اتهام‌پراکنی دانمارک بخشی از یک سناریوی بزرگ‌تر علیه ایران است

Mohamadjavadjamali

محمدجواد جمالی نوبندگانی در گفت و گو با دیپلماسی ایرانی معتقد است این احتمال بسیار ضعیف است که اتحادیه اروپا بخواهد برنامه‌های جدی خود را در حمایت از برجام به واسطه ادعاهای واهی دولت دانمارک تحت‌الشعاع قرار دهد. همه ما می‌دانیم که برجام برای اتحادیه اروپا تا چه اندازه اهمیت دارد. مضافا خود این مسئله هم می‌تواند یک آزمون برای اتحادیه اروپا باشد. اگر بر فرض محال هم به واسطه این جوسازی‌ها، اقدامات و مسئولیت‌های اتحادیه اروپا در حمایت از ایران لغو شود، بازنده اصلی خود قاره سبز است.

وزارت امورخارجه دانمارک دیروز سه‌شنبه (۳۰ اکتبر) در پی ادعای دولت این کشور مبنی بر این‌که ایران قصد داشته در خاک دانمارک علیه سه ایرانی حمله‌ای انجام دهد، سفیر خود را از تهران فرا خواند. از آن سو آندرس ساموئلسن، وزیر امور خارجه دانمارک با ادعای تلاش جمهوری اسلامی برای انجام یک حمله در این کشور از اتحادیه اروپا خواهد خواست تا تحریم‌هایی جدیدی علیه ایران اعمال کند. تمام این فضاسازی ها در برهه حساسی که تنها 4 روز مانده به اعمال رسمی تحریم های ثانویه آمریکا باقی مانده است نشان از برنامه جدی در خصوص بر هم خوردن مناسبات ایران واتحادیه اروپا دارد. از این رو دیپلماسی ایرانی برای بررسی دقیق تر اهداف پشت پرده این رفتارهای کپنهاگ، گفت وگویی را با محمدجواد جمالی نوبندگانی، دبیر کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی ترتیب داده است که در ادامه می خوانید:

در آستانه عملیاتی شدن ساز و کار ویژه مالی اتحادیه اروپا در حمایت از برجام شاهد هستیم که جریان سازی هایی با محوریت دانمارک علیه ایران تحت عنوان آن چه تلاش جمهوری اسلامی ایران برای انجام یک عملیات تروریستی در خاک این کشور نامیده شده، شکل گرفته است؛ از دیدگاه شما اهداف پشت پرده این جریان سازی ها و فضاسازی های علیه تهران در این برهه حساس کنونی چیست؟

بازیگردانان پشت پرده این فضاسازی های منفی علیه ایران با سوء استفاده از کشوری مانند دانمارک چند هدف را به طور هم زمان دنبال می‌کنند؛ اول این که با این دست از جریان سازی های سیاسی و رسانه ای، غرب با محوریت آمریکا سعی دارد تا فضای شکل‌گرفته علیه عربستان سعودی به واسطه قتل شنیع جمال خاشقجی را تحت الشعاع قرار دهد. دوم این که با این دست از اقدامات سعی خواهد شد تا قاره سبز را در دوران بعد از اعمال تحریم های ثانویه در ۱۳ آبان با سیاست‌های ایالات متحده آمریکا و شخص دونالد ترامپ همراه کند، چنان که پیش‌تر هم شاهد این دست از رفتارها از دولت بلژیک و آلمان هم بوده ایم. مسئله مهم‌تر به گریز از مسئولیت دولت دانمارک در پناه دادن به تروریست ها باز می گردد. تروریست هایی که به طور رسمی مسئولیت کشتار  مرد و زن، پیر و جوان و کودک ایرانی را در حمله تروریستی ۳۱ شهریور سال جاری برعهده گرفته است. لذا کپنهاگ به جای فرار رو به جلو باید از نظر حقوق بین الملل پاسخ‌گوی پناه دادن به این تروریست ها باشد، نه این که در سایه یک ادعای واهی و بی اساس، تهران را به انجام عملیات تروریستی در خاک دانمارک متهم کند. این مسئله یک فرار رو به جلو است تا دانمارک بتواند سیاست پناه دادن به تروریست ها را به حاشیه براند. در این رابطه از تریبون دیپلماسی ایرانی این هشدار را به دیگر کشورهای اتحادیه اروپا اعلام می‌دهم که در دام صهیونیست‌ها و کشورهایی نظیر دانمارک که تنها بازیگر ساده‌ای برای اهداف آمریکا هستند، نیافتند. از طرف دیگر دانمارک ارتباط اقتصادی و سیاسی چندانی با ما ندارد که عدم مناسبات سیاسی و تجاری با او بتواند لطمه به کشور وارد کند. ما کشور قدرتمند و ثروتمندی هستیم و اساس ارتباط خود را از موضع قدرت می‌دانیم. لذا ارتباط با کپنهاگ در اولویت‌های چندم قرار دارد. با این حال اتحادیه اروپا باید بداند که پیش از این هم نظیر این فریب را با بازیگری آلمان خورده است، در آن زمان کشورهای اروپایی همه سفرای خود را از ایران فرا خواندند. اما بعد که پشیمان شدند به دنبال بازگرداندن سفرای خود بودند. در این راستا و در آن زمان مقام معظم رهبری با قاطعیت اعلام کردند سفیر آلمان باید آخرین سفیری باشد که به ایران باز خواهد گشت. لذا این دست از رفتارهای ما نشان می‌دهد که ما کشوری نیستیم که تهدیدپذیر باشیم و کسی بخواهد از موضع بالا به ما دستور دهد.

شما به اقدامات مشابه بلژیک و آلمان اشاره داشتید. در این راستا شاهد بودیم که دهم مهرماه نیز دولت فرانسه با مسدود کردن دارایی های وزارت اطلاعات ایران در این کشور، یک دیپلمات ایرانی را متهم به دخالت در یک عملیات خنثی شده خرابکاری کرد. در سایه این نکات آیا به واقع این فضای شکل گرفته تنها به جوسازی‌های محدود دانمارک بازمی‌گردد یا رفتارهای کپنهاگ را باید در یک پروژه بسیار بزرگ تر دید؟

به نکته بسیار مهمی اشاره کردید. چرا که من هم معتقدم که بازی که دانمارک به راه انداخته بخشی از یک سناریوی بزرگ تر علیه ایران است. اما به نظر می‌آید این بازی بسیار ابلهانه طراحی شده است. در این راستا من یک سوال اساسی را مطرح می کنم. کدام کشوری در جهان وجود دارد که در سایه تدبیر سیاسی و منطق دیپلماتیک خود و در این شرایط حساس که به دنبال تعامل جدی با اتحادیه اروپاست، بخواهد در فاصله کمتر از یک ماه دو پرونده امنیتی را علیه خود شکل دهد؟! پس می بینید این دست از اتهامات و شانتاژ هایی که علیه ایران شکل گرفته بسیار مضحک و بی منطق است. از طرف دیگر چرا تمام این پرونده سازی ها درست باید زمانی اتفاق بیفتد که اتحادیه اروپا چند روز دیگر می‌خواهد ساز و کار ویژه مالی خود را عملیاتی کند؟! چرا زمانی که فشارهای جدی بر عربستان سعودی به دلیل قتل جمال خاشقجی مطرح است، باید این سناریو علیه تهران شکل بگیرد؟! پاسخ به این سواات نشان می دهد که دانمارک تنها بخش کوچکی از طرح بزرگ تر علیه منافع ایران است. 

اما از نظر عرف دیپلماتیک و حقوق بین الملل کشورهایی مانند دانمارک اجازه دستگیری دیپلمات‌های ما را دارند؟

خیر به هیچ وجه چنین حقی از نظر حقوقی به آنها داده نشده است. دیپلمات ها دارای مصونیت سیاسی هستند. این مصونیت دیپلماتیک سبب می‌شود که کشور یا دولتی نمی تواند علیه دیپلمات‌ها اقدام قضایی خود را انجام دهد. اتفاقا در همین خصوص می‌توانیم رفتارهای دوگانه و سلیقه‌ای اروپا و غرب را مشاهده کنیم. چرا که از یک طرف با اسناد و مدارکی که غیر قابل انکار است، ثابت شده دولت عربستان سعودی در قتل شنیع و فاجعه‌بار روزنامه‌نگار منتقد خود دست داشته است. در این رابطه حتی کار به جایی می‌رسد که خود ریاض هم به این مسئله اعتراف دارد، اما ما شاهدیم که دیپلمات‌های این کشور در ترکیه به راحتی به عربستان باز می‌گردند. ولی از آن سو تنها به دلیل ادعای واهی دولت دانمارک که هیچ تحقیقی روی آن صورت نگرفته است، شاهد چه جنجال آفرینی هایی علیه تهران هستیم. این نشان از آن معیار دوگانه و سلیقه ای غرب می دهد.

علاوه بر این شانتاژها و جوسازی های کپنهاگ علیه تهران، وزیر امور خارجه دانمارک با ادعای تلاش جمهوری اسلامی ایران برای انجام یک حمله در این کشور از اتحادیه اروپا نیز خواسته است تا تحریم‌هایی جدیدی علیه ایران اعمال کند. آیا به واقع دانمارک توان بر هم زدن برنامه های اتحادیه اروپا را در حمایت از ایران خواهد داشت؟

این احتمال بسیار ضعیف است که اتحادیه اروپا بخواهد برنامه‌های جدی خود را در حمایت از برجام به واسطه ادعاهای واهی تحت‌الشعاع قرار دهد. همه ما می‌دانیم که برجام برای اتحادیه اروپا تا چه اندازه اهمیت دارد. مضافا خود این مسئله هم می‌تواند یک آزمون برای اتحادیه اروپا باشد. اگر بر فرض محال هم به واسطه این جوسازی‌ها، اقدامات و مسئولیت‌های اتحادیه اروپا در حمایت از ایران لغو شود، بازنده اصلی خود قاره سبز است.


مطالب پربازدید سایت

شهادت یک نوزاد در حمله تروریست‌ها

حمله تروریست‌ها در ایام نوروز

جدیدترین مطالب

شهادت یک نوزاد در حمله تروریست‌ها

حمله تروریست‌ها در ایام نوروز

احمد عطایی مدیر انتشارات قدر ولایت

باید اعترافات و اسناد جنایات منافقین منتشر شود

دادگاه منافقین اقدامی در مسیر عدالت؛

روایت خانواده‌های شهدای ترور از جنایت‌های فرقه نفاق

مطالب پربازدید بخش گفتگو

رئیس بنیاد تاریخ‌پژوهی و دانشنامه انقلاب اسلامی

ماهیت فرقه منافقین با اسلام در تضاد است

علی بابایی کارنامه نماینده مردم ساری در مجلس شورای اسلامی

منافقین باید تاوان جنایات خود را به اندازه شأن ملت ایران پرداخت کنند

مصاحبه رادیویی دبیرکل بنیاد هابیلیان در سالگرد حادثه تروریستی شاهچراغ (ع)

ریشه واقعه شاهچراغ به قدرت های استکباری برمی گردد

دی 1402
شنبه 1 شنبه 2 شنبه 3 شنبه 4 شنبه 5 شنبه جمعه
1
2
3
5
6
7
8
9
10
11
12
14
15
16
17
18
19
21
22
23
28
29

دانلود فیلم های تروریستی ایران و جهان