30 سال با نظام پر افتخار جمهوري اسلامي

Rooholah

و ذکّرهم بایّام اللّه انّ فی ذلک لآیاتٍ لکلّ صبّارٍ شکور؛ و روزهای خدا را به یادشان آور (1)

منظور از ایام اللّه در این آیه، وقایعی است که در برهه ای خاص روی داده و امر حق تعالی را آشکار ساخته است که در دیگر ایام چنین ظهوری رخ نداده است و امکان دارد در ایّام مذکور رحمت الهی چنان قوی و قابل توجه بوده که در دیگر ایّام روشن نبوده است، همچنین گاهی در مقاطع زمانی مزبور قهر و قدرت الهی که تجلّی عزّت پروردگار است حضور خود را نشان می دهد.

12 فرودين سال 58 مهمترين رويداد سياسي در ايران، پس از پيروزي انقلاب در 22 بهمن 1357 محسوب مي‌شود.

 

3دهه سرفرازي

31 سال پيش مردم ايران با حضور در انتخاباتي بي نظير، جمهوري اسلامي را به عنوان نظام حکومتي خود برگزيدند.12 فروردين 1358 درهمه پرسي که در خصوص نوع حکومت ، پس از پيروزي انقلاب برگزار شد 98 و دو دهم درصد مردم ايران به حکومت جمهوري اسلامي راي " آري " دادند و در اين روز حکومتي شکل گرفت که شعار اصلي آن استقلال ، آزادي و جمهوري اسلامي بود و نوراسلام را پس از گذشت قرن ها نه تنها در ايران بلکه در سراسر جهان متجلي ساخت.

12 فروردين سال 58 امام خميني(ره) خطاب به ملت بيانات مهمي ايراد کردند. ايشان در اين پيام خطاب به مردم اعلام کردند: "من در اين روز مبارک، روز امامت امت و روز فتح و ظفر ملت، جمهوري اسلامي ايران را اعلام مي‌کنم. به دنيا اعلام مي‌کنم که در تاريخ ايران چنين رفراندمي سابقه ندارد که سرتاسر مملکت با شوق و شعف و عشق و علاقه به صندوقها هجوم آورده و راي مثبت خود را در آن ريخته و رژيم طاغوتي را براي هميشه در زباله‌دان تاريخ دفن کنند... اينک شماييد که بايد مقدرات خود را به دست بگيريد و مجال به فرصت طلبان ندهيد، و با قدرت الهي که مظهر آن جماعت است، قدمهاي بعدي را برداريد، و با فرستادن طبقه فاضله و امناي خود در مجلس موسسان، قانون اساسي جمهوري اسلامي را به تصويب برسانيد، و همان طور که با عشق و علاقه به جمهوري اسلامي راي داديد، به امناي امت راي دهيد تا مجالي براي بدانديشان نماند."(2)

سرعت تصمیم گیری امام در تثبیت نظام جمهوری اسلامی و اعلام رفراندوم در 12 فروردین 1358 (50 روز پس از پیروزی انقلاب) آمریکا و مزدورانش را به چالشی بسیار بزرگتر فرا می خواند بنابر این وابستگان داخلی و خارجی از دولت موقت گرفته تا دیگران را به عکس العمل واداشت. امام در این باره می فرمایند: "... اینها به دست و پا افتاده اند که نگذارید رفراندوم بشود، به طور صحیح تحقق پیدا کند و این خیال خامی است و یا قانون اساسی اسلامی بر مذهب شیعه اثنی عشری حکمفرما شود به خیال خودشان می توانند، این خیال خامی است و یا در جمهوری اسلامی در آن خلل واقع شود، جمهوری مطلق باشد یا جمهوری دموکراتیک، همه اینها غلط است، من رای خودم را به جمهوری اسلامی می دهم..."(3)

 

منشور نظام جمهوري اسلامي

امام خميني علاوه برتبريك به مردم به دليل برقراري نظام جمهوري اسلامي، ماهيت و ويژگيهاي اين نظام را نيز بر شمردند. گرچه نزديك بيش از سه دهه از صدور آن پيام مي‌گذرد ولي همچنان بايد از آن به عنوان «منشور نظام جمهوري اسلامي» ياد كرد. بخشهايي از سخنراني امام(ره) چنين است: "در جمهوري اسلامي بايد تمام مسايلي كه در ايران است متحول بشود. در جمهوري اسلامي بايد دانشگاهها متحول بشوند؛ دانشگاههاي وابسته، به دانشگاههاي مستقل مبدل بشود. فرهنگ ما بايد متحول بشود؛ فرهنگ استعماري، فرهنگ استقلالي بشود. دادگستري ما بايد متحول بشود؛ دادگستري غربي به دادگستري اسلامي متبدل بشود. اقتصاد ما بايد متحول بشود؛ اقتصاد وابسته به اقتصاد مستقل متبدل بشود. تمام چيزهايي كه در حكومت طاغوت بود و به تَبَع اجانب در اين مملكت ضعيف، در اين مملكت زير دست، پياده شده بود با استقرار حكومت اسلامي و حكومت جمهوري اسلامي تمام اينها بايد زير و رو بشود. بايد مردم خودشان را اصلاح بكنند. طبقات مختلف به طبقات پايين ظلم نكنند. بايد حق فقرا، حق مستمندان داده بشود. تمام اينها در جمهوري اسلامي بايد عمل بشود. اگر دولتي را ديد كه خلاف مي‌كند، ملت بايد تودهني به او بزند. اگر چنانچه دستگاه جابري را ديد كه مي‌خواهد به آنها ظلم كند، بايد شكايت از او بكنند و دادگاهها بايد دادخواهي بكنند؛ واگرنكردند خود ملت بايد دادخواهي بكند، برود توي دهن آنها بزند. بايد بازار ما بازار اسلامي باشد؛ بازار ما از بي‌انصافي بايد شستشو بشود. بايد دولت ما و همه دولتهايي كه بعدها مي‌آيند همه روي موازين اسلامي باشد، وزارتخانه‌ها روي موازين اسلامي باشند، ادارات دولتي روي موازين اسلامي باشند. بايد مملكتي كه رنگِ طاغوت دارد مبدل بشود به مملكتي كه رنگِ الله دارد. بايد مملكت طاغوتي به مملكت الهي تبديل شود.

در جمهوري اسلامي ظلم نيست. در جمهوري اسلامي اينطور مسايلي كه زورگويي باشد نيست. نمي‌تواند طبقة غني بر طبقة فقير زور بگويد، نمي‌تواند استثمار كند. من به همة اقشار ملت ـ به تمام ـ عرض مي‌كنم كه در اسلام هيچ امتيازي بين اشخاص غني و غير غني، اشخاص سفيد و سياه، گروههاي مختلف، سني و شيعه، عرب و عجم و ترك و غير ترك ـ به هيچ وجه ـ امتيازي ندارند. قرآن كريم امتياز را به عدالت و به تقوا دانسته است. كسي كه تقوا دارد امتياز دارد، كسي كه روحيات خوب دارد امتياز دارد؛ اما امتياز به ماديات نيست، امتياز به داراييها نيست. بايد اين امتيازات از بين برود؛ و همه مردم علي‌السّواء هستند. همه در حقوق مساوي هستند. اقليتهاي مذهبي حقوقشان رعايت مي‌شود؛ اسلام براي آنها احترام قائل هست. براي همة اقشار احترام قائل است.

دستجاتي كه زبانهاي مختلف دارند، اينها همه برادرهاي ما هستند و ما با آنها هستيم و آنها با ما هستند؛ و همه اهل يك ملت و اهل يك مذهب هستيم.

اميدوارم كه در هر سال روز «12 فروردين» روز عيد ملت ما باشد. ما به همه ملت تبريك عرض مي‌كنيم و من اين روز را بر ملت عزيز خودمان، به همه اقشارشان،‌تبريك عرض مي‌كنم." (4)

در جريان راي به انقلاب اسلامي، بودند گروه هايي همانند منافقین که در اين انتخابات و انتخابات خبرگان ونیز تدوین و تصویب قانونی اساسی شرکت کردند اما طبق اطلاعیه های خود به جمهوری اسلامی رأی ندادند و در انتخاب خبرگان هم به افراد مورد نظر خود رأی دادند در همه پرسی قانونی اساسی نیز شرکت نکرده و به آن رأی ندادند.

 

وظيفه همگاني براي حفظ نظام

آحاد مردم یکی یکی شان تکلیف دارند برای حفظ جمهوری اسلامی که يک واجب عینی و اهم مسائل واجبات دنیا و ازنماز اهمیتش بیشتر است برای اینکه این حفظ اسلام است نماز فرع اسلام است.(5)

همان گونه که بنیانگذار جمهوری اسلامی حفظ نظام اسلامی را از اوجب واجبات می دانست. رهبر معظم انقلاب نیز بر این واجب عینی و این وظیفه بسیار اساسی همواره تأکید می ورزند .

ایشان در اهمیت و ضرورت حفظ نظام می فرمایند: "جمهوری اسلامی که با پیدایش خود راه نوینی در مقابله با زورگویان طراز اول عالم باز کرد و به ملتهای مستضعف مخصوصا مسلمانان، امیدی تازه بخشید و در مدت ده سال و اندی رهبری امام راحل عظیم الشأن، بارها قلدران زمان را عملا تحقیر کرده و دروغ شکست ناپذیری آنان را باطل ساخته است باید هم بیشترین اهتمام امت اسلام و ملت ستم کشیده ما را به خود جلب کند.همچنانکه آن پیشوای صالحان نیز همیشه بیشترین همت خود را به همین دو مسأله می گماشت : "پاسداری از جمهوری اسلامی و مراقبت از جهت گیری راست و درست آن، و آن فقیه عظیم القدر و اسلام شناس بی بدیل، حفظ جمهوری اسلامی را برتر و با اهمیت تر از هر واجبی می دانست".(6)

در اين رابطه از نظر رهبر معظم انقلاب، رابطه ای متقابل و تنگاتنگ بین پایبندی به اصول و حراست از ارزشهای انقلاب و حفظ نظام اسلامی موجود است:

"ملت ایران باید بدانند که انقلاب و برپا نگاه داشتن پرچم عزت و شرف و ادامه راه پرافتخاری که مجاهدات این ملت شریف در برابر ملتهای جهان مخصوصا مسلمانان گشود و به عنوان تنها راه غلبه بر فشار و ظلم قلدران شناخته شد و تنها باطل السحر توطئه های دشمنان بر علیه انقلاب و جمهوری اسلامی همانا حراست از اصول بنیانی انقلاب و پاسداری از ارزشهای انقلاب است، این آن نقطه روشنی است که شعار ضدیت با سلطه جهانی استکبار را عالمگیر ساخته و ارکان نظام سلطه جهانی را متزلزل کرده است و همین است که از این پس نیز ملت ایران را بر همه توطئه های دشمنان فائق خواهد ساخت. (همان)

====

1 – سوره ابراهيم آيه 5.

2 – روزنامه جام جم.

3 – خبرگزاري ايسکا نيوز.

4 – سايت تبيان.

5 – صحیفه نور، امام خمینی (ره)، ج 19، ص .274.

6 – (پیام مقام معظم رهبری به مناسبت اولین سالگرد رحلت امام خمینی (ره)، 10/3/ .1369).

7 – همان.


دی 1402
شنبه 1 شنبه 2 شنبه 3 شنبه 4 شنبه 5 شنبه جمعه
1
2
3
5
6
7
8
9
10
11
12
14
15
16
17
18
19
21
22
23
28
29