آوار قدرت پوشالی منافقین در چهارزبر

157261937

بیست و هفتم تیر ۱۳۶۷ خورشیدی، ایران با اعلام به دبیرکل سازمان ملل رسماً قطعنامه ۵۹۸ را پذیرفت تا آتش بس در جبهه‌های جنگ اعلام شود اما این اتفاق به آن معنا عملی نشد و صدام در کاخ ریاست جمهوری با مسعود رجوی دیدار کرد؛ دیداری که در خصوص اجرای عملیات برای چگونگی پیشروی سریع و عمیق نیروهای گروهک منافقین از خانقین به طرف تهران برای به دست آوردن قدرت در ایران با پشتیبانی محدود نیروهای مسلح عراق بود که این نقشه عملی شد و سرانجام شوم و دردناکی برای منافقین داشت.

آغاز حمله

بعدازظهر سوم مرداد ۱۳۶۷ خورشیدی نیروهای گروهک منافقین عملیات خود را برای حمله به ایران آغاز کردند. آنها برای این عملیات نیروهای خود را در بخش‌هایی متشکل کردند. یکی نیروهایی که به صورت ثابت و سازمان یافته، هسته اصلی ارتش آزادی‌بخش منافقین را تشکیل می‌دادند و بخش دیگر افرادی که قبل از آغاز عملیات از هواداران سراسر کشورهای اروپایی طی یک فراخوان آمده بودند.

منافقین در این عملیات از هزار دستگاه خودرو، ۷۰ دستگاه خودروی زرهی، ۱۰۰ قبضه تفنگ ۱۰۶ میلیمتری، ۳۰۰ قبضه انواع خمپاره اندازهای ۶۰ و ۸۱ کماندویی، ۱۰۰ قبضه توپ پدافند هوایی، ۸۰ قبضه دوشکا و ۵۰ قبضه موشک دوش پرتاب سهند برخوردار بودند. بنابراین سران منافقین با چنین تجهیزاتی به نیروهای خود وعده داده بودند که با رسیدن به تهران، جشن پیروزی را در میدان آزادی برگزار کنند.

در چنین شرایطی ارتش رژیم بعث در ساعت ۱۴ و ۳۰ دقیقه سوم مرداد آتش سنگین توپخانه خود را در محور سرپل ذهاب آغاز و سپس یک ساعت پس از اجرای آتش، گروهک منافقین حمله خود را به خاک ایران آغاز کرد و در ساعت ۱۸ و ۳۰ دقیقه همان روز نخستین تانک‌ها و نفربرهای منافقین به شهر کرند غرب وارد و حدود ۲ ساعت بعد شهر اسلام‌آباد را به تصرف خود در آوردند.

مردم بی‌دفاع

این گروهک در سر راه خود بسیاری از مردم بی‌دفاع را به ضرب گلوله از پای درآوردند. در شهر اسلام‌آباد اوج این فجایع رخ داد. یکی از ناظران می‌گوید: اولین جایی که مورد حمله منافقین قرار گرفت، بیمارستان بود که به آتش کشیده شد و جنایت‌های زیادی در آنجا مرتکب شدند، آزمایشگاه، تخت بیماران و حتی پیکرهای زیادی از بیماران و مجروحان سوزانده شدند و بر مردم بی‌‌دفاع و حتی کودکان تیر خلاص زدند. با آتش زدن بیمارستان دیگر جایی نبود که بیماران در آنجا مداوا شوند، دسترسی به یک باند نبود که جلوی خونریزی مجروحان گرفته شود، جایی برای طبابت مجروحین نبود؛ از این رو مجروحین را جمع ‌آوری و برای مداوا به طرف روستای تجر و میرعزیزی انتقال داده شدند.(1)

گلاب پروین مادر شهید باقر پرویزیانی نیز می‌گوید: ما فکر می‌‌کردیم عراق مجدداً حمله کرده است. مردم سراسیمه و سرگردان، نگران، در حال خالی کردن شهر از سکنه بودند و بدون امکانات، بچه‌‌ها و زنان از شهر خارج می‌‌شدند، وقتی بازگشتیم و سراغ فرزندان خود آمدیم، متوجه شدیم که همگی در بیمارستان سوخته و چیزی از آنها باقی نمانده است؛ پسرم هم که بیسیمچی تیپ نبی اکرم (ص) بود به شهادت رسیده بود.(2)

شناسایی ماهیت دشمن

در ساعت‌های نخست پیشروی منافقین به درون خاک ایران عملاً ماهیت برای نیروهای ایرانی مشخص نبود و با وجود پذیرش قطعنامه مشخص نبود که چرا نیروهایی با این حجم در حال پیشروی هستند. آیت‌الله هاشمی‌رفسنجانی در خاطرات روزانه خود در تاریخ سوم مرداد ۱۳۶۷خورشیدی نوشته است: ناگهان خبر رسید که عراق از تنگه پاتاق گذشته و به طرف کرند پیش می‌رود و سپس اعلان شد که نیروهای منافقین‌اند.(3)

شهید علی صیاد شیرازی فرمانده عملیات مرصاد در این خصوص می‌گوید: شبانه خودم را با یک فروند هواپیمای فالکون، به کرمانشاه رساندم و صحنه پیشروی دشمن را از نزدیک مشاهده کردم و متوجه اوضاع شدم. چنان جو پریشانی و اضطراب در مردم ایجاد شده بود که سراسیمه از خانه بیرون آمده بودند. از طرفی جاده کرمانشاه به بیستون از خودروهایی که در انتظار جابه‌جایی بودند، مملو بود و ترافیک سنگینی ایجاد شده بود. بر این اساس با یک فروند هلی‌کوپتر از فرودگاه به سمت یکی از قرارگاه‌های تاکتیکی سپاه پاسداران مستقر در طاق بستان حرکت کردیم، نیمه شب چهارم تیرماه بود و تا ساعت یک و نیم نتوانستیم ماهیت دشمن را به دست آوریم که چه کسی است همین طور در حال پیشروی است... ساعت ۵ به پایگاه رفتم. همه را آماده و مهیا برای توجیه دیدم.(4)

آغاز عملیات مرصاد

پس از شناسایی نیروهای منافقین توسط رزمندگان ایران عملیات مرصاد آغاز شد. شهید صیاد شیرازی در ارتباط با آغاز عملیات می‌گوید: پس از توجیه خلبانان تأکید کردم، وضعیت خیلی اضطراری است، چاره‌ای نداریم، هلی‌کوپترهای کبری باید آماده باشند. یک تیم ارتش آماده شد، ابتدا خودم با یک هلی‌کوپتر ۲۱۴ برای شناسایی دقیق و هماهنگی به سمت مواضع حرکت کردم و به این ترتیب اولین عملیات را علیه نیروهای مهاجم و منافق آغاز کردیم. صبح روز پنج مرداد عملیات با رمز یا علی(ع) آغاز شد. در تنگه چهارزبر چنان جهنمی برای یاران صدام برپا شد که زمانی برای پشیمانی نمانده بود.(5)

هم‌زمان با عملیات هوانیروز گروه‌های مردمی و تعدادی از لشکرهای سپاه نیز که از جنوب به غرب آمده بودند، وارد عملیات شدند. راه‌ها از هر طرفی بر روی منافقین بسته شده بود و آنان به‌سختی می‌توانستند به عقب برگردند. بعضی از آنها به روستاها پناه بردند و بعضی‌هایشان با خوردن قرص سیانور به زندگی خود پایان دادند.

ظهر روز چهارم مردادماه توسط نیروهای ایران، ۲ جبهه از طرف پادگان الله‌اکبر به قصد قطع ارتباط میان منافقین در اسلام‌آباد و کرند، باز شد که حملات و سرکوب تا نیمه‌های شب ادامه داشت و صبح فردای آن روز رزمندگان ایرانی به طرف اسلام‌آباد رفتند و مناطق غربی و جنوبی شهر را کلاً زیر فشار قرار دادند، به طوری که حتی در جنوب شهر پیشروی داشتند. در ساعت آغازین روز چهارشنبه نیروهای منافقین با امیدواری به پیشروی به طرف باختران، برای گرفتن تنگه چهارزبر به آن منطقه هجوم ‌آوردند که تلاششان ناکام ماند.

حملات هوایی مکرر و هجوم هلی‌کوپتر و کاتیوشا به منطقه، امکان سازماندهی را از منافقین گرفت و نیروهایشان به تعجیل در ماشین‌های انباشته از نفرات، در حالی که بعضی افراد به جاهای مختلف ماشین آویزان بودند، عقب‌نشینی می‌کردند. غروب همان روز درگیری تنگه چهارزبر با عقب‌نشینی منافقین به پایان رسید و از شب پنجشنبه عقب‌نشینی کامل آغاز شد و از صبح روز پنجشنبه نیروهای در حال فرار آن‌ها، در حوالی اسلام‌آباد مورد چند حمله مختصر قرار گرفتند و مجروحان یا خود را می‌کشتند یا امیدوار بازگشت نیروهای تازه‌نفس می‌ماندند.

سرانجام هشتم مرداد ۱۳۶۷ خورشیدی پس از چندین روز نبرد بی‌امان، با پاکسازی منطقه اسلام‌آباد و کرند غرب از وجود اعضای منافقین که با حمایت ارتش بعث وارد خاک ایران شده بودند، عملیات مرصاد به پیروزی رسید تا بنابر گفته آیت‌الله هاشمی‌رفسنجانی، مسیر بین تنگه چهار زبر و گردنه حسن‌آباد، به همت و دلاوری‌های مردم منطقه، سیل عظیم و خروشان نیروهای مردمی و به ویژه سلحشورهای مثال زدنی هوانیروز گورستانشان شد و آرزوی حاکمیت بر مردم را با خویش به گور بردند و بقایای آنان که روی برگشت به دامان وطن و خانواده‌های خویش را نداشتند، آرزوهای بر باد رفته خویش را در قتل و غارت مردم عراق دیدند تا خوش خدمتی خویش به یک دیکتاتور سفاک را به کمال برسانند.(6)


منابع

۱-پایگاه اطلاع رسانی حوزه

۲- پایگاه اطلاع رسانی حوزه

۳-مرکز اسناد آیت الله هاشمی رفسنجانی

۴-پایگاه تاریخ ایرانی

۵-پایگاه تاریخ ایرانی

۶-پیام آیت‌الله هاشمی‌رفسنجانی درباره عملیات مرصاد، پنجم مرداد ۱۳۸۹خورشیدی


مطالب پربازدید سایت

شهادت یک نوزاد در حمله تروریست‌ها

حمله تروریست‌ها در ایام نوروز

جدیدترین مطالب

شهادت یک نوزاد در حمله تروریست‌ها

حمله تروریست‌ها در ایام نوروز

احمد عطایی مدیر انتشارات قدر ولایت

باید اعترافات و اسناد جنایات منافقین منتشر شود

دادگاه منافقین اقدامی در مسیر عدالت؛

روایت خانواده‌های شهدای ترور از جنایت‌های فرقه نفاق

دی 1402
شنبه 1 شنبه 2 شنبه 3 شنبه 4 شنبه 5 شنبه جمعه
1
2
3
5
6
7
8
9
10
11
12
14
15
16
17
18
19
21
22
23
28
29

دانلود فیلم های تروریستی ایران و جهان