آلبانی و رفتارهای دوگانه؛ منافقین آری، آوارگان سوری خیر

Img Syr

روزنامه فرامنطقه‌ای الحیات روز گذشته در گزارشی به مقایسه عملکرد دولت آلبانی در پذیرش تعداد زیادی از اعضای گروهک تروریستی منافقین در خاک خود و مخالفت با عبور پناهجویان سوری از اراضی خود برای ورود به اروپا پرداخت.

به گزارش سرویس بین الملل پایگاه خبری تحلیلی هابیلیان (خانواده شهدای ترور کشور)، در گزارش الحیات آمده است: پس از آنکه مقدونیه مرزهای خود را در روزهای اخیر به روی پناهجویان سوری که به دنبال ورود به اروپا هستند بست، آلبانی تنها گزینه این آوارگان برای ورود به مونته نگرو یا صربستان و ادامه مسیر به سمت کرواسی، اتریش و آلمان به شمار می رود. لیکن مواضع دولت سوسیالیست آلبانی به ریاست ادی راما از توافقات محرمانه و پشت پرده آن و موضع علنی این دولت در قبال پناهجویان سوری نشأت می گیرد.

الحیات با اشاره به دیدار اخیر جان کری وزیر امور خارجه آمریکا از تیرانا (پایتخت آلبانی) نوشت: هرچند این دیدار چند ساعته به بهانه شروع  ربع قرن روابط سیاسی آمریکا و آلبانی انجام شد اما هدف اصلی از آن نهایی کردن توافق محرمانه دو طرف برای پناهندگی دادن به هزاران تن از اعضای سازمان مجاهدین خلق (منافقین) در خاک آلبانی بوده است.

پس از عقیب نشینی آمریکا از عراق، واشنگتن به دنبال ایجاد پناهگاهی امن برای این گروه مورد حمایت خود بود و در این چارچوب برای آمریکا تفاوتی نداشت که حزب راست گرای دموکرات به ریاست صالح بریشا یا حزب چپ سوسیالیست به رهبری ادی راما بر این کشور حکومت کند.

الحیات در ادامه با اشاره به توافق صورت گرفته اولیه میان واشنگتن و تیرانا برای پذیرش منافقین نوشت: در سال 2012 موافقت اولیه برای اسکان 200 تن از اعضای این گروه با صالح بریشا نخست وزیر آلبانی صورت پذیرفت و این توافق با به قدرت رسیدن حزب سوسیالیست در تابستان 2013 همچنان ادامه یافت و صدها تن دیگر از اعضای این گروه وارد آلبانی شدند.

این گزارش با افشای کمک مالی غیر مستقیم آمریکا به آلبانی می نویسد: در دیدار اخیر کری توافق شد که تیرانا دو هزار نفر دیگر از اعضای مجاهدین خلق را در خاک خود مورد پذیرش قرار دهد و آمریکا نیز تعهد داد مبلغ 50 میلیون دلار از سوی مؤسسات مرتبط وابسته به سازمان ملل به دولت آلبانی پرداخت شود.

نویسنده گزارش در ادامه به تلاش مقامات آلبانی برای محرمانه ماندن موضوع اشاره می کند و می نویسد: آلبانیایی ها از کری درخواست کردند که نه در کنفرانس خبری خود و نه در اظهارات بعدی، هیچ اشاره ای به این توافق نشود تا احزاب سیاسی مخالف دولت در کشمکش های همیشگی خود از این موضوع سوء استفاده نکنند.

علی رغم تکذیب نخست وزیر آلبانی، پرسش یکی از رسانه های آمریکایی باعث شد تا راما از رسیدن هزار تن از اعضای این گروه در آلبانی در دو سال گذشته خبر دهد در حالی که بر اساس توافق اخیر نیز قرار شد باقی دو هزار عضو این گروه نیز به آلبانی اعزام شوند.

این گزارش سپس با انتقاد از عملکرد و موضع دولت آلبانی در اجازه ندادن به پناهجویان سوری  برای عبور از خاک این کشور نوشت: با افزایش فشار آوارگان سوری به مرزهای جنوب شرقی اروپا، اتحادیه اروپا ضمن توافق با کشورهای حوزه بالکان، مقرر کرد تا این کشورها بخشی از سیل پناهندگان را پذیرش کنند. اما با اقدام مقدونیه در بستن مرزهای خود، نگاه آوارگان سوری حاضر در یونان به آلبانی جلب شد تا از آنجا خود را به مونته نگرو برسانند. اما اظهارات نخست وزیر آلبانی در 7 اسفند ماه امسال که مخالفت قطعی خود را با باز کردن مرزها اعلام کرده بود همه امید این پناهجویان را بر باد داد.

 

 


مطالب پربازدید سایت

شهادت یک نوزاد در حمله تروریست‌ها

حمله تروریست‌ها در ایام نوروز

جدیدترین مطالب

شهادت یک نوزاد در حمله تروریست‌ها

حمله تروریست‌ها در ایام نوروز

احمد عطایی مدیر انتشارات قدر ولایت

باید اعترافات و اسناد جنایات منافقین منتشر شود

دادگاه منافقین اقدامی در مسیر عدالت؛

روایت خانواده‌های شهدای ترور از جنایت‌های فرقه نفاق

مطالب پربازدید بخش خبر

دی 1402
شنبه 1 شنبه 2 شنبه 3 شنبه 4 شنبه 5 شنبه جمعه
1
2
3
5
6
7
8
9
10
11
12
14
15
16
17
18
19
21
22
23
28
29

دانلود فیلم های تروریستی ایران و جهان