیوان بین المللی لاهه مجرم شناخته شده‌است.

- اما مهم‌ترین مسئله‌ای که ایالات متحده بر مبنای آن، متهم به اعمال تروریستی علیه جمهوری اسلامی ایران است، تهدید مدام به حمله‌ی نظامی است. فرانسیس بویل، وکیل آمریکایی که در فاصله‌ی سال‌های 1993 تا 2003، مسئول شکایت علیه صرب‌های بوسنی بود، در این خصوص می‌گوید:

حدود دو سال پیش ایران در مورد پیشنهادی که من در مورد خصوص شکایت از ایالات متحده و اسرائیل و سه کشور اروپایی (انگلستان، فرانسه و آلمان) به دادگاه بین‌المللی لاهه به دلیل ادعاهای مکرر و آشکار آنها در مورد حمله‌ی نظامی به ایران علی‌رغم حق مسلم ایران در معاهده‌ی ان‌پی‌تی برای فعالیت‌های هسته‌ای ارائه کرده بودم با من تماس گرفت.

تهدید و به‌کارگیری قدرت نظامی، بند 2 (4) منشور سازمان ملل متحد را به طور آشکارا نقض می‌کند. این منشور همچنین بر حل مسالمت‌آمیز مناقشات بین‌المللی تأکید دارد. ایران با تحویل این دعاوی حقوقی به تمام جهان ثابت خواهد کرد که می‌خواهد این موضوع را به صورت مسالمت‌آمیز و برطبق حقوق بین‌الملل حل و فصل کند.

در این مورد خاص، ایالات متحده، با توجه به آن‌که امنیت سیاسی ایران را بار‌ها مورد مخاطره قرار داده‌است بر طبق منشور ملل متحد، متهم به ایجاد جو رعب با توسل به تهدید به حمله است. موارد یاد شده،‌ مصادیقی از دخالت مستقیم ایالات متحده در اقدامات خشونت بار تروریستی علیه ایران بود. این درحالی است که آمریکا در خصوص حمایت از گروه های شبه نظامی تروریستی نیز مجرم است.

ایران؛ قربانی تروریسم سازمان‌یافته

– سازمان منافقین:

جمهوری اسلامی ایران، همواره از سوی گروه‌های شبه نظامی تروریستی نیز هدف اقدامات خشونت بار بوده است. این سازمان خصوصاً با ترور‌ شخصیت‌های سیاسی ایران، در سال‌های 60 تا 63، جزء سازمان‌های تروریستی ب ن المللی شناحته شده‌است. (این سازمان در فاصله این سال‌ها، 366 مورد عملیات تروریستی ت ها در تهران انجام داده‌است، که حتی رئیس جمهور، رجایی از قربانیان ترور‌های این گروه است.) همچنین این سازمان در مرداد 67 با پشتیبانی هوایی عراق، حمله سراسری به ایران انجام داد. (پس از پذیرش آتش بست)

بر طبق اطلاعات ارائه شده توسط خبرگزاری ABC، ایالات متحده به صورت آشکار از هر دو گروه تروریستی م افقین و جند الله حمایت‌های مادی و معنووی می‌کند. (پیش از این، صدای آمریکا هم در یک عمل غیر متعارف با فرمانده تروریست‌های جندالله مصاحبه کرد)

-گروهک جند‌الله:

جنایت‌های گروه تروریستی جند الله که از مبارزین سنی بلوچ تشکیل شده‌است، در سال‌های اخیر، مهم ترین مسائل خشونت بار داخل کشور بوده‌است. کشتار شهروندان ایرانی در ماجرای تاسوکی، که یک نسل کشی کوچک شناخته می‌شود (تروریست‌ها، گروگان ها را به سنی و غیر سنی، بلوچ و غیر بلوچ تقسیم و غیر بلوچ‌های شیعه را – اعم از زن و کودک – تیرباران کردند.) همین‌طور، بمب‌گذاری در مسیر اتوبوس سپاه پاسداران ( که به کشته شدن 18 نفر پرسنل سپاه منجر شد) و در آخرین اقدام، گروگان‌گیری 16 نفر مرزبان ایرانی  از جمله اقدامات تروریستی آ ن گروه است. (گروهک تروریستی ا لجهاد، که یعقوب میرنهاد موسس آن، به تازگی اعدام شد، یکی از شاخه‌های داخلی گروهک تروریستی جند الله است)

همچنین ایران، قربانی جنایاتی توسط گروهک‌های تروریستی دیگری نظیر پژاک، خلق عرب، چریک‌های فدایی و … نیز بوده‌است.

ایران؛ قربانی جنایت علیه بشریت و نسل کشی

از دیگر مواردی‌ که کشور ما در سال‌های اخیر قربانی اقدامات خشونت آمیز تروریستی بوده است، جنایات نژاد پرستانه به عنوان مصداق نسل کشی توسط گروه‌های جدایی طلب بوده است.

کشتار‌های فجیع گروهک کموله در کردستان، در فاصله‌ی سال‌های 57 تا 59 که عموما قربانیان آن سربازان سپاه پاسداران بودند که تنها به جرم سپاهی بودن (داشتن عکس امام خمینی) از طریق سر بریدن، قتل با تبر و قطعه قطعه کردن پیش از مرگ، به شهادت رسیدند، از مصادیق نسل کشی و جنایات قومیتی است.

این اقدامات، از آن‌جا که با هدف کشتن یک قومیت خاص، یا یک ایدئولوژی خاص انجام شده‌اند،‌از مصادیق نسل کشی محسوب می‌شوند (بنا بر تعریف نسل کشی بر مبنای کنوانسیون ژنوسید)

ایران؛ قربانی تروریسم کور

از دیگر موارد اقدامات تروریستی که عموماً قربانیان آن مردم عامی کوچه و خیابان بوده‌اند، ترور‌های کور از طریق بمب‌گذاری در معابر و محل‌های اجتماع مردم بوده است. در این میان، بمب‌گذاری در مرقد مطهر امام رضا (ع) در مشهد، که به شهادت دست کم 25 نفر منجر شد، اوج سبوعیت گروه‌های تروریستی را در مواجهه با مردم ایران نشان می‌دهد. مسئولیت این حادثه نیز به عهده‌ی گروهک منافقین است.

ایران؛ قربانی جنایات جنگی:

«این‌جا صدای اغلب مردم شهر گرفته‌است، ریه‌هاشان فرسوده است، راه هوا بر گلوهاشان بسته است.»

یکی دیگر از موارد جنایت علیه مردم ایران، جنایات جنگی صدام حسین، در طول نبرد 8 ساله بود. استفاده از سلاح‌های نا متعارف، شکنجه‌ی اسرا بر خلاف کنوانسیون‌های بین المللی و ممانعت از مصاحبه‌ی نمایندگان صلیب سرخ جهانی، موشک‌باران شهر‌ها و صد‌ها مورد دیگر از جنایات صدام است. برای یک نمونه، بمباران شیمیایی شهر سردشت در تیرماه 66، منجر به شهادت 130 نفر در همان روز شد. وزارت خارجه، آمار شهدا و مجروحین این واقعه را 4600 نفر اعلام کرد.

ایران؛ قربانی تروریسم ترانزیت مواد مخدر

ایران در مسیر ترانزیت مواد مخدر از افغانستان به ترکیه و از آن‌جا به کشور‌های اروپایی است. تجارت مواد مخدر یکی از پر‌سود‌ترین نوع معاملات بین‌المللی است به طوری که رئیس اداره‌ی مواد مخدر و جرائم سازمان ملل می‌گوید، ارزش مواد تولید شده در افغانستان، در حدود یک ملیارد دلار براورد می‌شود.

اما در این میان، نه‌تنها کاروان‌های مسلح ترانزیت مواد، که گروهک‌های قومیتی و گروه‌های تروریستی نیز برای تامین هزینه‌های خود، به صورت آشکار به جا به جایی مواد مخدر می‌پردازند. گفته می‌شود، تنها طالبان در سال گذشته‌ی میلادی یک صد ملیون دلار از طریق کشت مواد مخدر درامد داشته است.

اما بیشترین هزینه‌ی ترانزیت مواد را ایران می‌پردازد. چه به خاطر 3600 شهید و 11 هزار مجروح مبارزه با مواد مخدر و چه به لحاظ نا امنی که گروه‌های مسلح تروریستی از طریق ایجاد ارعاب به کشور تحمیل می‌کنند.

مواردی که در بالا به آن‌ها اشاره شد، مروری کلی بر جنایات سازمان‌یافته و اقدامات تروریستی بو د که تقریبا در تمامی آن‌ها، حمایت ایالات متحده از تروریست‌ها مشهود و اثبات شده است. ایران، بزرگترین قربانی تروریسم دولتی و جنایات سازمان‌یافته است.


فروردین 1403
شنبه 1 شنبه 2 شنبه 3 شنبه 4 شنبه 5 شنبه جمعه
1
2
3
4
5
8
9
10
11
12
16
17
18
19
20
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31