ائتلاف در خانه تروریسم

Drogh123عربستان سعودی در حالی از تشکیل یک ائتلاف ضد‌تروریسم خبر داد که به اعتقاد بسیاری از ناظران و اندیشکده‌های بین‌المللی، این کشور خود یکی از منابع اصلی پرورش تروریسم و افراطی گری در جهان است.

دولت سعودي با صدور بيانيه‌اي اعلام كرد اين ائتلاف متشكل از 34كشور اسلامي با محوريت رياض است. در اين بيانيه آمده كه اين كشورها «تصميم گرفته‌اند براي مبارزه با تروريسم يك ائتلاف نظامي به رهبري عربستان سعودي تشكيل دهند و يك مركز عملياتي مشترك در رياض نيز كار هماهنگي و پشتيباني از عمليات نظامي را بر عهده خواهد شد.»

عربستان در بيانيه خود مدعي شده ائتلاف مذكور كه كشورهايي ازجمله مصر، قطر، امارات، كويت، تركيه، مالزي و پاكستان را دربرمي‌گيرد «وظيفه دارد كشورهاي اسلامي را از وجود گروه‌ها و سازمان‌هاي تروريستي كه با هر نام يا از هر فرقه‌اي دست به كشتار، فساد و ارعاب مردم بيگناه مي‌زنند، پاك كند.» محمد بن سلمان آل‌سعود، وزير دفاع و جانشين وليعهد عربستان، پس از انتشار اين بيانيه در كنفرانسي خبري اعلام كرد اين ائتلاف به‌دنبال مبارزه با تروريسم در كشورهاي عراق، سوريه، ليبي، مصر و افغانستان است. اين در حالي است كه نام عراق و سوريه درفهرست ائتلاف ديده نمي‌شود. علاوه بر اين، از ميان 52كشور اسلامي در جهان، كشورهايي چون عمان، الجزاير و ايران نيز در اين ائتلاف شركت نكرده‌اند.

اين دومين بار است كه عربستان سعودي دست به تشكيل يك ائتلاف نظامي مي‌زند. نخستين ائتلاف، 9‌ماه پيش با مشاركت كشورهاي عربي حاشيه خليج‌فارس در حمله به يمن شكل گرفت. از آن زمان تاكنون، اين كشورها يمن را از زمين، هوا و دريا تحت محاصره قرار داده‌ و يكي از بدترين شرايط انساني حال حاضر جهان را در اين كشور رقم زده‌اند. طبق اعلام سازمان ملل، حمله‌هاي هوايي عربستان به شهرهاي مختلف يمن تاكنون 7هزار و 500كشته و بيش از 14هزار زخمي به جا گذاشته است.

كشور منبع تروريسم پيشاپيش ائتلاف ضد‌تروريسم

عربستان در حالي يك ائتلاف ضدتروريسم تشكيل داده كه خود طي 2 دهه اخير منبع اصلي شكل‌گيري افراطي‌گري و تروريسم در جهان بوده است. در سال 2001، جهان شاهد بزرگ‌ترين حادثه تروريستي تا آن زمان بود كه طي آن اعضاي وابسته به القاعده با ربودن 2هواپيما و كوبيدن آنها به برج‌هاي دوقلوي تجارت جهاني در نيويورك، باعث كشته شدن 2هزار و 977نفر و زخمي شدن بيش از 6هزار نفر ديگر شدند. طبق اعلام مقام‌هاي امنيتي آمريكا، 15نفر از 19هواپيمارباي دخيل در اين عمليات از اتباع عربستان بودند.

گروه تروريستي القاعده نيز از اساس در خاك عربستان و از سوي بن لادن، تاجر سعودي، ايجاد شده بود. 15سال بعد، در يكي از آخرين عمليات‌هاي تروريستي در جهان، يك زن و شوهر جوان به نام‌هاي تاشفين مالك و رضوان فاروق به يك مركز خدمات عمومي در كاليفرنيا حمله كردند كه 14كشته و 21زخمي به جا گذاشت. در اين حمله نيز تاشفين مالك كه گفته مي‌شود حمله با تحريك او برنامه‌ريزي شده بود، از اتباع عربستان و پرورش يافته در اين كشور بود.

سعودي‌ها، بزرگ‌ترين حاميان داعش

وزير دفاع عربستان در كنفرانس خبري ديروز در پاسخ به سؤالي مبني بر اينكه آيا اين ائتلاف براي مبارزه با داعش ترتيب داده شده ياخير، گفت: «جدا از مبارزه با داعش، با هر سازمان تروريستي كه مقابل‌مان قرار بگيرد، برخورد خواهيم كرد». محمد بن سلمان در حالي وعده مبارزه با داعش را داده كه طبق گزارش ماه گذشته مركز بين‌المللي مطالعات افراط گرايي و خشونت سياسي (ICSR) مستقر در لندن، از هر يك ميليون جمعيت عربستان بين 2هزار تا 2هزار و 500نفر مشكوك به حمايت از گروه داعش هستند يا احتمال پيوستن آنها به اين گروه تروريستي وجود دارد. همچنين انديشكده بروكينگز مستقر در واشنگتن، در تحقيقي روي كاربران توييتر اعلام كرد، بيشتر حاميان داعش در اين شبكه اجتماعي در خاك عربستان مستقر هستند. داعش بيشتر تبليغات خود را از طريق توييتر انجام مي‌دهد و اين شبكه پيش برنده فضاي رسانه‌اي اين گروه تروريستي است.

عربستان؛ داعش سفيد

با گسترده‌تر شدن دامنه عمليات‌هاي تروريستي داعش در اروپا و آمريكا، رسانه‌هاي غربي انگشت اتهام را بار ديگر به سمت سعودي‌ها گرفته‌اند. روزنامه آمريكايي نيويورك تايمز‌ ماه پيش با انتشار تحليلي ضمن انتقاد از رويكرد دولت‌هاي غربي در برخورد با عربستان، اين كشور را با گروه داعش يكي دانست. در اين تحليل آمده است: «داعش سياه، داعش سفيد؛ اولي دست به كشتار مي‌زند، گلوي افراد بي‌گناه را مي‌برد، دست‌ها را قطع مي‌كند، آثار باستاني جهان را از بين مي‌برد و با زنان و غيرمسلمانان دشمني دارد، اما داعش سفيد لباسي‌‌ تميز پوشيده و ظاهري آراسته دارد، درحالي‌كه همان كارها را انجام مي‌دهد.

داعش سفيد همان عربستان است. در جنگ عليه تروريسم غرب عليه يكي از آنها اعلام جنگ كرده و با ديگري دست مي‌دهد.»

در تحليل نيويورك‌تايمز، با اشاره به اينكه ريشه تفكر داعش در عربستان و وهابيت است تأكيد شده كه غرب به حكومت تندرو‌ عربستان به‌عنوان متحد احترام مي‌گذارد و وانمود مي‌كند كه متوجه نشده كه اين كشور حامي اصلي و ايدئولوژيك افراطي‌گري است؛ اگر مادر داعش حمله آمريكا به عراق باشد، پدر آن قطعا عربستان سعودي و مجموعه مذهبي اين كشور است.در روزهاي گذشته سازمان اطلاعات خارجي آلمان هم در گزارشي سياست خارجي عربستان را تهاجمي، مداخله‌جويانه و باعث بي ثباتي منطقه اعلام كرده و در اين باره هشدار داده است.


فروردین 1403
شنبه 1 شنبه 2 شنبه 3 شنبه 4 شنبه 5 شنبه جمعه
1
2
3
4
5
8
9
10
11
12
16
17
18
19
20
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31