انتفاضه شعبانیه یادآور جنایات منافقین علیه ملت عراق

Kordkoshi 1

نیمه شعبان هر سال یادآور همیشگی خاطره قیام ملت عراق علیه دیکتاتوری و جنایات حزب بعث به رهبری صدام معدوم است.

25 سال پیش در چنین روزهایی (1370 شمسی) و پس از تجاوز نظامی صدام به کویت و شکست خفت‌بار او از نیروهای ائتلاف بین‌المللی، هزاران تن از مردم عراق در مناطق جنوبی و شمالی این کشور با قیام علیه حاکمیت حزب بعث، تلاش همه جانبه‌ای را برای سرنگونی رژیم آغاز کردند؛ قیامی که می‌رفت تا با تصرف تعدادی از استان‌های جنوبی این کشور ارکان حکومت صدام را به لرزه درآورد که با چراغ سبز آمریکایی‌ها به جنگنده‌های ارتش رو به نابودی صدام و عملیات نظامی گسترده گروهک تروریستی منافقین ناکام ماند.

منافقین که از سال 1365 به دعوت صدام به عراق رفته بودند و حدود 17 پایگاه نظامی و تجهیزات کامل به‌همراه کمک‌های مالی گسترده در اختیار آن‌ها قرار داده شده بود در جریان سرکوب انتفاضه مردم عراق، به عنوان سربازان تازه نفس رژیم بعثی وارد میدان شدند و با ارتکاب جنایات متعدد جنگی در مناطق شمالی عراق، ده‌ها تن از شهروندان ترکمن و کرد را با حملات موشکی به قتل رساندند و منازل آنان به‌ویژه در منطقه مظلوم طوزخورماتو را که در ماه‌های اخیر قربانی جنایات داعش و تکفیری‌ها بوده است، تخریب کردند. اسناد منتشرشده و اظهارات جلال طالبانی، رئیس‌جمهور سابق عراق و تعدادی از مقامات کرد و عرب عراقی درباره جنایات منافقین در انتفاضه، بخشی از حافظه تاریخی ملت عراق علیه منافقین است.

براساس مدارک موجود و عمومی، سرکوب انتفاضه شعبانیه تنها بخشی از جنایات ضدحقوق‌بشری منافقین در عراق بوده است. آمارهای غیررسمی منتشر‌شده توسط رسانه‌های عراقی، تعداد قربانیان عراقی گروهک منافقین را تا 24 هزار نفر تخمین زده است.

آنچه مهم است این است که در فضای ملتهب سیاسی عراق و تلاش‌های مقامات این کشور برای مبارزه با تروریسم بعثی و تکفیری، پرونده منافقین نیز باید در دستور کار جدی دولت عراق قرار بگیرد و به دور از تأثیرپذیری خارجی، این گروه تاوان اقدامات ددمنشانه و تروریستی خود را علیه مردم عراق بپردازد.


دی 1402
شنبه 1 شنبه 2 شنبه 3 شنبه 4 شنبه 5 شنبه جمعه
1
2
3
5
6
7
8
9
10
11
12
14
15
16
17
18
19
21
22
23
28
29